כיכר צ'טהאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כיכר צ'טהאם
Chatham Square
מידע כללי
על שם ויליאם פיט האב עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
עיר מנהטן עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°42′49″N 73°59′53″W / 40.7136°N 73.9981°W / 40.7136; -73.9981
(למפת מנהטן רגילה)
 
כיכר צ'טהאם
כיכר צ'טהאם
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כיכר צ'טהאם, הפסל הוא פסלו של Lin Zexu

כיכר צ'טהאםאנגלית: Chatham Square) היא כיכר מרכזית בשכונת צ'יינהטאון ברובע מנהטן, בעיר ניו יורק שבמדינת ניו יורק בארצות הברית. הפארק במרכז הכיכר ידועה בשם כיכר קימלאו (Kimlau Square) או כיכר לין-זה-סו (Lin Ze Xu Square)

הכיכר ממוקם במפגש שבעה רחובות ראשיים, במנהטן תחתית: באורי, רחוב איסט ברודוויי (East Broadway), סנט ג'יימס פלייס (St. James Place), רחוב מוט (Mott Street), רחוב אוליבר (Oliver Street), רחוב וורת' (Worth Street), ופארק רו (Park Row ).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיכר צ'טהאם נבנתה בשלהי המאה ה-18 ונקראה על שם ויליאם פיט האב, רוזן צ'טהאם הראשון, וראש ממשלת הממלכה המאוחדת קודם למהפכה האמריקאית. על שמו נקרא גם רחוב פיט (Pitt Street) הסמוך, ורחוב פארק רו נקרא בעבר "רחוב צ'טהאם" (Chatham Street).

עד שנות ה-20 של המאה ה-19 שימשה הכיכר כשוק פתוח של בקר וסוסים. הכיכר זכתה למעמד מפוקפק ופעלו בקרבתה מכוני קעקועים, פאבים ובתי זנות. בראשית המאה ה-20 ועם תחילת "תקופת היובש" נסגרו הפאבים בכיכר.

בשנת 1962 הוקמה בכיכר אנדרטת קימלאו לזכרם של הלוחמים האמריקאים ממוצא סיני שנפלו במלחמת העולם השנייה. האנדרטה נקראת על שם סגן בנג'מין ראלף קימלאו, ולימים שונה שם הכיכר רשמית והיא נקראת על שמו (אף שלא נעשה שימוש בשם הרשמי, וממשיכים לקרוא לה בשמה המסורתי).

בצידה הדרומית של הכיכר נמצאת כיכר קונפוציוס ופרויקט הבנייה הציבורית הנרחב שלה.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחת לכיכר עברו עד שנת 1942, קו הרכבת העילית של השדרה השנייה וקו הרכבת העילית של השדרה השלישית בכיכר הייתה תחנה של קווים אלה. מתוכננת להיבנות בכיכר תחנה של קו השדרה השנייה של הרכבת התחתית של ניו יורק עם השלמת בנייתו של קו זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר צ'טהאם בוויקישיתוף