כובע צילינדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'נטלמנים מן המאה ה-19, חבושים בצילינדרים.
"נישואי הזוג ארנולפיני" ציור מאת יאן ואן אייק

כובע צִילִינְדֵּר הוא כובע ששימש בעיקר גברים באופנת המאה ה-19. הכובע בנוי מבסיס עגול ועליו גליל (ה"צילינדר"). לקראת סוף המאה ה-19 ובמאה ה-20 היה הצילינדר לסימן היכר לגבר אלגנטי ובפרט לג'נטלמן ופריט לבוש חיוני לדיפלומטים, פוליטיקאים, אנשי עסקים וכדומה.

תולדות הצילינדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כובעי צילינדר החלו להופיע במאה ה-15 והיו עשויים מלבד עשוי שיער בונה (ניתן לראות כובע כזה בציורו של יאן ואן אייק "נישואי הזוג ארנולפיני" שצויר בשנת 1442 לערך). כובעי צילינדר מופיעים מאז ביצירות אמנות רבות. החל מהמאה ה-19 היה כובע הצילינדר דוגמת הכובע העיקרית באפנת הגברים. הצילינדר היה גם פרט מבגדי הרכיבה של נשים.

אופנות בכובעי צילינדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרופורציות בין השוליים לגובה הצילינדר השתנו עם האופנות. לעיתים היה הצילינדר צר וגבוה (כפי שניתן לראות בסרט "כנופיות ניו יורק" של מרטין סקורסזה), לפעמים נמוך ורחב, לפעמים התעקל בקו קעור כלפי פנים ולעיתים הופיע בצורת חרוט קטום עם שוליים צרים מאוד. סרט צר כיסה את החיבור בין הצילינדר לשוליים, רוחבו וצבעו היו גם הם לאופנה. לרוב היה הצילינדר שחור או אפורמרוצי סוסים). צילינדר עטוי משי שחור היה כובע לשעות הערב.

צילינדר מתקפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כובע "שאפוקלאק", פתוח (למעלה) וסגור (למטה)

הצילינדר המתקפל ("שאפוקלאק" בצרפתית) הומצא בשנות ה-30 של המאה ה-19. הצילינדר הורכב על מנגנון קפיצי ויכול להתקפל כאקורדיון לחלל שבשולים ולהיפתח בלחיצה קלה. הדבר איפשר נשיאה קלה ובטוחה של הכובע. היה זה כובע נפוץ ואופנתי עד שנות ה-20 של המאה ה-20.

צילינדרים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]