כוכבית גיור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"כוכבית גיור" - צילום מתוך התשדיר המקורי

"כוכבית גיור" היה תשדיר בחירות מטעם מפלגת ש"ס שהוקרן ב-8 וב-9 בינואר 2013 במסגרת תעמולת הבחירות לבחירות לכנסת ה-19. התשדיר נועד להעביר את המסר "ש"ס שומרת על המסורת היהודית"[1], תוך שהוא מבקר בסרקזם את המהירות המיוחסת לגיורם של העולים מברית המועצות לשעבר וגיורים בכלל, ללא שמירה קפדנית על כללי ההלכה היהודית. נטען לגבי התשדיר על ידי גורמים שונים כי הוא גזעני ופוגעני, והוא הפך לתופעת רשת לאחר שזכה לפרודיות רבות.

תיאור התשדיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

התשדיר מציג טקס חופה וקידושין שבו מתחת לחופה ניצבים כלה בעלת חזות סלאבית סטריאוטיפית ומבטא רוסי וחתן בעל חזות מזרחית. החתן מופתע לגלות מכשיר פקס מתחת לחופה, והכלה מסבירה לו "ביתנו שלח" (רמז למפלגת ישראל ביתנו), כדי "לקבל אישור מכוכבית גיור". החתן שואל בתדהמה: "רגע, את לא יהודייה?". הכלה שולפת תעודת גיור ממכשיר הפקס ועונה: "עכשיו כן". כאשר הכלה רוכנת אל החתן כדי לנשקו, הוא נרתע ממנה בסלידה.

תגובות במערכת הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התשדיר ספג גינויים רבים במערכת הפוליטית, בטענה שהוא גזעני ופוגע בעולים מברית המועצות לשעבר[2], בתגובה יצא איש ש"ס אריאל אטיאס, בהגנה על התשדיר ואמר כי "הוא נועד להציב מראה בפני החברה הישראלית - מה יכול לקרות אם ש"ס לא תבלום חקיקה של נישואי בזק ונישואין אזרחיים. אנחנו לא נגד גיורים, אבל אנחנו רוצים לשמור שהגיורים יישארו דרך הרבנות הראשית, כפי שהיה מאז ומעולם"[3].

בעקבות עתירות כנגד התשדיר פנה יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, לש"ס וביקש להפסיק לשדרו, בהנמקה ש"תיתכן תחושה של פגיעה מכלילה, שראוי להימנע ממנה ככל הניתן". בש"ס נענו לבקשה, אך הבהירו שמלכתחילה לא התכוונו לשדרו יותר מפעמיים[4].

פרודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה מתוך הפרודיה של "ארץ נהדרת"

משפט המפתח בסרטון הבחירות, "רגע, את לא יהודייה?", זכה לפרודיות רבות, שבהן הוצמד המשפט לסצנות רבות שבהן מופיעים גבר ואישה. בפרודיות:

תוכנית הטלוויזיה הסאטירית "ארץ נהדרת" יצרה פרודיה על התשדיר בשלמותו[5], שבה, בתגובה לשאלת החתן (בגילומו של יובל סמו) "מה, את לא יהודייה?" מגיבה הכלה (בגילומה של שני כהן) בצרור שאלות: "מה, אתה לא עובד? מה, אתה לא יודע אנגלית? אתה לא למדת חשבון? אתה לא שירתת בצבא? אתה עושה יותר ילדים ממה שאתה יכול לפרנס? הספר היחיד שקראת בחיים שלך זה התנ"ך? אתה עושה כל מה שאיש בן 92 עם שמלה[6] אומר לך? אתה מתגרה מכל תמונה של אישה בפרסומת, אפילו שזו רק הפרה של עלית?" – הצגה, מוקצנת קומית בחלקה, של טענות מקובלות בקרב חילונים נגד החרדים.

בתוכנית הלימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט "תורת פיך", שהוקם ביוזמת משרד החינוך והפיקוח על הוראת התורה שבעל פה בחינוך הממלכתי דתי ובשיתוף המרכז לטכנולוגיה חינוכית, מציע מערך שיעור בנושא הגיור לתלמידי כיתות י"א-י"ב, שתחילתו הקרנת התשדיר "כוכבית גיור", והמשכו חשיפת התלמידים למורכבות של נושא הגיור, באמצעות דיון בשאלות שמעורר התשדיר[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דעות:

פרודיות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]