כסף סטרלינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כסף סטרלינג
צלחת מעוטרת עשויה סטרלינג סילבר
צלחת מעוטרת עשויה סטרלינג סילבר
מרכיבים כסף - 92.5%, נחושת (או מתכת אחרת) - 7.5%
צבע כסוף
רימון כסף ולצידו הספרות 925 - סימן האימות הוולונטרי של דרגת הטוהר של כסף סטרלינג בישראל

כסף סטרלינג או סטרלינג סילבר היא סגסוגת כסף בדרגת טוהר של 92.5%, כלומר, המכילה כסף בשיעור של 92.5% ממשקלה, ומתכות אחרות, לרוב נחושת, בשיעור של 7.5%. הסגסוגת מכונה גם בשם "כסף 925"[א]. הסגסוגת נחשבת לסגסוגת הכסף היוקרתית, המקובלת בייצור תכשיטים[1].

כסף טהור[ב] אינו שימושי בייצור תכשיטים וכלים, מאחר שהוא רך מדי, ונוהגים להוסיף לו מתכות אחרות כדי לשפר את איכות הסגסוגת. חוץ מנחושת נהוג להשתמש גם בגרמניום, אבץ ופלטינה, על מנת למנוע תופעות קורוסיביות, אך כל עוד משקל הכסף בסגסוגת נשמר, היא עדיין נחשבת לכסף סטרלינג.

קיימים חילוקי דעות על מקור השם "סטרלינג", אך הסגסוגת הופיעה לראשונה בצפון גרמניה בסביבות המאה ה-12. השם "סטרלינג" הופיע במאה ה-13, אך מקורו לא ידוע בוודאות. מקור שמה של הלירה שטרלינג הוא בכך שהמטבע במקורו היה בשווי של כסף סטרלינג במשקל של פאונד אחד.

כלים ותכשיטים העשויים מכסף סטרלינג מסומנים בסימונים ייחודיים לסגסוגת. בישראל קיים סימון וולונטרי שיזם מכון התקנים הישראלי, ועל פיו מסומן תכשיט העשוי כסף סטרלינג ב"רימון כסף" ובצמוד לו הספרות 925[2].

בנוסף לתכשיטי כסף וכלי כסף יוקרתיים, כסף סטרלינג עשוי לשמש לייצור כלי נגינה ממתכת, ובהם סקסופונים וחלילים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כסף סטרלינג בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דרגת הטוהר של סגסוגות של מתכות יקרות מסוימות היא מילסימאלית, כלומר נמדדת באלפיות. "כסף 925" פירושו סגסוגת בעלת 92.5% כסף. בתכשיטי כסף יש חמש דרגות טוהר, ובהן 800, 835, 925, 926 ו-999 אלפיות. בשימושים אחרים ייתכנו גם דרגות טוהר אחרות.
  2. ^ למעשה כסף 999, דרגת טוהר של 99.9%, אינו בשימוש למעט בשימושים ספציפיים שבהם לא נדרשת קשיות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הראלה סטוצקי-באר, תעשיית הכסף, באתר nrg
  2. ^ סימני האימות באתר מכון התקנים