כסף קטלני (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כסף קטלני
סוגה דרמה, אופרת סבון
יוצרים איציק גלעד, דני כפיר
כותבים איציק גלעד
בימוי ערן ריקליס
שחקנים נתן רביץ, גלית גיאת, רפי תבור, טל קרסלניק, אייל בוחבוט, מיכל אמדורסקי, נטלי עטיה
ארץ מקור ישראל
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 52 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל דני כפיר
עורכים יצחק צחייק (עונה ראשונה)
אריק ליבוביץ', שמעון ספקטור, לימור חביב (עונה שנייה)
אתר צילומים מגרש הגולף בקיסריה, טורקיה, קניה
אורך פרק 40 דקות
שידור
רשת שידור בישראל ערוץ 2 (קשת) (עונות 1–2)
ערוץ 3 (עונות 3-4)
HOT בידור ישראלי (שידור חוזר)
תקופת שידור מקורית 25 בספטמבר 19961999
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יהלומים, חלק מסמלי הסדרה

כסף קטלני היא סדרת טלוויזיה ישראלית אודות מאבקי כוח ומערכות יחסים על רקע עולם העסקים הבינלאומי, שהופקה ושודרה לראשונה בין השנים 19961999, תחילה בערוץ 2 במסגרת זכיינית השידור קשת ולאחר מכן בערוץ 3[1].

הסדרה זכתה לרייטינג גבוה ושודרה בפריים טיים[2], תחילה בערוץ 2 אשר שידר את שתי העונות הראשונות ולאחר מכן בערוץ 3 אשר שידר שתי עונות נוספות[3]. הסדרה ירדה מהמסך לאחר 52 פרקים עקב דרישת "יס", שהחלה אז את שידוריה, לפרק את חברת ICP, ששידרה את "כסף קטלני" בערוץ 3, בטענה שהחברה פועלת שלא כחוק בכך שהיא מאחדת את פעילותן של שלוש זכייניות הכבלים שאמורות לפעול כל אחת בנפרד[4], תוצאת הדיונים המשפטיים שנמשכו כשנה הייתה שאי.סי.פי. תוכל להמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית בתנאי שתאפשר ל"יס" לשדר בערוציה את הפקות המקור שיופקו עבור אי.סי.פי. במשך 3 שנים. החלטה זו גרמה ל-ICP להפסיק לממן הפקות יקרות (100,000$ לפרק) כמו "כסף קטלני" ולהזמין הפקות בעלות של 30–40 אלף דולר לכל היותר. בעת עלייתה לשידור, "כסף קטלני" הייתה הסדרה הישראלית היקרה ביותר שהופקה[דרוש מקור].

השותפות שהפיקה את הסדרה נקלעה לסכסוך כספי בסוף 1999[5], ופורקה אחר כך[6].

כל 4 עונות הסדרה שודרו בשידורים חוזרים הן בערוץ 2 והן בערוץ 3. במאי 2016 החלו שידורים חוזרים של הסדרה בערוץ HOT בידור ישראלי.

את תסריט הסדרה ערך אלי תבור.

הדמויות בסדרה הן רבגוניות, החל באנשי עסקים, יהלומנים ונשות חברה, ועד סוחרי נשק, אנשי מוסד וטרוריסטים. כסף קטלני שמה דגש על אורח חייו של האלפיון העליון; הסצינות השונות צולמו בבתי פאר, מלונות חמישה כוכבים, מסעדות יוקרה ואף מגרש הגולף בקיסריה. לצד צוות השחקנים כיכבו בסדרה גם מכוניות יקרות, יאכטות וכלי טיס פרטיים. חלק מהעלילה מתרחשת מחוץ לגבולות ישראל, וההפקה צילמה סצינות רבות במדינות שונות, בהן: טורקיה, קניה והונגריה.

בנוסף יצא לסדרה משחק קופסה כשם הסדרה "כסף קטלני" בהוצאת "ידע משחקים".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז הסדרה שתי משפחות עשירות ורבות עוצמה: משפחת אייזנמן, יהלומנים המחזיקים בחברת "דאימונד קורפוריישן", ומשפחת רוטנברג, מפתחים נשק ומערכות לחימה באמצעות חברת "ארמר אינטרנשיונל".

הדמות הראשית בסדרה היא דמותו של שאולי אייזנמן (מגולם על ידי נתן רביץ). שאולי הוא בנם הבכור של האייזנמנים. גבר נאה, משכיל ורב לשוני, איש העולם הגדול. שאולי מוצג כגבר שחצן ושופע ביטחון עצמי, חובב נשים יפות ומכוניות ספורט. עסקי היהלומים של משפחתו לא מלהיבים אותו במיוחד, והוא שואף להשתלב בחברת הנשק של הרוטנברגים. הוא לוטש את עיניו לבתו הבכורה של צבי רוטנברג (רפי תבור), תמר רוטנברג (גלית גיאת) שמחזיקה בתפקיד ניהולי בכיר בחברה. במהלך הסדרה לקח שאולי, קצין מילואים בסיירת מטכ"ל, חלק בפשיטה בעומק לבנון ונפל בשבי ארגון טרור. כשבמקביל תמר בורחת למדבר ומתגוררת אצל משפחה בדואית, בעקבות רומן עם מי שכביכול היה אחיה למחצה שאותו אימה נטשה בילדות ובידיעה שהיא בהריון משאולי. אחרי האירועים האלה היא שבה, לבקשתו של מרסל (יוחנן הרסון) איש עסקים וטרוריסט שעושה עסקים עם שאולי ותמר, על מנת לשמש כמתווכת בין משפחת אייזנמן לחוטפיו של שאולי. כוח מסיירת מטכ"ל חילץ אותו במבצע בעומק סוריה. עם שובו נחשד שאולי, בעלילה אחרת, שהוא רצח איש עסקים המשתייך למשפחת פשע בשם "שָׁשׁוּן". בסופה גילה מרסל שאחד מאנשיו של ששון הוא הרוצח, כשתכנן לפוצץ את המטוס שבו היו שאולי ואחיו של ששון שירש את האימפריה, וכן ששון עצמו הציל את עצמו ואת שאולי ממוות כשגילה את הפצצה.

עלילה נוספת בסדרה מספרת על כנר מסתורי בשם "ניק גולדין", שאותו דרס שאולי והפך אותו בהמשך לאיש עשיר ובעל כוח, אשר מתגלה בהמשך כאחיהן למחצה (האמיתי) של תמר וגילי.

עלילה נוספת עוסקת באמו המאמצת של ניק, אלזה. אלזה הייתה אשת עסקים שנטשה את בעלה (שניהל רומן במקביל עם אמו של שאולי ועם אחותו דניאלה) ואת שני ילדיה: גבי האחות הבכורה (כוריאוגרפית שהייתה בת זוגו של שאולי ובמקביל ניהלה רומן עם צבי כדי לנקום באימה על כך שנטשה אותם.) ואחיה (אדריכל שהיה בן זוגה של תמר וניהל אף הוא רומן עם דניאלה). אלזה מתגלה כמי שעומדת מאחורי כל האויבים של שתי המשפחות: מרסל מתגלה כיד ימינה והששונים עובדים בשבילה. כמו כן, היא רואה בצבי את יעד הכיבוש הסופי שלה, ובנוסף היא מגדלת את נכדו (בנם של שאולי ותמר).

צוות השחקנים כלל גם את סנדי בר (בתפקיד גילי בתם הצעירה והמפונקת של הרוטנברגים; בר עצמה הוחלפה החל מהעונה השנייה בעדי אהרון), טל קרסלניק, תומר רוסו, נטלי עטיה, יוסי גרבר, מיכל אמדורסקי ועוד.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערוץ 3 רכש את 2 העונות הראשונות של "כסף קטלני", באתר גלובס, 17 בפברואר 1999
  2. ^ אביבה קרול, ‏טופז מוביל את רייטינג אוקטובר, באתר גלובס, 10 בנובמבר 1996
  3. ^ אביבה קרול, ‏ערוץ 3: הרייטינג הכי גבוה ל"צעירים חסרי מנוח", באתר גלובס, 28 במרץ 1999
  4. ^ אפי לנדאו, ‏DBS ,ICP והכבלים שביניהם, באתר גלובס, 9 בספטמבר 1998
  5. ^ יצחק דנון, ‏שותפות קטלנית, באתר גלובס, 21 בדצמבר 1999
  6. ^ בן-ציון ציטרין, מפרקים את "כסף קטלני", באתר הארץ, 27 באוגוסט 2001
    יצחק דנון, ‏תפורק השותפות שהפיקה את הסדרה "כסף קטלני", באתר גלובס, 3 ביולי 2001