יצחק קוסובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצחק קוסובסקי
הרב יצחק קוסובסקי
הרב יצחק קוסובסקי
לידה 1877
ה' בתשרי תרל"ח
ורשה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1951 (בגיל 74 בערך)
כ' באלול תשי"א
יוהנסבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1951 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות חרדים ליטאים
תחומי עיסוק הלכה ופסיקת הלכה, תלמוד בבלי
רבותיו אביו, ובן דודו הרב יוסף דוד רושקין - שחור
חותנים דוד שלמה גרודזנסקי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יצחק קוסובסקי-שחור (ה' בתשרי תרל"ח, 1877 - כ' באלול תשי"א, 1951) היה רב בכמה מערי ליטא, רוסיה ובבלארוס, ולאחר מכן ראב"ד יוהנסבורג בדרום אפריקה. היה גיסו של הרב חיים עוזר גרודזנסקי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו של הרב שאול קוסובסקי-שחור (בנו של חיים לייב שחור ממיר, גיסו של הנצי"ב מוולוז'ין). אביו נפטר בגיל צעיר (שנות השלושים לחייו) בהיותו ילד, ולאחר מכן התייתם גם מאמו. בצעירותו למד בישיבת טלז אצל הרב שמעון שקופ. נישא לבתו של הרב דוד שלמה גרודזנסקי (אביו של הרב חיים עוזר גרודזנסקי מווילנא) שהיה רב באיוויה שבליטא. בשנת תרס"ד, אחרי פטירת חותנו, נבחר למלא את מקומו. בנו שנולד שנה לאחר מכן, נקרא דוד שלמה על שם החותן, ביום ברית המילה נפטרה אשתו היולדת.

בשנת תרע"ו התמנה לרב במריופול שבאוקראינה. בשנת תרפ"ב עבר לכהן כרב באוגוסטוב. בשנת תרפ"ה החליף ברבנות העיר וולקוביסק את הרב אבא יעקב הכהן בורוכוב שעלה לארץ ישראל.

בסוף שנת תרצ"ג התמנה לראב"ד ביוהנסבורג. קורותיו במדינה מתוארים בהרחבה בספרים שיצאו לאור על ידי נכדיו שאלת יצחק, ובמיוחד 'עקבי יצחק'. מהמתואר שם עולה ששררה מתיחות גדולה בין הרב קוסובסקי לבין הרב יהודה ליב לנדא, על רקע טענותיו שהרב לנדא מתייחס בצורה חיובית מידי לתנועה הרפורמית שהחלה להתפשט במדינה.[1] הרב לנדא מצידו טען שמלחמותיו הקולניות של הרב קוסובסקי רק מזיקות ומוסיפות כוח לרפורמים.[2]

מאשתו הראשונה נולדו לו שלושה ילדים: דבורה שנישאה לרב יהודה ליב קאגאן, חוה שנישאה לרב ישראל ליוואוויץ ונספתה עם כל משפחתה בשואה, והרב דוד שלמה שהיה עורך דין בתל אביב.

אחרי מות אשתו הראשונה נישא בשנית ונולדו לו שלושה ילדים נוספים, הרב יחיאל מיכל קוסובסקי שהיה רב בוולקוביסק ואחרי מלחמת העולם השנייה בדרום אפריקה, עו"ד חיים קוסובסקי שחור מת"א ואחותו התאומה, לאה חגי, שחייתה בניו יורק.

בספר השו"ת שלו 'שאילת יצחק' נדפס (במהדורת תשנ"ג) אחד מן ההספדים המובאים בספר הוא "על אחד הרבנים" בעוד שמובן מתוכנו שמדובר בהספד על הראי"ה קוק (במהדורת תשס"ו ההספד נשמט לגמרי).[3]

על שמו של הרב קוסובסקי נקראת ישיבת נחלים, "נחל יצחק".

אחותו ליפשה נישאה לבן דודו, הרב יוסף דוד שחור.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שו"ת שאילת יצחק
  • שבת ומועד, דרשות על פרשת השבוע
  • עקבי יצחק, מאמרים נאומים הגיונות ומכתבים

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יעקב קוסובסקי שחור, תלתלים שחורות, בני ברק, תשס"ח, קונטרס עקבי יצחק (הביוגרפיה של קוסובסקי)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עקבי יצחק אות צא
  2. ^ עקבי יצחק אות צב
  3. ^ סיכום מפגש ארצי של ספרני 'ספרים נדירים'