כריס דוטרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריס דוטרי
Chris Daughtry
לידה 26 בדצמבר 1979 (בן 44)
רונוק ראפיד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1999 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון מחוז פלובאנה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אלטרנטיבי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטופר אדם "כריס" דוטריאנגלית: Christopher Adam "Chris" Daughtry; נולד ב-26 בדצמבר 1979) זמר רוק אמריקני, סולן להקת הרוק המצליחה "דוטרי", אשר את פרסומו השיג לאחר השתתפות בעונה החמישית של תוכנית הריאליטי "אמריקן איידול", בה סיים במקום הרביעי. דוטרי נחשב למשתתף "אמריקן איידול" המצליח ביותר בארצות הברית שלא סיים באחד משני המקומות הראשונים.

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוטרי נולד בצפון קרוליינה. בגיל 16 החל את צעדיו הראשונים כזמר. הוא ניגן במספר להקות רוק במהלך התיכון, כשאת ההופעה הפומבית הראשונה שלו ערך בבר של חברתו. עבודתו הראשונה הייתה סוכן מכירות של מכוניות. בנוסף עבד בחנות של "וולמארט". ב־2005 נבחן לעונה הראשונה של תוכנית הריאליטי "רוק סטאר" של רשת CBS, אולם לא עבר את שלב הסינון כדי להשתתף בתוכנית. באותה תקופה היה סולן של להקת רוק הנקראת "Absent Element".

באמריקן איידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2006 התקבל לעונה החמישית של "אמריקן איידול", כשאז תואר כרוקר צעיר המושפע מרוק דרומי (Southern rock) ורוק כבד. ב־22 בפברואר התחיל את השתתפותו בתוכנית, כששר את הלהיט של בון ג'ובי "Wanted Dead or Alive". שיר זה סימן היטב את סגנונו המוזיקלי של דוטרי, כשנהג לשיר שבוע אחר שבוע שירים רוקיסטים (גם כשלא היו שירי רוק). סיימון קאוול אמר עליו לאחר שביצע בסגנונו הרוקיסטי את שירו של ג'וני קאש, "I Walk the Line": "אתה הזמר הראשון בתולדות "אמריקן איידול" שאינו מוכן להתפשר". חוסר התפשרותו על הקו המוזיקלי שלו בתוכנית הביא לו אומנם מעריצים רבים אולם גם הביא להדחתו: בשלב חצי הגמר שר דוטרי שני שירים של אלביס פרסלי: "Suspicious Minds" ו"A Little Less Conversation". בסיום תוכנית זו הכריז המנחה ראיין סיקרסט לדוטרי: "כריס, אנשים רבים חושבים שאתה תהיה האמריקן איידול הבא. כריס, אתה הולך הביתה." הדחתו מהתוכנית הייתה להפתעה עצומה, שכן דוטרי היה לפייבוריט ולמועמד בטוח להגיע לגמר.[1]

לאחר "אמריקן איידול"[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקשורת האמריקנית התעניינה רבות בדוטרי לאחר הדחתו מן התוכנית. הוא הופיע במגוון של תוכניות אירוח ובניהן "The Tonight Show" של ג'יי לנו. ב־10 ביולי 2006 פורסם כי דוטרי חתם על חוזה הקלטות בחברת התקליטים "תקליטי RCA". בנוסף הכריז כי יקים להקה ששמה יהיה כשם משפחתו - "דוטרי". אלבום הבכורה של הלהקה - "Daughtry" יצא לחנויות המוזיקה בארצות הברית ב־21 בנובמבר 2006 ונמכר ב-304,000 עותקים בשבוע הראשון. 9 שבועות אחר כך הגיע האלבום למקום הראשון במצעד האלבומים האמריקני (הישג דומה הצליחו לעשות רק עוד שלושה מיוצאי "אמריקן איידול": קלי קלארקסון, רובן סטודארד וקליי איידן). עד היום נמכר האלבום בארצות הברית במעל ל-3 מיליון עותקים. שני הסינגלים שיצאו לאור מהאלבום הגיעו ל- TOP 5 במצעד בילבורד האמריקני: "It's Not Over" (מקום רביעי) ו"Home" (מקום חמישי).

על האלבום אמר דוטרי בראיון: "האלבום הזה הוא יציאה לדרך חדשה עבורי. אני לא רוצה שישוו אותו ל"אמריקן איידול", מפני שאין בין שני הדברים האלה שום קשר. זה האלבום שהייתי רוצה להקליט גם אם לא הייתי מופיע בתוכנית. למעשה, ההבדל היחידי בין מי שאני היום לבין מי שהייתי לפני כן, הוא שעכשו יכולתי לשתף פעולה עם המפיקים הכי מוכשרים שיש".[2]

ב-2019 החל להשתתף בתוכנית הבידור "הזמר במסכה 2" בתור הרוטווילר והגיע למקום השני.

להקת "דוטרי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס דוטרי הוא מייסד ומנהיג הלהקה, כמו גם הסולן שלה. ולמעשה, כל יתר החברים בלהקה הם נגני הליווי של כריס דוטרי: בריאן בראדוק (שהחליף את ג׳רמי בריידלי שניגן בעיקר בשנה הראשונה ללהקה) וג'וש סטילי הם הגיטריסטים, ג׳וש פול היה נגן הבס בין השנים 2006-2012 כשאז לקח הפסקה[3] לשנה וחזר שנה לאחר מכן[4], אך עזב סופית את הלהקה ב-2022[5] כשבמקומו החל לנגן מאטי אובריאן וג'ואי בארנס היה המתופף עד 2010 והחליט לעזוב לאור חילוקי דעות במהלך סיבוב ההופעות שקידם את האלבום השני כשבמקומו צורף רובין דיאז שאף עזב ב-2014[6] לאור לוח זמנים בעייתי ובמקומו נכנס ברנדון מקלין שהחליט לעזוב את הלהקה ופירסם הודעה על כך בחשבון האינסטגרם שלו ב-10 ביוני, 2023[7] כשבמקומו נכנס ללהקה ג׳רמי שפר ב-22 ביוני באותה שנה[8]. נכון ל-2023, ללהקה יצאו שישה אלבומים:

בנוסף, הלהקה הוציאה אלבום אוסף ב-2016 שנקרא ״It's Not Over...The Hits So Far״ אשר הכיל את כל הלהיטים מארבעת האלבומים הראשונים של הלהקה, כולל שני שירים נוספים כאשר אחד מהם, ״Torches״ שימש כסינגל שקידם את האלבום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריס דוטרי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]