ירון קולברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירון קולברג
לידה 6 במרץ 1983 (בן 41)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ירון קולברג (נולד ב-6 במרץ 1983) הוא פסנתרן ישראלי שזכה בפרסים בינלאומיים ומנגן על במות מרכזיות בישראל ובעולם. החל מ-2018 הוא הנשיא והמנכ"ל של תחרות הפסנתר הבינלאומית בקליבלנד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ירון קולברג נולד בירושלים. הוא בנם של פרופסור איתן קולברג והכנרת בת-שבע סבלדי-קולברג ולו אח בכור.

ב-1990 החל ללמוד נגינה בפסנתר אצל לואיזה יופה, שהייתה מורתו במשך תשע שנים. בשנת 1994 למד במקביל אצל בנג'מין קפלן בלונדון. בשנים 1999–2003 למד באקדמיה למוזיקה בירושלים אצל איתן גלוברזון ובשנים 2003–2009 היה תלמידו של פרופ' אריה ורדי בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה של אוניברסיטת תל אביב, שם סיים תואר שני בהצטיינות.

את שירותו הצבאי, בשנים 2001–2004, עשה במעמד של "מוזיקאי מצטיין".

קולברג נמנה עם הפסנתרנים הישראלים המובילים כיום. הוא ניגן על במות מרכזיות ב-40 מדינות על פני חמש יבשות וזכה בלמעלה מ-10 פרסים בינלאומיים. נגינתו זכתה לשבחי הביקורת, והוא אף תואר בתקשורת העולמית כ"פסנתרן בעל ידי הזהב".[1]

ניגן, בין השאר, באולמות מפורסמים כגון קרנגי הול בניו יורק, הקרמלין והקתדרלה במוסקבה, אולם האו"ם בז'נבה, "בטהובן-האלה" בבון, האולם על שם קורטו בפריז, האולם לאמנויות במקסיקו סיטי, אולם אסאהי בטוקיו, אולם העיר האסורה בבייג'ינג, אולם הרסיטלים במלבורן, תיאטרון ׳קוליסאו׳ בבואנוס איירס, רזידנץ במינכן ואולם קימל בפילדלפיה ובקנדי סנטר בוושינגטון די. סי.. חלק מהופעותיו שודרו בתחנות הטלוויזיה המרכזיות של סין, קוריאה ויפן.

מגיל צעיר הופיע כסולן עם תזמורות רבות בחו"ל, בהן תזמורת קליבלנד, התזמורת הפילהרמונית של קופנהגן, התזמורת הסימפונית של בייג'ינג, תזמורת אמדאוס במקסיקו, תזמורת הרדיו של נורווגיה והתזמורת של פאלרמו באיטליה. כמו כן הופיע כסולן גם עם התזמורות המובילות בישראל, בהן מספר פעמים עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית וכן עם התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית חיפה, התזמורת הקאמרית הישראלית, סימפונט רעננה, הקאמרטה הישראלית ירושלים ואנסמבל סולני תל אביב. בנוסף, הופיע במשכן הכנסת ובבית הנשיא.

עוד הופיע קולברג כסולן בפסטיבל ישראל וניגן רסיטלים בסדרה "צעירים במרכז" במרכז למוזיקה ירושלים שבמשכנות שאננים, באוניברסיטה המורמונית בירושלים ובמוזיאון תל אביב לאמנות. הופיע בתוכניות טלוויזיה שונות והקליט ל"קול המוסיקה". כיהן בחבר השופטים של תחרויות לאומיות בישראל, ארצות הברית, סין ומקסיקו.

בשנים האחרונות היה קולברג חלק מצמד הפסנתרנים המצליח ׳דואו אמאל׳ יחד עם חברו בשארה הרוני. הוא שיתף פעולה עם אמנים ואנסמבלים בינלאומיים ועם אמנים ישראלים מובילים בהם שלומי שבן, רביעיית אריאל, רביעיית כרמל, פרקדו, ועוד. בחלק מהופעותיו הוא משלב מוזיקה קלאסית עם עיבודים חדשים של מוזיקה פופולרית ומוזיקת עולם.

בשנת 2018 מונה קולברג לנשיא ומנכ"ל תחרות הפסנתר הבינלאומית היוקרתית בקליבלנד, אוהיו[2].

קולברג, הדובר שש שפות, מתגורר כיום בסין, שם הוא מנוהל על ידי הטלוויזיה המקומית, מופיע בקביעות בקונצרטים שונים ומעביר כיתות אמן וסדנאות בשפה הסינית.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים זכה בפרסים רבים, בהם פרס שני בתחרות קליבלנד היוקרתית בארצות הברית (2007), בה הופיע בגמר כסולן עם תזמורת קליבלנד. מלבד זאת זכה בפרס ראשון ושני פרסים מיוחדים בתחרות הבינלאומית פרנאסוס במונטריי (מקסיקו) ב-2006, פרס שני בתחרות גריג הבינלאומית באוסלו (2006), פרס ראשון בתחרות שוסטקוביץ' בהנובר (1997), פרס ראשון בתחרות פרס קלרמונט (2001), פרס שלישי בתחרות "גג העולם" בטרומסו (נורווגיה) וכן פרסים נוספים בתחרויות בטיבולי (קופנהגן) ובאנדורה.

בישראל זכה בפרס ראשון בתחרות "האמן הצעיר" בירושלים (2006), פרס ראשון בתחרות הפסנתר של האקדמיה למוזיקה בירושלים (2000), פרס מיוחד על ביצוע מצטיין בכיתת האמן תל-חי (2004) ובפרס המשתתף המצטיין של כיתות האמן תל-חי (2006). זוכה באופן קבוע במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל (בהצטיינות) בין השנים 1992–2008.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ירון קולברג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]