כמעט כמו לווייתן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כמעט כמו לווייתן
Almost Like a Whale
כמעט כמו לווייתן
כמעט כמו לווייתן
מידע כללי
מאת סטיב ג'ונס
שפת המקור אנגלית
נושא אבולוציה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ספרי עליית הגג, ידיעות ספרים
תאריך הוצאה 2006
מספר עמודים 646
הוצאה בעברית
תרגום כן
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9654485281
הספרייה הלאומית 002513749
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כמעט כמו לווייתן - מוצא המינים נכון לעכשיואנגלית: Almost Like a Whale), הוא ספר מאת סטיב ג'ונס, בנושא אבולוציה שתורגם לעברית על ידי עדי מרקוזה-הס.

תוכן הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחבר, פרופסור לגנטיקה, מציג את ספרו כך: ”הספר שלי מעדכן את דרווין ועושה אותו מותאם לימינו אלה. זהו נסיון לשכתב את "מוצא המינים", עד כמה שהדבר אפשרי. הספר מתוכנן על פי מבנה ספרו של דרווין, ומתפתח כמותו ממשקי כפר למאובנים, מכוורות דבורים לאיים רחוקים – כמסגרת. ה"עובדות הגדולות" (עוד צירוף מילים האהוב על דרווין) שלי מעוגנות בבטחה בסוף המאה העשרים. "כמעט כמו לווייתן" הוא ניסיון לקרוא את מוחו של צ'ארלס דרווין מעמדת היתרון של הידיעה המדעית בדיעבד, ולהראות איך תאוריית האבולוציה מאחדת את הביולוגיה בימינו”. רוב הפרקים, שכאמור, מקבילים ל"מוצא המינים" המקורי, מביאים בסופם תרגום מסיכום הפרק המקביל בספרו של דרווין.

אחד הקשיים בהבנת האבולוציה, כותב ג'ונס, "נובע מכך שהיא מנסה לשחזר היסטוריה שקצב מהלכה איטי בהרבה מזה של אלה החוקרים אותה". כדי לנסות ולהמחיש את האבולוציה מתחיל ג'ונס בתיאורה של אבולוציה שאיננה נזקקת לעשרות מיליוני שנים, אלא כזו שמתרחשת לנגד עינינו – האבולוציה של בעל חיים קטן אבל מאוד מפורסם – נגיף האיידס... נגיף הכשל החיסוני (האיידס) באדם מכיל בהיסטוריה הקצרה שלו את הטיעון המוצג בספר "מוצא המינים" בשלמותו: וריאציות, מאבק להישרדות, וברירה טבעית. הגאוגרפיה מספרת חלק מסיפורו, וכמוה גם המאובנים; והגנים שלו מקשרים בינו לבין קרובים רחוקים, אשר לכולם היה אב קדמון משותף בעבר הרחוק. בעשותם זאת, חושפים הגנים היררכיה מסודרת הבנויה מקבוצות בתוך קבוצות, שכל אחת מהן היא עדות למוצא ממקור משותף בעבר ההולך ומתרחק."

שם הספר מתייחס לדברים שדרווין כתב בספרו: "אינני רואה כל קושי בכך שזן של דובים יהפכו, בדרך של ברירה טבעית, לשוכני מים על פי מבנה גופם ונוהגיהם, עם פיות ההולכים וגדלים בהדרגה, עד שתופיע לבסוף חיה מפלצתית לא פחות מהלווייתן". דברים אלו שזיכו את דרווין בקיתונות של לגלוג, והביאו אותו לשנות את הניסוח במהדורת 1872 של הספר ל"מפלצתית כמעט כמו לווייתן", הם היום חלק מהקונצנזוס המדעי של האבולוציה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]