כף אירופה

כף אירופה
Europa Point
נתונים גאוגרפיים
מיקום מצר גיברלטר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 36°06′35″N 5°20′47″W / 36.10961°N 5.34626°W / 36.10961; -5.34626
סוג לשון יבשה
נתונים מדיניים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
(למפת גיברלטר רגילה)
 
לה לינאה דה לה קונספסיון
לה לינאה דה לה קונספסיון
כף אירופה
כף אירופה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כף אירופה מכיוון מצר גיברלטר. המיגדלור והמינרט של מסגד איברהים אל-איברהים נראים היטב בקדמת התמונה. מגדל הפעמונים של גבירתנו מאירופה שוכן מצד שמאל
מפת גיברלטר

כף אירופהאנגלית: Europa Point או Great Europa Point – "נקודת אירופה (הגדולה)"; בספרדית: Punta de Europa) היא לשון יבשה השוכנת בקצה הדרומי של גיברלטר.

האזור שטוח יחסית ויש בו מגרש גדול המכונה "אליפסת אירופה" (Europa Oval) והמשמש כאחד משני מגרשי הקריקט במושבה. בנוסף נמצאים במקום מספר מבנים ובהם המצפה הימי של "החברה לאורניתולוגיה ולתולדות הטבע של גיברלטר" (The Gibraltar Ornithological & Natural History Society או GONHS), אחד משני המגדלורים הניצבים משני צדדיה של הכניסה למפרץ גיברלטר, מסגד איברהים אל-איברהים והכנסייה הקתולית "גבירתנו מאירופה". ביום בהיר ניתן לצפות מכף אירופה לעבר חופי מרוקו והעיר סאוטה שבאפריקה, מצידו האחר של מצר גיברלטר.

בשנים האחרונות אירעו שתי תאונות ימיות ליד כף אירופה - האחת היא טביעתה של האוניה ניו פליים (MV New Flame) בשנת 2007, והאחרת של האוניה פדרה (MV Fedra) אשר פגעה בסלעי כף אירופה בשנת 2008 ונבקעה לשני חלקים.

המגדלור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגדלור, הידוע גם בכינוי "לה פרולה" (La Farola – "המגדלור" ביניטו), הוא אחד משני מגדלורים הניצבים משני צדדיה של הכניסה למפרץ גיברלטר (האחר נמצא בפונטה קרנרו (Punta Carnero) בחוף הספרדי). הוא הוקם על ידי מושל גיברלטר אלכסנדר ג'ורג' וודפורד בין השנים 18381841, ומערכת התאורה שלו שופרה במספר הזדמנויות, ובמיוחד בין 19541956 עת הפכה לחשמלית. בנוסף הוגבה המגדלור בכשני מטרים, וכיום הוא מתנשא לגובה של 20 מטר. המגדלור הפך לאוטומטי לחלוטין בשנת 1994. קרן האור של פנס המגדלור מאירה בגובה של 49 מטר מעל מפלס מי הים שלמרגלות כף אירופה. היא מאירה למרחק של 15 (אור אדום) עד 19 מיל ימי (אור לבן), ולפיכך נראית היטב גם מחופי אפריקה.

מסגד איברהים אל-איברהים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד ידוע גם בשם "מסגד פהד בין עבדולעזיז אל-סעוד" על שמו של המלך פהד מערב הסעודית, אשר העניקו כמתנה לתושביה המוסלמים של גיברלטר. עוד הוא ידוע בשם "מסגד שומרי שני המסגדים הקדושים". הוא הוקם בין השנים 19951997 בעלות של 5 מיליון לירה שטרלינג, ופועלים בו גם בית ספר, ספרייה ואולם הרצאות. המסגד הוא המסגד הייעודי היחיד בגיברלטר.

גבירתנו מאירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיית גבירתנו מאירופה היא כנסייה קתולית הניצבת במרכזה של כף אירופה. לאחר הכיבוש המוסלמי של ספרד הוקם במקום מסגד. כאשר הספרדים גרשו את המורים בראשונה בשנת 1309 הם הפכו את המסגד לכנסייה, אך המוסלמים שהשתלטו שוב על האזור ב-1333, החזירו למבנה את תפקידו הקודם. ב-20 באוגוסט 1462 כבשו הספרדים את גיברלטר שוב, והפכו את המסגד לכנסייה. הם הקדישו אותה לבתולה והעניקו לה את השם "כנסיית גבירתנו מאירופה" (Ermita de la Virgen de Europa), כסמל להקדשת היבשת כולה לאל. בסמוך למבנה הקיים הקימו הספרדים קפלה גדולה והציבו בה פסל קטן בגובה של כ-60 ס"מ של המדונה והילד. שתי הדמויות נושאות כתרים, ובידה אוחזת הבתולה בשרביט המסתיים בשלושה פרחים המסמלים אהבה, אמת וצדק. בשנת 1540 נבזזה הכנסייה על ידי השודדי ים, והמלך פליפה השני חיזק את חומותיה והיא הפכה למקום מקלט.

עם כיבוש גיברלטר בידי הבריטים ב-4 באוגוסט 1704 נבזזה הכנסייה שוב, ופסל המדונה והילד הושלך אל הים מסלע סמוך. הפסל העשוי עץ, צף ונמצא על ידי דייג שמסרו לאיש כנסייה. זה הביאו לאלחסירס למשמר, ובגיברלטר הוכן העתק של הפסל. ההעתק נשמר בדרך כלל בקתדרלה הקתולית של גיברלטר, ואילו המקור הושב מאלחסירס רק ב-1864. המבנה עצמו חדל מלשמש כבית תפילה, ובעת המצור הגדול על גיברלטר, בין השנים 1779-1783, ניזוק והמבנים שהוסיפו לו הספרדים נהרסו. הוא הפך למחסן צבאי שהוקף במבנים צבאיים, ולאחר מכן לחדר המשמר ולידו פינת הלקאה. ב-1928 הפך המבנה לספרייה וב-1939 לחנות. ב-1959 החליט הצבא הבריטי כי שוב אין לו צורך במבנה וביקש להורסו. עם זאת, ערכו ההיסטורי של המבנה הוכר ושחזורו החל ב-1962. ב-7 באוקטובר 1968 הוחזר הפסל המקורי של המדונה והילד אל הכנסייה. עבודות שחזור נוספות נערכו ב-1973 - המבנה הורחב, והוקמו בו מזבח חדש וכן שישא את הפסל. ב-1979 אישר האפיפיור יוחנן פאולוס השני באופן רשמי את התואר "גבירתנו מאירופה" כקדושה מגנה של גיברלטר, וקבע את יום חגה ב-5 במאי, הוא יום היווסדה של מועצת אירופה (אחד משני "ימי אירופה"). לפי תוכניות מ-1995 עבר המבנה שחזור מקיף ולצידו הוקם מגדל פעמונים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כף אירופה בוויקישיתוף