כוכב כחול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוכב כחול
Jane's IAF: Israeli Air Force
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה בעולם: 1998
ישראל: אוגוסט 1999
סוגה משחק סימולציית טיסה
פיתוח פיקסל מולטימדיה
הוצאה לאור ג'יינס
הפצה אלקטרוניק ארטס
הד ארצי (בישראל)
דרישות תוכנה
מצבי משחק שחקן יחיד
מרובה משתתפים
פלטפורמות מחשב אישי (חלונות)
מדיה CD
דרישות מערכת
מעבד אינטל פנטיום 200 MHz עם תמיכה ב-MMX
זיכרון 32MB RAM (מומלץ: 64MB RAM)
כרטיס מסך תואם Direct3D 5 עם 4MB זיכרון
מקום פנוי 351 MB שטח פנוי בכונן הקשיח בשביל התקנה מינימלית (735 MB בשביל ההתקנה המקסימלית),
מערכת קול כרטיס קול
בקרים מקלדת, ג'ויסטיק ועכבר

כוכב כחול (אנגלית: Jane's IAF: Israeli Air Force) הוא משחק מחשב ישראלי המדמה הטסת כלי טיס של חיל האוויר של צה"ל. המשחק כולל שחזור של מבצעים אחדים של חיל האוויר במלחמות ישראל. תפקידו של השחקן במשחק הוא הטסת המטוס.

המשחק יצא לחנויות בשנת 1998. הוא פותח על ידי החברה הישראלית "פיקסל" ושווק בחו"ל על ידי Electronic Arts כחלק מסדרת "ג'יינס קומבט סימוליישן". בישראל המשחק שווק על ידי הד ארצי.

המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקליטור המשחק ומדריך ההתקנה כוללים הסברים על טכניקות שונות ליירוט מטוסי קרב, ומלווים באיורים ובמידע על המבצעים ההיסטוריים של חיל האוויר הישראלי במלחמות ישראל.

המשחק כולל 5 סוגי פעילות:

במשחק 66 משימות: 5 משימות אימון בסיסי, 6 משימות אימון קרבי, 7 משימות הזנקה, 6 משימות של משחק רב משתתפים, ו־7 משימות בכל אחת מהמלחמות (שלוש שהן שיחזור מערכות היסטוריות ושלוש בדיוניות).

את השחקן החדש מדריכה במהלך משימות האימונים דמותו של טייס קרברס"ן יהונתן עוז, בהדרכתו לומד השחקן כיצד להמריא, לנחות, לנווט את המטוס, לשגר טילים ולשחרר פצצות.

משימות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי הנשק במשחק
כוחות ישראל כוחות האויב
מטוסי קרב
F-15 מיג־17
F-16 מיג־21
פנטום, קורנס, F-4 מיג־23
כפיר מיג־25
לביא מיג־29
מיראז' 3 סוחוי 22
סקיהוק סוחוי 24
מסוקים
יסעור (CH-53) Mi-24 הינד
UH-60 בלק הוק Mi-8
מטוסי תובלה
בואינג 707 איליושין Il-76
C-130 הרקולס טופולב־26 (טופולב־22M)‏[1]
טנקים וכלי רכב
טנק מרכבה BMP-1
M-113 BRDM-2
M-1974
T-55
T-62
T-72
ספינות קרב
סער 5 ספינת טילים סורית (OSA)
טילי קרקע־אוויר
סוללת טילי הוק SA-2
SA-3
SA-5
SA-6
9K33 Osa
SA-13
גאנדיש, ZSU
טילי אוויר־אוויר
AIM-120 אמראם AA-2
AIM-7 ספארו AA-6
AIM-9 סיידווינדר AA-8
פיתון 3 AA-10
פיתון 4 AA-11
שפריר
טילי אוויר־קרקע
AGM-62 AS-14
AGM-65 AS-16
AGM-88 הארם RBK-500
GBU-15
CBU-87
CBU-97
MK-82
MK-83
MK-84
M117
פופאי

"סיכת ראש"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת המשימה היא להדריך את הטייס כיצד לשגר נשק מונחה ופצצות חכמות. במשימה זו ניתן להטיס אחד משלושה מטוסים: F-16C ("ברק"), F-4 פנטום ("קורנס 2000") או לביא, המסוגלים לשגר נשק מונחה ופצצות חכמות. מרכיבי המשימה:

  • בנ"צ 1 המטרה היא פגיעה במשאית שיגור של טיל סקאד בעזרת טיל אוויר־קרקע מסוג AGM-65 מאווריק.
  • בנ"צ 2 המטרה היא בניין קטן המדמה מקלט של מחבלים הנמצא בסביבה אזרחית (ולכן יש לפגוע רק בבניין זה ואסור לפגוע בבניינים השכנים), שאותו יש להרוס בעזרת פצצה מונחית טלוויזיה מדגם GBU-15.
  • בנ"צ 3 המטרה היא מכ"ם של משגר טילי קרקע־אוויר מסוג SA-6, שאותו יש להשמיד בעזרת פצצה מונחית לייזר.

שלא כמו במשימות אחרות, מדריך הטיסה יכול להכשיל את השחקן לפי שיקול דעתו. אם השחקן יתקרב יתר על המידה אל שתי המטרות הראשונות ויעבור את המרחק המזערי שממנו אפשר לשגר את הנשק המונחה, אפילו אם במטרים ספורים, יהונתן ייתן לו אזהרה אחת ולאחריה יכשילו.

"קרב כנגד הזמן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

משימה זו משחזרת את המתקפה האווירית על בסיס חיל האוויר המצרי אינשאס, שהייתה חלק מ"מבצע מוקד". השחקן מוביל את שלושת מבני התקיפה שהפציצו את הבסיס – כולם מורכבים ממטוסי מיראז' 3. בכל מבנה שני מטוסים, בעלי אותות הקריאה "אלפא", "בראבו" ו"צ'ארלי". על מבנה "אלפא" להפציץ מטוסי מיג־21 שחונים על מסלול ההמראה, ולאחר מכן להפציץ את ההצטלבות המזרחית של מסלולי התעופה. תפקידו של מבנה "בראבו" הוא להפציץ את ההצטלבות המערבית של מסלולי ההמראה, ומבנה "צ'ארלי" – שורה של מטוסי מיג־21 החונים על מסלול ההמראה 03. כמו כן יש להשמיד שני מטוסי תובלה מדגם איליושין Il-76[2] החונים בבסיס, ומטוס תובלה נוסף שאמור לנחות בבסיס. הזמן המוקצב למשימה הוא 7 דקות בלבד, שכן לאחר פרק זמן זה סוללת טילי נ"מ מדגם SA-2 תתחיל לשגר טילים לעבר המטוסים. המשימה מדגימה את עבודת המודיעין לפני מבצע שנעשתה ואת יכולתו של חיל האוויר לתכנן משימות מורכבות. המשימה מראה גם את הקושי שהיה לחיל האוויר בשנות השישים, כאשר מטוסיו היו מוגבלי טווח, זמן טיסה וכמות חימוש. בשחזור זה אי אפשר לפגוע במכ"מים של סוללת הטילים כי אין מספיק פצצות. על השחקן להימנע מאיומי הקרקע, להימלט מהם על ידי שחרור מוץ או נורים וביצועי תמרוני התחמקות.

"חלום בלהות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשימה זו מוטל על השחקן להשתתף בתרחיש בדיוני, במסגרתו עליו להגן על הכור הגרעיני בדימונה מפני ניסיון הפצצה של חיל האוויר העיראקי. ביכולתו להטיס שלושה מבני תקיפה שונים: "אלפא" – המורכב מצמד מטוסי F-16, "בראבו" המורכב מצמד מטוסי "לביא", ו"צ'ארלי" המורכב מצמד מטוסי F-15 ("בז"). צוות "אלפא" צריך לסייר צפונית לכור, "בראבו" ממזרח לו ו"צ'ארלי" מדרום לכור. על השחקן ליירט מטוסי קרב מדגם מיג־29, מיג־25 ומיג־23. מטוסי ההפצצה שנראים בהדמיה הם מהדגמים SU-24, SU-22 ודגמי הפצצה של מיג־23. פגיעה של האויב בכור הגרעיני תיצור נשורת רדיואקטיבית שתפגע בחלק גדול מישראל. המשימה ממחישה את ההכרח בהגנת הכור – אם הכור יפגע, הקרינה הרדיואקטיבית תגיע אל האוכלוסייה האזרחית בתוך דקות. במהלך המשימה, טסים המפציצים העיראקים ישר לעבר המטרה כשהם מלווים במטוסי קרב. מטוסי הקרב ינסו להיכנס לקרב אווירי ארוך עם מטוסי חיל האוויר הישראלי, שבמהלכו המטוסים ינסו להינעל זה על זה. כך השחקן יהיה עסוק במטרה המשנית והפחות חשובה, והמפציץ יוכל להמשיך במשימתו ולתקוף את הכור.

חוויית המשתמש במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיסה מעל הכנרתצילום מסך מהמשחק

זירת המשחק כוללת את שטחי ישראל, סוריה, לבנון, עיראק ומצרים. בשל מגבלות ביצועים ההדמיה אינה כוללת כבישים ובניינים.

השחזורים של משימות העבר ממחישים את הקושי שהיה לחיל האוויר הישראלי וברמת התרחיש הם קרובים במידה רבה למציאות. עם זאת, רמת הקושי אינה מדויקת: ניתנה עליונות רבה מדי לחיל האוויר הישראלי, ויכולות התמרון והביצועים של מטוסי האויב ירודים יחסית, כתוצאה ממנוע האינטליגנציה המלאכותית.

כל שינוי בפעולת השחקן מוביל לניקוד ודירוג ביצועים שונה עם תום המשימה, כך שאף אם חוזרים על אותה המשימה, אך מבצעים פעולות שונות (כגון טיסה בגבהים שונים או נתינת הוראות שונות למספר 2), ניקוד המשימה ישתנה.

אזור הטיסה מוגבל. שחקן המנסה לטוס לעבר אירופה, אפריקה או אסיה נתקל במערבולת רוחות. כמו כן האזורים שמחוץ לאזור הטיסה אינם ממופים.

השיחות בין הטייסים, ההוראות מממגדלי הפיקוח ושורות הטקסט שמראות את תמליל השיחות כולן באנגלית.

כלי הנשק המוצגים במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק מוצגים גם טנקים, טילי אוויר־אוויר ואוויר־קרקע, סוללות נ"מ, מסוקים, מטוסי תובלה וספינות. על ידי לחיצה על תווית בשם "חומר עיון" יכול השחקן לראות תמונה אמיתית של כלי הנשק, הדמיה תלת־ממדית שלו וכן לקרוא מעט מידע עליו מתוך מאגר החימוש של Jane's. הטבלה מציגה את כל כלי הנשק המופיעים במשחק בהתאם לצדדים הלוחמים.

גרסת הדמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 שוחררה גרסת דמו חינמית של "כוכב כחול". גרסת הדמו מאפשרת לשחק רק במטוס הלביא ורק במשימה אחת, על מנת להמחיש את חוויית המשתמש במשחק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זהו אי־דיוק של יוצרי המשחק, שכן ה־Tu-26 הוא מפציץ ולא מטוס תובלה
  2. ^ . נקודה זו היא אי־דיוק היסטורי של יוצרי המשחק, שכן ה־Il-76 טס לראשונה רק בשנת 1971