כנסיית קלריגוש

כנסיית קלריגוש
Igreja dos Clérigos
כנסיית קלריגוש ומגדל הפעמון שלה כפי שהם נראים מכיכר ליברדדה הסמוך
כנסיית קלריגוש ומגדל הפעמון שלה כפי שהם נראים מכיכר ליברדדה הסמוך
מידע כללי
סוג כנסייה עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת Morro da Vitoria עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום Cedofeita, Santo Ildefonso, Sé, Miragaia, São Nicolau e Vitória עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1732
תאריך פתיחה רשמי 1779 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ניקולאו נאסוני עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°08′45″N 8°36′50″W / 41.145871°N 8.61401°W / 41.145871; -8.61401
www.torredosclerigos.pt/en/
(למפת פורטו רגילה)
 
כנסיית קלריגוש
כנסיית קלריגוש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כנסיית קלריגושפורטוגזית: Igreja dos Clérigos - "כנסיית הכמורה", (ˈklɛɾiɡuʃ)) היא כנסייה בסגנון הבארוק בעיר פורטו שבפורטוגל. הכנסייה ידועה בזכות מגדל קלריגוש - מגדל פעמונים גבוה הנשקף מנקודות שונות בעיר, ומהווה את אחד מסמליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה נבנתה עבור אחוות הקלריגוש (כמורה) בידי ניקולאו נסוני (Nicolau Nasoni), אדריכל איטלקי וצייר, שעבד רבות בצפון פורטוגל במהלך המאה ה-18. לבקשתו, הוא נקבר בקריפטה של הכנסייה. הבנייה החלה בשנת 1732 והסתיימה בסביבות 1750, ובתקופה זו הושלם גרם מדרגות כפול מונומנטלי בחזית הכנסייה.

החזית הראשית של הכנסייה מקושטת במוטיבים בארוקיים (כגון חרציות וצדפים) וגמלון גדול מקוטע ("שבור") בראש המבנה. תכנון זה היה מבוסס על סכמה אדריכלית מתחילת המאה ה-17. האפריז המרכזי מעל החלונות מציג סמלי פולחן וקערת קטורת.

החזיתות הצידיות חושפות את תוכנית הקרקע הכמעט אליפטית של הספינה הראשית. כנסייה זו הייתה מבין כנסיות הבארוק הראשונות בפורטוגל שאימצה תוכנית קרקע אליפטית. התמונה שעל לוח המזבח (altarpiece) בקפלה הראשית, עשויה משיש במספר גוונים, ונוצרה על ידי מנואל דוש סנטוש פורטו.

המגדל המונומנטלי של הכנסייה, הממוקם בצידה האחורי, נבנה מאוחר יותר מהכנסייה עצמה. בנייתו החלה ב-1754 והושלמה ב-1763. עיטורי הבארוק שלו מושפעים גם מהסגנון הבארוקי של רומא, בעוד שהמגדל עצמו הושפע יותר מקמפנילות (מגדלי פעמונים באיטליה שנבנו כמבנים עצמאיים) בטוסקנה. גובה המגדל הוא 75.6 מטר והוא שולט בשמי העיר. 225 מדרגות מובילות לקומתו השישית והאחרונה. המגדל הפך לאחד מסמלי העיר וניתן לצפות ממנו על כל העיר העתיקה של פורטו (אשר הוכרזה כאתר מורשת עולמית), על נהר הדואורו ועל העיר השכנה וילה נובה דה גאיה שבגדה הדרומית של הנהר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כנסיית קלריגוש בוויקישיתוף