ישיבת מיר מודיעין עילית

(הופנה מהדף ישיבת מיר ברכפלד)
ישיבת מיר מודיעין עילית (ברכפלד)
ישיבה
השתייכות ישיבה חרדית ליטאית
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים נתן צבי פינקל עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלי תפקידים
יו"ר נועם אלון עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל נועם אלון עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש הישיבה גדולה הרב אליעזר יהודה פינקל, הרב נועם אלון
משגיח הרב ראובן הכסטר
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°56′27″N 35°02′35″E / 31.940972222222°N 35.043111111111°E / 31.940972222222; 35.043111111111
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישיבת מיר מודיעין עילית (מיר ברכפלד) היא ישיבה גדולה ליטאית השוכנת בשכונת אחוזת ברכפלד שבמודיעין עילית. הישיבה משתייכת לישיבת מיר ולומדים בה למעלה משבע מאות תלמידים[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה נוסדה בסוף שנות ה-90 על ידי ראש ישיבת מיר בירושלים, הרב נתן צבי פינקל. בשונה מהישיבה בירושלים - שבה לומדים בעיקר תלמידים בוגרים מעל גיל 20, ורבים מהם תושבי חו"ל או כאלה שעברו אליה מישיבות אחרות - הישיבה בברכפלד הוקמה במתכונת הרגילה של ישיבה גדולה, הכוללת שיעורים לבני 17 עד 20 ו"קיבוץ".

בקיץ שנת ה'תש"ס (2000) הונחה אבן הפינה לבניין הישיבה ובשנת התשס"ב נחנך הבניין. בניין הישיבה הוא מבנה גדול ומפואר[2], שנתרם על ידי הנגיד הרב יוסף שטרן מארצות הברית לזכר הוריו.

נשיא הישיבה היה הרב נתן צבי פינקל. הוא מינה לראש הישיבה את הרב אריה פינקל (נפטר בה'תשע"ו). שניהם מסרו בישיבה שיעורים כלליים, לצד הרב רפאל שמואלביץ מראשי ישיבת מיר בירושלים. הרב אברהם יצחק ברזל היה ראש ישיבה לסדר בקיאות, ומסר שיעור כללי בכל יום שלישי אחר הצהרים (נפטר בה'תש"ף). לאחר פטירתו של הרב נתן צבי פינקל בה'תשע"ב מונה גם חתנו, הרב נועם אלון, לראש הישיבה, ולאחר פטירת הרב אריה פינקל הפך הרב אלון לראש הישיבה הבולט. הרב אלון וגיסו, הרב אליעזר יהודה פינקל, ראש ישיבת מיר ונשיא הישיבה, נושאים את השיעורים הכלליים מדי שבוע לסירוגין. הרב יצחק אזרחי מוסר "חבורה" לבני הקיבוץ פעם בשבוע.

הרב צבי פרצוביץ, בנו של הרב נחום פרצוביץ, מכונה "מראשי הישיבה" ומוסר בנוסף לשיעור היומי שיעור כללי אחת לחודש. הר"מים בישיבה הם: הרב אברהם סגל - חתנו של הרב רפאל שמואלביץ; הרב אהרון וייס; הרב אריה גרבוז; הרב פנחס זלבנסקי; הרב אריה לייב אוירבך; הרב אפרים רוב; והרב משה רביץ. המשגיח, הרב ראובן הכסטר, הוא מוסר שיחה שבועית בכל מוצאי שבת. תחתיו משמשים מספר משגיחים קטנים. מנהל הישיבה הוא שמריהו יוסף פינקל, אחיו של נשיא הישיבה הרב אליעזר יהודה פינקל.

משנת תשע"א (2011) נשלח לכל בוגר, פעם בכמה חודשים עלון ("קיבוץ" שמו), שבו מדברי תורתם של רבני ותלמידי הישיבה בעבר ובהווה, וכן עדכונים של שמחות (לידות נישואין) ואבלות.

בוגרי הישיבה ייסדו מניין אברכים בוגרים קבוע, בבית הכנסת "אהל יעקב", בבני ברק[3].

בקיץ ה'תשע"ט (2019) החל ראש הישיבה הרב אלון למסור שיעורים כללים על החומר הנלמד בסדר ערב, דבר שהיווה תקדים בעולם הישיבות[4].

עקב מגפת הקורונה, ולאור הגידול במספר תלמידי הישיבה, בקיץ תש"פ עברו אברכי הכולל ללמוד בבית הכנסת הסמוך.

בשנת תשפ"א (2021) הודיע הרב אלון כי בחורי השנה החמישית המעוניינים להתחיל לשמוע שידוכים חייבים לקבל רשות מראש הישיבה[5].

בהוראת ראש הישיבה הרב נועם אלון - החל משנת תשפ"ג (2023) בוטל קמפיין האיסוף לת"ת בחודש אדר שהיה נהוג בישיבה כל השנים[6][7].

ספריית הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם היווסדה של הישיבה הוקמה לצידה הספרייה התורנית "עזרת תורה" (השם המסורתי של הספרייה בישיבות מיר). בתחילה שכנה הספרייה בקרוואן סמוך למבנה המרכזי, ובשנת ה'תשס"ו (2006) נחנך חדר ספרייה מפואר בתוך מבנה הישיבה.

בראש הספרייה עומד מנהל מתנדב מתלמידי הישיבה הממונה על ידי הרבנים. הפעילות ממומנת על ידי תרומות בלבד.

הספרייה צומחת בקצב של כמאה ספרים חדשים בחודש המגיעים מתרומות, עיזבונות ומקנייה. בשנים ה'תשס"ד וה'תשע"ז היא הורחבה. נכון ל-2017 מכילה הספרייה כ-22,000 ספרים בכל תחומי הספרות התורנית. במקום עשרות עמדות עיון. הספרייה פועלת כל שעות היממה במשך כל השבוע, כולל שבתות וחגים, ופתוחה לשימוש התלמידים ותושבי האזור. היא אינה כוללת אפשרות השאלה.

הספרים מקוטלגים בדומה לשיטת שלום (גרסה של שיטת דיואי המותאמת למקצועות היהדות) עם התאמות לצורכי המקום. בספרייה שני קטלוגים מודפסים, לפי כותר ולפי מחבר. בנוסף ישנו קטלוג ממוחשב הכולל גם מיון לנושאים. במקום מכונת צילום וספריית שיעורים תורניים של קול הלשון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]