כספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד

כספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד
Svalbard Globale frøhvelv
מידע כללי
סוג בנק זרעים, מבנה אדריכלי, תת־קרקע עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לונגיירבין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה נורווגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים Ministry of Agriculture and Food עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ? – 19 ביוני 2006
תאריך פתיחה רשמי 26 בפברואר 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל Peter W. Søderman עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 1,000 מ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 78°14′09″N 15°29′29″E / 78.235866666667°N 15.491372222222°E / 78.235866666667; 15.491372222222
www.seedvault.no
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוגו הכספת
לוגו הכספת

כספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד היא מבנה תת-קרקעי שמטרתו לשמור על מגוון הזרעים בעולם, בדגש על צמחי מזון, למקרה של הכחדה. הכספת ממוקמת באי שפיצברגן, חלק מארכיפלג סבאלברד, הקרוב לעיר לונגיירביאן, צפונית לנורווגיה.

הכניסה לכספת בפתח מכרה מס' 3
מנהרת הכניסה
ארגזי אחסון

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם קיימים כ-1,400 מאגרי גנים צמחיים ובהם בנק הגנים לצמחי ארץ ישראל, אולם חלק גדול מהם ממוקמים במדינות הסובלות מחוסר יציבות פוליטית או מסביבה עוינת אשר עלולים להשפיע לרעה על יציבות המאגר הגנטי לטווח הארוך.

בנק הגנים הנורדי משמר זרעי צמחים מקומיים, הנתונים במצב של קיפאון, במכרה פחם נטוש באי סבאלברד מאז 1984. במקום נשמרות דוגמאות של 10,000 זרעים, המשויכים ל-2,000 זנים תרבותיים של 300 מינים שונים. בנוסף לכך נשמרות בו גם דוגמאות של זרעים מדרום אפריקה.

מטרת כספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד היא לקיים "רשת ביטחון", מפני אירוע הכחדה של מאגר גנים מסורתי של צמחי מזון. בעוד אמצעי התקשורת מדגישים את חשיבות המאגר במקרה של אסון אזורי או אף עולמי, הרי שהוא יהיה כנראה שימושי בהרבה דווקא באירועים מקומיים, שחלקם מעשי ידי אדם.

האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיקום נבחר לאתר בזכות העובדה כי לא נרשמה בו פעילות טקטונית והוא מתאפיין באקלים של קרח-עד, תנאים הנחשבים כמסייעים לשימור. עובדה זו הייתה נכונה במועד הקמת הכספת עד אשר השתנתה המציאות בשנת 2008, כאשר פקדה את נורווגיה רעידת האדמה החזקה בתולדותיה, שהורגשה גם בסבאלברד[1]. גובה האתר, כ-130 מטר מעל פני הים, אמור להגן עליו גם במקרה של עליית מפלס הים כתוצאה מתהליך ההתחממות הגלובלית והמסת קרחוני הקטבים.

הבנייה החלה בנוכחות ראשי ממשלות המדינות הנורדיות בחודש יוני 2006. עלות הבנייה עמדה על כ-9 מיליון דולר. המבנה חצוב בעומק של 120 מטר בתוך הר העשוי מאבן חול, ומוגן במספר שכבות אבטחה. הפתיחה הרשמית של האתר נערכה ב-26 בפברואר 2008.

הזרעים נשמרים בתוך אריזה מיוחדת בת ארבע שכבות, אטומה ללחות, בטמפרטורה של 18- מעלות צלזיוס, הנדרשת לצורך שימור ארוך-טווח. מעריכים כי גם במקרה של הפסקת פעילות מערכות הקירור יעברו מספר שבועות עד שהטמפרטורה תעלה ל-3- מעלות, המאפיינת את סלעי המכרה.

התכולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממחקר שנערך עולה כי בכספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד ישתמרו זרעים של רוב צמחי המזון במשך מאות שנים ואחדים מהם אף במשך אלפי שנים. על פי הערכות קיימות דוגמאות של כ-1.5 מיליון סוגי זרעים חקלאיים של צמחים המשמשים למזון. הכמות שתישמר בכספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד תלויה במספר המדינות אשר ישתתפו בפרויקט השימור. יכולת הקיבול של האתר עומדת על 4.5 מיליון דוגמאות.

כספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד מתנהלת למעשה בשיטת "השמירה הכפולה". עבור כל אחת מדוגמאות הזרעים נשמרת דוגמה אחת בכספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד ודוגמה נוספת במאגר פתוח. כאשר נדרשת גישה לאחת הדוגמאות על ידי חוקרים או מסיבה אחרת, היא נעשית מתוך המאגר הפתוח, בכפוף לתנאים שנקבעו באמנת השימור הבינלאומית.

מבחינה משפטית, הדוגמאות המופקדות בכספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד שייכות באופן בלעדי למפקיד, בדומה לכספת אישית בבנק, ולאף אחד מלבדו אין זכות גישה אליה. ממשלת נורווגיה, בעלת הריבונות בשטח, מספקת את השירות של שמירה בלבד וללא זכות נוספת על הפיקדון.

המימון השוטף לתחזוקת האתר ניתן על ידי "הקרן לשימור המגוון העולמי" (Global Crop Diversity Trust), שותפה מרכזית בתכנון האתר ובתפעולו, וממשלת נורווגיה. תרומות של ארגונים ואנשים פרטיים מסייעות גם הן לפיתוח והרחבת המאגר הקיים, בעיקר ממדינות מתפתחות ומכוני מחקר חקלאיים.

מצב נוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה לאחר הקמת כספת הזרעים הגלובלית של סבאלברד, עמד מספר דוגמאות הזרעים המופקדים על 400,000, ונכון לסוף שנת 2019 מופקדים בכספת דוגמאות של כ-992,032 זרעים שונים.[2] בסך הכל מופקדים בכספת יותר מ-20 מיליון זרעים, וההערכה היא כי מדובר ביותר משליש ממגוון הזרעים של צמחי המזון בעולם.

בשנת 2011 פורסם[3] כי מדענים פרואנים יעבירו פקעות וזרעים של כ-1,500 זנים שונים של תפוחי אדמה לשימור בכספת. כיום מוכרים למדענים כ-2,800 זנים שונים של תפוחי אדמה, אולם ההערכה היא כי במהלך ההיסטוריה התקיימו בהרי האנדים יותר מ-4,000 זנים שונים של תפוחי אדמה אשר חלקם נכחדו בדורות האחרונים כתוצאה מזיהומים סביבתיים ושינויים במזג האוויר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Aasa Christine Stoltz Norway's biggest quake hits Svalbard archipelago 21.02.08
  2. ^ NordGen, Svalbard Global Seed Vault, Annual Progress Report 2019.
  3. ^ שלמה פפרבילט, פרו תקפיא 1,500 פקעות כדי להבטיח את המשך קיום הצ'יפס והפירה, באתר הארץ, 22 בפברואר 2011