יריחו (אקדח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יריחו
מידע כללי
סוג אקדח
מדינה מייצרת ישראלישראל ישראל
יצרן התעשייה הצבאית IMI, תעשיות נשק לישראל IWI
מידע טכני
קליבר 9x19 מ"מ פרבלום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אקדח יריחו 941F בקוטר 9 מ"מ, עם ניצרה על צד שמאל של הגוף

יריחו 941 הוא אקדח שפותח במהלך שנות השמונים של המאה ה-20 על ידי התעשייה הצבאית הישראלית. הפיתוח הסתייע בחברת "טנפוליו" האיטלקית, ועיצובו הסופי של האקדח דומה מאוד לזה של אקדחי טנפוליו, שהם עצמם העתק של האקדח הצ'כי המפורסם CZ-75.

הספרות '941' באינדקס של הדגם המקורי באות לציין את שני סוגי התחמושת שהיו זמינים בהתחלה לאקדח: כדור ה-9 מ"מ פרבלום (לוגר) (9x19) הפופולרי, וכדור ה-41AE. (עשרה מ"מ), אשר פותח ב-1986 על ידי החברה האמריקנית Action Arms. כדור זה, שבעצם זהה ל-40S&W. ה"מודרני" יותר, תוכנן כדי לשמש אקדחי 9 מ"מ, עם התאמות מינימליות (קנה וקפיץ חדשים, ואפשרית גם מחסנית חדשה).

אקדחי יריחו הראשונים סופקו לעיתים קרובות עם שני סטים של קנים וקפיצים הניתנים להחלפה: האחד מתאים ל-9 מ"מ, והשני ל-41AE. אף על פי ש-41AE היה כדור טוב, ולא נחות בשום מאפיין לעומת כדור ה-40S&W. המתחרה, הוא לא זכה לתמיכה שיווקית חזקה, ולא הצליח "לתפוס" בשוק. עקב הכישלון למכור את הקליבר הזה לציבור, הוא הושמט לבסוף מפס היצור של היריחו והוחלף על ידי ה-40S&W. בהמשך הצטרפו למשפחת יריחו גם אקדחים בקוטר 0.45 אינץ' - 45ACP. בדומה לאקדחים של חברת קולט.

בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20 נכנס היריחו לשימוש במשטרת ישראל, ביחידות מובחרות של צה"ל ובכמה גופי ביטחון אזרחיים, והחליף למעשה את אקדח ה-FN HP בתור אקדח השירות הסטנדרטי של היחידות האזרחיות. בשנת 1996 המעמד של היריחו בישראל ספג מהלומה כאשר האקדח האוסטרי גלוק 19C זכה במכרז של השב"כ להיות הנשק החדש עבור הסוכנים שלו ויחידת אבטחת האישים. זמן קצר לאחר מכן, גם הימ"מ החליפה את היריחו, לטובת אקדחי גלוק 17 ו-19.

היריחו מיוצא מישראל באופן נרחב, (בעיקר ארצות הברית) תחת מגוון שמות, השונים מהשם המקורי של האקדח. היבואנית העיקרית של היריחו לארצות הברית, .Magnum Research Inc, ייבאה את האקדחים תחת שמות מסחריים כמו “Baby Eagle”, “Baby Desert Eagle” ו-"Desert Eagle", בניסיון לנצל את ההצלחה המסחרית של אקדח "נשר המדבר" הגדול הרבה יותר, ושונה לגמרי מהיריחו, אשר יוצר גם הוא על ידי תע"ש, ושווק על ידי Magnum Research. בניגוד לנשר המדבר, שפותח למטרות ספורט, יריחו הוא נשק להגנה עצמית.

נתונים טכניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריחו 941 הוא אקדח חצי אוטומטי הפועל בשיטת רתע קצר (Short Recoil) על ידי נעילת בראונינג. ההדק פועל במנגנון פעולה כפולה (Double Action) – סחיטת ההדק דורכת את הפטיש לאחור ולאחר מכן גורמת לשחרורו אל פני הנוקר. הפטיש חיצוני. ליריחו שני דגמים עיקריים: דגם F ודגם R. דגם R הוא בעל ניצרה דו-צדדית על הצינה (מחליק). הניצרה בדגם זה מהווה גם ממעד (Decocker), המשמיט את הפטיש בביטחה. דגם זה נמכר בעיקר בארצות הברית בשם Baby Eagle. דגם F הוא בעל ניצרה על צד שמאל של הגוף, שיכולה לנעול את הפטיש דרוך או לא. לשני הדגמים, F ו-R, שלושה גדלים עיקריים: סטנדרטי (גודל מלא), חצי קומפקטי (גוף רגיל, צינה וקנה קצרים), וקומפקטי (צינה וקנה קצרים, בית מחסנית קצר) – Full, Short, Baby. האקדח זמין בדגמים בעלי גוף מתכתי (כל הדגמים), או גוף פולימרי (רק דגמים קומפקטיים וחצי-קומפקטיים). מסילות הצינה נמצאות בתוך הגוף, כמו בכל האקדחים שעוצבו בדוגמת אקדח ה-CZ-75. הקנה מגיע עם חירוץ סלילים פוליגוניים. הכוונות ניתנות לצידוד (אחורית וקדמית). המחסניות דו-טוריות, והקיבולת שלהן משתנה בהתאם לסוג הכדור וגודל האקדח (10 עד 16 כדורים למחסנית).

משטרת ישראל איננה מאפשרת שימוש באקדחי שירות מסוג פעולה כפולה, לכן הוסבו אקדחי היריחו שנרכשו עבור משטרת ישראל מפעולה כפולה לפעולה יחידה (Single Action), זאת על ידי תוספת בורג קטנטן בחלקו העליון של ההדק, אשר קיצר את מהלך שחרור ההדק ובכך מנע את האפשרות לשמוט את הפטיש, המתאפשר רק בשחרור מלא של ההדק. נוסף גם רכיב אשר חסם והקטין את שמורת ההדק למרווח הקטן יותר של תנועת ההדק.

בתחילת המאה ה-21 מחלקת הנק"ל של תע"ש הופרטה, ומאז אקדחי יריחו מיוצרים על ידי חברת IWI – Israel Weapon Industries Ltd.‏ חברת IWI חידשה את היריחו, בהציגה דגמים פולימריים בעלי מפצה סטייה (דומה לזה שבאקדחי גלוק 17C/19C), תוספת של מסילות אמצעים (Picatinny Rail), ומגוון דגמי אימונים.

מדינות משתמשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקדח יריחו 941F, עם מחסנית מונחת לצידו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יריחו בוויקישיתוף
אקדח יריחו 941FB במארז מקורי בו שווק על ידי תע"ש עם חוברת הוראות הפעלה ושתי מחסניות נוספות