לאדוני באהבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאדוני באהבה
To Sir with Love
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "לאדוני באהבה", ספר מאת אי. ר. בריית'וייט
בימוי ג'יימס קלאוול עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'יימס קלאוול עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'יימס קלאוול עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פיטר תורנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סידני פואטייה
כריסטיאן רוברטס
ג'ודי גיסון
סוזי קנדל
לולו
מוזיקה רון גריינר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פול ביסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בריטניה
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 14 ביוני 1967 (ארצות הברית)
משך הקרנה 106 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט נעורים, סרט דרמה, סיפור התבגרות, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $640,000
סרט הבא To Sir, with Love II עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאדוני, באהבהאנגלית: To Sir, with Love) הוא סרט דרמה בריטי משנת 1967 בכיכובו של סידני פואטייה. ג'יימס קלאוול ביים וכתב את התסריט המבוסס על ספר אוטוביוגרפי באותו שם של אי. ר. בריית'וייט.

שיר הנושא מתוך הסרט, "To Sir with Love", בביצועה של הזמרת לולו הגיע למקום ראשון במצעדי הפזמונים בארצות הברית וכן למקום ראשון במצעד הסינגלים של מגזין בילבורד לשנת 1967.

ב-1996 יצא סרט טלוויזיה בשם "לאדוני באהבה II", סרט המשך ל"לאדוני באהבה".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק תאקרי הוא מהנדס שמגיע לאנגליה מגיאנה הבריטית. אחרי שאינו מצליח למצוא עבודה במקצועו, הוא מתחיל ללמד בבית ספר באזור מצוקה במזרח לונדון.

המורים בבית הספר מביעים דעות מגוונות לגבי התלמידים. מר וסטון בבירור בז להם, ואילו המורה הצעירה ג'יליאן בלאנשרד מפחדת מהם. סגן המנהל והמורה קלינטי קלינטרידג' אומרים שרובם הם ילדים טובים שמגיעים מרקע קשה. המנהל מגלה שהתלמידים נדחו בבתי ספר אחרים, ותעלוליהם הבריחו את המורה הקודם.

התלמידים מצדיקים את המוניטין שלהם, אספסוף פרוע המונהג על ידי ברט דנהם ופמלה דייר, עושים בכתה כבשלהם. תאקרי משתדל לשמור על שלוותו כשמעשי הקונדס שלהם הופכים להיות להתנהגות הרסנית. נקודת המפנה מתרחשת כאשר הוא מוצא באחד הבקרים משהו, כנראה תחבושת היגיינית, נשרף באח. הוא מסלק את הבנים, ונוזף בבנות על התנהגותן המגעילה והמוזנחת.

מכאן ואילך הוא פונה לגישה שונה לגמרי. כיוון שהתלמידים יעזבו בקרוב את בית הספר ויצאו אל החיים. הוא מחליט להתייחס אליהם כאל מבוגרים, ועד סוף הסמסטר הוא דן איתם בנושאים שונים לבחירתם. הדבר הראשון שהוא עושה זה לזרוק את ספרי הלימוד. הוא דורש מהם לפנות גם אליו וגם זה לזה בשמות הולמים, לדאוג למראה שלהם ולהתנהגותם.

דנהם ממשיך להתגרות בו, אך תאקרי מצליח לכבוש את לב שאר התלמידים. הם מתרשמים מכך שלמרות שמוצאו של תאקרי דל כשלהם, הוא הצליח להתקדם בחייו, על ידי טיפוח עצמי של שפתו והתנהגותו. הכיתה יוצאת לסיור במוזיאון, עד עכשיו הם לא נחשפו לתרבות והאומנות העשירה שבעירם. תאקרי מגיע ביום הסיור לבית הספר ומוצא קבוצה של צעירים מצוחצחים ולבושים היטב.

אחר כך קורית תקרית עם המורה להתעמלות, מר בל מתעקש שאחד התלמידים, באקלי "השמן", ישתתף בתרגיל קפיצות, למרות מחאות השאר. באקלי נאלץ לקפוץ והמתקן מתמוטט תחת משקלו. התלמידים הכועסים דורשים את המורה לבצע בעצמו את התרגיל, ופוטר מאיים עליו. תאקרי נקרא להרגיע את הרוחות. הוא דורש מפוטר להתנצל בפני בל, גם הוא מאמין בצדקתו. בשלב זה תאקרי מאבד את אמונם של התלמידים בכיתה במיוחד זה של הבנים. הם לא מזמינים אותו לנשף ריקודים, וכאשר אימו של אחד התלמידים מתה, הם אינם מוכנים שישתתף במימון הזר. מנהל בית הספר קובע ש"גישת המבוגרים" נכשלה, ומבטל את הפעילויות מחוץ לבית הספר. מעתה תאקרי גם צריך להעביר את שיעורי ההתעמלות.

אמה של פמלה מגיע לדבר עם תאקרי אודות בתה, היא חוששת שפמלה תסתבך בצרות. תאקרי מנסה לדבר עם פמלה, אך היא מתעקשת שלאימה לא אכפת ממנה. היא מתרצת את היעדרותה מהבית בנוכחות הגברים המבקרים את אמה. כשתאקרי טוען שפמלה צריכה לכבד את אימה, היא כועסת עליו ומאשימה אותו שהוא "אחד מהם".

תאקרי ממשיך לחפש משרה כמהנדס, ובנקודת השפל הזו של יחסיו עם התלמידים, הוא שמח לקבל מכתב עם הצעת עבודה.

דנהם מתעקש על שיעור איגרוף, והוא רוצה להתאגרף עם תאקרי, שמסכים באי רצון. תאקרי מתגבר על דנהם, ומפיל אותו בנוק-אאוט. הוא נמנע מלהכות אותו שוב, ומסיים את התחרות. דנהם מחכה לתאקרי בחדר המדרגות, הוא מודה שרצה לפגוע בתאקרי ולגרום לו להתפטר, והופתע מכך שתאקרי לא ניצל את היתרון שלו באיגרוף. תאקרי מודה מצידו שאיבד את שלוותו, ושהוא מבין שמעשיו נראים כחוסר צדק. הוא ממליץ על דנהם כמדריך איגרוף עבור תלמידים צעירים יותר. דנהם שוב מופתע שתאקרי יכול לראות בו מורה, הוא מספר לחבריו על התרשמותו הטובה מתאקרי. בעקבות דנהם תאקרי זוכה לכבוד מחדש אצל התלמידים, והוא מוזמן לנשף הכיתה.

בנשף מודה וסטון שתאקרי הוא מורה מוכשר, וסגן המנהל מסכים איתו. כשהנשים בוחרות בן זוג לריקוד, בוחרת פמלה בתאקרי. דנהם מכריז שלכיתה יש "משהו מיוחד" עבור תאקרי, הוא מקבל ספל פיוטר, ולולו שרה את שיר הנושא "לאדוני, באהבה". תאקרי הנרגש יוצא לשבת בחדר הכיתה.

לפתע מתפרצים לכיתה נער ונערה שאינם מודעים לנוכחותו של המורה. כשהם רואים אותו הם מתחילים ללעוג ולהתבדח על כך שיהיו בכיתתו בשנה הבאה. כשהשניים יוצאים מהכיתה, קם תאקרי ממקומו, מוציא את הצעת העבודה מכיסו וקורע אותו לגזרים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוא מז'אנר מוכר של מורה אידיאליסט וכריזמטי המצליח להשתלט על חבורה של פרחחים. הסרט הראשון בז'אנר היה "זרע הפורענות" (Blackboard Jungle) מ-1955 שבו שיחק סידני פואטייה בתפקיד אחד התלמידים הפרועים. בסרט "לאדוני, באהבה" פואטייה משחק תפקיד של מורה שחור בלונדון הלבנה ברובה. הוא נוגע בנושא הגזענות, אך ברובו עוסק במצוקות של בני הנעורים ובמנהיגות מעוררת השראה.

סרטים נוספים שנוצרו בז'אנר זה הם "Why Shoot the Teacher?‎", "אדוני המנהל", "Stand and Deliver" ("לסניור באהבה"), "Lean on Me", "חדר מורים", "ללכת שבי אחריו", "סיכון מחושב", "סימפוניית החיים", "Music of the Heart" ("לנגן מהלב"), "רוקדים", "Freedom Writers", "תיכון בראש טוב", "מורה לחיים" ו"הנזירות בלוז 2" (בה הנזירה הופכת כיתת מופרעים למקהלת מוזיקת נשמה).

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכייה
  • פרסי לורל - Laurel Awards
    • Sleeper of the Year
    • הפנים הנשיות החדשות של השנה - ג'ודי גיסון
מועמדויות
  • גילדת הבמאים של אמריקה
    • במאי מצטיין של השנה - ג'יימס קלאוול
  • פרסי לורל - Laurel Awards
    • הפנים הגבריות החדשות של השנה - כריסטיאן רוברטס
  • גראמי
    • פסקול מקורי הטוב ביותר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]