כנסיית אנדרו הקדוש

(הופנה מהדף כנסיית סנט אנדרוז)
כנסיית אנדרו הקדוש
St. Andrew's church
מידע כללי
סוג כנסייה עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם אנדראס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת רח' דוד רמז עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ? – העשור של 1920
תאריך פתיחה רשמי 1930 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל קליפורד הולידיי עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות נאו-ביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°46′08″N 35°13′31″E / 31.768822222222°N 35.225375°E / 31.768822222222; 35.225375
www.scotsguesthouse.com
(למפת ירושלים רגילה)
 
כנסיית אנדרו הקדוש
כנסיית אנדרו הקדוש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פנים הכנסייה

כנסיית אנדרו הקדוש (אנגלית: St. Andrew's church), המכונה לעיתים קרובות "הכנסייה הסקוטית", נמצאת ליד תחנת הרכבת ההיסטורית בירושלים והחאן הירושלמי על מורדות גבעת התנ"ך. הכנסייה שייכת לכנסייה של סקוטלנד, והיא נבנתה כמונומנט הנצחה לחיילים הסקוטים בצבא הבריטי, חללי מלחמת העולם הראשונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההחלטה על הקמת הכנסייה התקבלה עוד ב-1917 בשני הגופים הדתיים הראשיים שפעלו באותה תקופה בסקוטלנד: The United Free Church, The Church of Scottland. הכנסייה תוכננה על ידי קליפורד הולידיי, אחד ממתכנניה ומאדריכליה החשובים של ירושלים בתקופת המנדט הבריטי בתכנון השתתף האדריכל זולטן שמשון הרמט, שעבד במשרדו והפך לאחר מכן לאדריכל ידוע בפני עצמו. הכנסייה נבנתה על הגבעה שמול הר ציון (ממערב לסינמטק של היום).

הכנסייה קרויה על שם פטרונה של סקוטלנד, אנדרו הקדוש (אחד משנים-עשר השליחים של ישו, אחיו של פטרוס שהיה במקצועו דייג), והיא נבנתה בשנים 19271930. הכנסייה מוקדשת לחללי דיוויזיה 52, מרביתם חיילים סקוטים, שנהרגו במהלך כיבוש ארץ ישראל וירושלים בידי הבריטים. את אבן הפינה הניח הגנרל אדמונד אלנבי ב-1927.

המיקום שנבחר היה יחסית גבוה, אפשר קשר עין עם העיר העתיקה והיה קרוב לתחנת הרכבת. השטח היה שייך עוד מהתקופה העות'מאנית לכנסייה האנגליקנית, שהקימה מעבר לכביש עוד קודם לכן את בית החולים למחלות עיניים סנט ג'ון (כיום מלון הר ציון).

פטריק גדס, שגם הוא נמנה עם מתכנניה הראשונים של ירושלים, הציע להזיז את תחנת הרכבת דרומה יותר ולהקים בגבעה מתחם עירוני לשירות נוסעי הרכבת, שאז הייתה שער הכניסה המרכזי לעיר, אלא שתוכנית זו לא יצאה לפועל.

אף כי הכנסייה מוקדשת לנופלים במלחמת העולם הראשונה, לא נפקד מקומה של מסורת קדומה יותר, ובכנסייה מצוי גם אתר זיכרון לרוברט הראשון, מלך סקוטלנד, שמת ב-1329. הוא ביקש שלאחר מותו יעקרו את לבו ויקברוהו בירושלים, אולם השליח, סר ג'יימס דאגלס, נהרג בדרכו לביצוע המשימה. לבו של המלך רוברט נלקח משדה הקרב שבו נהרג דאגלס ונקבר ב-Melrose Abbey שבסקוטלנד.

מבחינה אדריכלית משלב הבניין מוטיבים מזרחיים ומערביים: מחד, מופיעים בו אלמנטים האופייניים לסגנון הבינלאומי, כדוגמת קווים ישרים, זכוכית, והימנעות מעיטורים. מאידך, יש בו מאפיינים של הסגנון המקומי כגון כיפה, מרפסות ממלוכיות וקרמיקה ארמנית, מעשה ידיו של דוד אוהנסיאן. לבניית הכנסייה נבחרה אבן שסופגת חזזיות, כיוון שזו משחירה מהר ומקנה למבנה חזות עתיקה יותר.

בהיותה של הכנסייה מונומנט הנצחה לחללי הצבא הבריטי, קבורים בחצר הכנסייה גם שותפים מיוחדים במינם ללחימה שניהל הצבא הבריטי בארץ ישראל, שני כלבי גישוש בריטים.

האקוסטיקה הטובה של הכנסייה הפכה אותה לאחד המקומות הפעילים ביותר מבחינה מוזיקלית בירושלים: מופיעים בה לרוב הרכבים קלסיים, קאמריים ומקהלות אקפלה.

המתחם כולל בית הארחה וכנסייה, שמגדל מפריד ביניהם. בבית ההארחה פועל גם בית קפה לרווחת המבקרים. מן המדרגות העולות אל הכנסייה ניתן לראות את מערות הקבורה של כתף הינום, בהן נמצאה לוחית הכהנים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כנסיית סנט אנדרוז בוויקישיתוף
חזית הכנסייה והאכסניה