כולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כולין
המבנה הכימי של כולין. X מציין את היון השלילי הקשור בדרך כלל לכולין
המבנה הכימי של כולין. X מציין את היון השלילי הקשור בדרך כלל לכולין
המבנה הכימי של כולין. X מציין את היון השלילי הקשור בדרך כלל לכולין
כתיב כימי C₅H₁₄NO⁺ עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 62-49-7
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כולין (Choline) הוא תרכובת אורגנית קטנה המשמשת כחומר מוצא למספר תרכובות חשובות בתאיהם של יצורים חיים.

כולין מורכב מיון חיובי של אמוניום (+NH4), אליו קשור הכוהל אתנול. לעיתים קרובות יוצר היון החיובי מלח עם יון שלילי כלשהו, בדרך כלל כלור.

כולין בדרך כלל נצרך על ידי בני אדם בצורת לציטין (הקרוי גם פוספטידיל כולין), פוספוליפיד הקשור לכולין. לציטין מצוי בכבד בקר, בביצים ובסויה. כולין כשלעצמו נמצא בחסה, בבוטנים ובגרעיני חמניה.

כולין הוא חומר המוצא של אצטיל כולין, אחד המוליכים העצביים (נוירוטרנסמיטרים) החשובים ביותר במערכת העצבים של בעלי חיים (אצטיל כולין ולציטין הם אסטרים של כולין). אצטיל כולין מסונתז בתא על ידי הוספת קבוצת אצטיל לכולין באמצעות האנזים אצטיל כולין טרנספראז. האנזים אצטילכולין אסטראז אחראי לתהליך ההפוך—הידרוליזה של אצטיל כולין לכולין ולחומצה אצטית.

לציטין, אשר מסונתז בתא מכולין, מהווה מרכיב חשוב של ממברנת התא. תפקיד נוסף של כולין בתא הוא מתן קבוצות מתיל לתרכובות אחרות, זאת באמצעות תרכובת אחרת הנגזרת מכולין - טרימתיל גליצין.

כולין התגלה בשנת 1862 וסונתז במעבדה ארבע שנים מאוחר יותר. ב-1998 סווג כולין על ידי רשויות הבריאות של ארצות הברית כחומר חיוני לבריאות אשר אותו יש לצרוך במזון. הדעות חלוקות בנוגע לכך, ויש הטוענים כי הגוף מסוגל לייצר בעצמו את כל הכולין הדרוש לו. כתרכובת שאותה יש לצרוך במזון נחשב הכולין לוויטמין, והוא סומן בעבר כוויטמין B4 (סימון זהה לבסיס החנקני אדנין, אשר בעבר נחשב אף הוא לוויטמין).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]