יצחק יהודה שמלקיש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יצחק שמלקיש)
יצחק יהודה שמלקיש
לידה 1827
לבוב, האימפריה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1905 (בגיל 78 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1905 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יצחק יהודה שמלקיש (תקפ"ח-י' בתשרי תרס"ו, 1905-1827) היה מרבני גליציה ונחשב לאחד מגדולי הפוסקים בדורו.[1] ראב"ד לבוב ומחבר שו"ת בית יצחק.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לרב חיים שמואל בלבוב והתפרסם בכשרונותיו הגדולים כבר כילד. רבו המובהק היה הרב יעקב משולם אורנשטיין, אב בית הדין של לבוב ומחבר ספר "ישועות יעקב" על ארבע חלקי השולחן ערוך. נישא בשנית לבתו של הרב חיים שמואל בירנבוים בעל ה"רחש לבב" וחתנו של רבי עקיבא איגר.

נכדו היה הרב אהרן לוין מרישא, מראשי אגודת ישראל. אחיינו ותלמידו היה הרב גדליה שמלקיש, מראשי תנועת המזרחי, שאף מילא את מקומו ברבנות פרמישלא.[2]

שימש ברבנות בכמה קהילות בגליציה, ובהן בברעזאן בפשמישל, ובתרנ"ד (1894) מונה לרבה של לבוב (למברג). התכתב בהלכה עם רבני דורו, כדוגמת הרב ישראל הכהן רפפורט.[3]

חיבורו, שו"ת בית יצחק, הכולל שישה חלקים ובתוספת חידושים פרסם אותו כאחד מגדולי הדור. בישיבות החשיבו מאוד את דרך הניתוח שלו להבנת סוגיות התלמוד, דרך הפסיקה שלו וחידושיו. בתשובותיו עסק גם בחידושי העולם המודרני של תקופתו: טלגרף, טלפון, הדלקת חשמל בשבת, קרונות חשמליות, וכדומה.

בסוגיית קבלת מצוות בגיור שהתעוררה בעת החדשה, הוא נחשב לאבי השיטה המחמירה לפיה אם מתברר שגר אינו מתכוון לשמור מצוות - גיורו בטל.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שאלות ותשובות בית יצחק.
  • בית יצחק על התורה

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שו"ת "אגרות משה" יורה דעה חלק ב סימן יד ("מגדולי גליציה"), "מנחת יצחק" חלק ה סימן צג ("מגדולי האחרונים"), "ציץ אליעזר" חלק טז סימן כט, "יחוה דעת" חלק א סימן צא.
  2. ^ הרב משה לייטר, דיוקנאות רבני עיר אחת, הדרום, כרך י, עמ' 51.
  3. ^ שו"ת מהר"י הכהן ח"א יו"ד י.