כופרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כופרת
"Mijn Vrijheid"
עטיפת הספר בתרגום לעברית
עטיפת הספר בתרגום לעברית
מידע כללי
מאת אייאן חירסי עלי
שפת המקור הולנדית
תורגם לשפות אנגלית, עברית, צרפתית
סוגה אוטוביוגרפיה
הוצאה
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך הוצאה 2006 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 431
הוצאה בעברית
תרגום טליה שלו
סדרה
ספר קודם The Caged Virgin עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא Nomad: From Islam to America עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-7432-9503-X
הספרייה הלאומית 002592964
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כופרת הוא אוטוביוגרפיה מאת אייאן חירסי עלי. הספר הוא תרגום מהולנדית של הספר "Mijn Vrijheid" (חירותי) שיצא לאור ב-29 בספטמבר 2006[1]. הספר הוא רב-מכר של הניו יורק טיימס. מסיבות בטיחותיות סופרת הצללים של הספר נותרה אנונימית[2].

אייאן חירסי עלי והוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר החליטו לתרום חלק מהכנסות המכירה של הספר לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בישראל.

חלק א': חיי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק הראשון מספרת חירסי עלי על ילדותה והתבגרותה בסומליה, ערב הסעודית, אתיופיה וקניה בשבט מוסלמים אדוקים עם סבתה ואמה, עשה, שמכה אותה ואת שני אחיה. חירסי עלי עוברת השחתת איבר המין הנשי בפעולה חטופה של סבתה שמנצלת את היעדרות אימה. אביה, פעיל פוליטי נגד הרודן הסומאלי סיאד בָּרֶה נכלא על ידי השלטונות. עם המעבר לערב הסעודית, חירסי עלי נעשית אדוקה יותר באמונתה ומקפידה לעטות רעלה.

חלק ב': חירותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק זה מתארת חירסי עלי את בריחתה מנישואים כפויים לסומלי החי בקנדה. חירסי עלי מבקשת מקלט מדיני בהולנד תוך זיוף תולדות חייה ושינוי שם משפחתה מחירסי מאגאן לחירסי עלי מחשש שבני משפחתה יאתרו אותה. היא עובדת כמתורגמנית סומלית-הולנדית, לומדת מדע המדינה באוניברסיטת ליידן ומשתלבת בחברה ההולנדית. היא מצטרפת למפלגת הלייבור ההולנדית כעוזרת מחקר זוטרה ובסופו של דבר עוברת למפלגה הימנית מתחרה ונבחרת לפרלמנט ההולנדי. לבסוף היא משתפת פעולה עם תאו ואן גוך ליצירת הסרט "כניעה" על אודות אלימות נגד נשים באסלאם. הסרט מוביל לרציחתו של ואן גוך ולירידתה של חירסי עלי למחתרת מחשש לחייה. הספר מסתיים כאשר הפרלמנט מאיים לגזול ממנה את אזרחותה ההולנדית, פעולה שכשלה אך גררה משבר שהוביל לנפילת הממשלה.

השקפותיה של חירסי עלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקו הראשון של הספר מתאר את התחבטויותיה הפנימיות שהובילו להתפתחות השקפותיה ולנחישותה להילחם בעוולות הנעשות בשם הדת. חירסי עלי מתארת בחלקו השני של הספר את עמדתה בנושאי הפרטה, אסלאם, תקינות פוליטית ורב-תרבותיות.

כשניסיתי לברר בנושא הרצח בגלל כבוד המשפחה - כמה נערות נרצחות בהולנד בכל שנה בידי אבות או אחים בשל כבוד משפחתם היקר - פקידים במשרד המשפטים היו אומרים לי, 'אנחנו לא רושמים מקרי רצח על פי מניע מקטגוריה זאת. זה יטיל סטיגמה על קבוצה חברתית אחת'. ממשלת הולנד רשמה מדי שנה את מספר הרציחות הקשורות לסמים ואת תאונות הדרכים, אבל לא את מספר הרציחות בשל כבוד המשפחה, משום שאף פקיד הולנדי לא רצה להכיר בעובדה שסוג כזה של רצח מתרחש דרך קבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]