כלב הרים פירנאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כלב הרים פירנאי
כלב הרים פירנאי
כלב הרים פירנאי
ארץ מוצא חבל הבסקים
שימושים שמירה על עדרי צאן
קבוצה פינצ'ר, שנאוצר ודמויי דוגה
תכונות
משקל זכרים: 50–62 ק"ג
נקבות: 36–43 ק"ג
גובה כתפיים זכרים: 71–84 ס"מ
נקבות: 63–74 ס"מ
גובה 70 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 10–12 שנים
אופי בעל חוש אחריות מפותח, אומץ לב, נאמנות ומסירות, שלווה וביטחון עצמי, יחד עם חשיבה עצמאית, יכולת לקבל החלטות לבד וסובלנות לבעלי חיים אחרים.
אילוף הסתגלות גבוהה
תיאור פרוותו לבנה, סמיכה ובעלת מגע רך. על הפרווה יש כתמים בודדים של אפור, חום או צהוב באזור הפנים, הזנב או הגוף. אפו, יוצר ניגוד עם הצבע הלבן שמכסה את גופו והוא שחור. זנבו ארוך ואוזניו שמוטות.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כלב ההרים הפירנאי הוא גזע של תת המין כלב הבית.

היסטוריה של הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלב ההרים הפירנאי נמנה עם הגזעים העתיקים שהשתמרו עד ימינו. מקורו בחבל הבסקים בהרי הפירנאים, שם שימש רועה צאן ושומר. שרידים מאובנים של פרטים מגזע זה שנמצאו משויכים לתקופת הברונזה (1000-1800 לפנה"ס).

מאז ימי הביניים מוצאים פסלים ותבליטים של כלבי הרים פירנאים. בכתבים מ-1407, מתואר השימוש בפירנאים ככלבי משמר ב"טירת לורדס". כלבים אלה היו מבוקשים מאוד על ידי אצילי צרפת בטירותיהם. ב- 1675 הכתיר אותם לואי ה-14, ככלבי החצר של מלכי צרפת. הם שמרו על הארמונות, הצטרפו לקרבות והעבירו ציוד והודעות דרך ההרים.

הגזע חודש במאמצים של דרטצן עיתונאי פריזאי ב-1907, הוא נסע בחברת הרוזן הנרי דה בילנדט להרי הפירנאים, ושם איתרו כלבים בעלי תכונות ומאפיינים גנטיים טהורים של הגזע. והביאו אותם לבית גידול בפרברי פריז.

דרטצן נחשב כמי שהציל את הגזע הפירנאי מהכחדה, הטמעה ושכחה. ב- 1923 נוסד בעיירה "טארבס" בפירנאים הצרפתים, מועדון כלבי ההרים הפירנאים הראשון, וב-1927, פורסם לראשונה התקן לגזע, שממנו נובעים התקנים המקובלים בעולם, בשינויים קלים, עד היום.

מבנה כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב גודלו הרב, והדמיון שלו לכבשה (בגלל צבעו הלבן) משמש כלב זה בעיקר לרעיית צאן, אך מתפקד גם כשומר. גודלו העצום וכוחו עושה אותו לכלב הגנה ושמירה טוב.

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדונים בצרפת, בספרד ובמקומות נוספים באירופה בוחנים את הפירנאים לא רק במראה ומבנה, אלא גם במבחני אופי והתנהגות. הפירנאי מטבעו, הוא כלב הגנה ושמירה טוב.

מאות שנים של רעיית צאן ושמירה על העדרים מפני זאבים, דובים וטורפים אחרים, כשהוא נמצא בשטח לבדו ואחראי לשלום ה"להקה" שלו, בנו את אופיו המיוחד - חוש אחריות מפותח, אומץ לב, נאמנות ומסירות, שלווה וביטחון עצמי, יחד עם חשיבה עצמאית, יכולת לקבל החלטות לבד וסובלנות לבעלי חיים אחרים.

למרות היותו בעל אינסטינקט שמירה בריא, הפירנאי איננו אגרסיבי, והוא בעל אופי נוח ורגוע. כלב הרים פירנאי, ישתמש רק במידת הכוח הנחוצה, ויגיב באיום רק כשיבחין בסימן ברור לכוונות רעות. גם אז, ישתמש קודם בהרתעה, בעזרת מראה מאיים ונביחות אזהרה, ורק בעת צורך אמיתי יפעל להבריח את הפולש, ובנוסף ימשיך לרדוף אחריו או לפגוע בו ללא צורך או פקודה מפורשת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]