לוואר ברטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לאוור ברטון)
לווארדיס רוברט מרטין ברטון ג'וניור
LeVar Burton
לוואר ברטון, מאי 2012
לוואר ברטון, מאי 2012
לידה 16 בפברואר 1957 (בן 67)
לנדשטול, גרמניה המערבית
שם במה לוואר ברטון
שם לידה Levardis Robert Martyn Burton Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1977
עיסוק שחקן, במאי, מפיק, סופר
מקום לימודים
צאצאים Mica Burton עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה זוכה פרסי פיבודי, גראמי, אמי
burtonwolfeentertainment.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוואר ברטון (שמו המלא באנגלית: Levardis Robert Martyn Burton, Jr.‎; נולד ב-16 בפברואר 1957) הוא שחקן, מגיש, במאי, מפיק, וסופר אמריקאי.

פריצת הדרך של ברטון הייתה כאשר גילם את דמותו של קונטה קינטה הצעיר, במיני-סדרה זוכת הפרסים של רשת ABC "שורשים", המבוססת על רומן מאת אלכס היילי. כמו כן הוא ידוע בשל גילום דמותו של לוטננט-קומנדר ג'ורדי לה פורג' בסדרה "מסע בין כוכבים", וכן כמגיש תוכנית הילדים "Reading Rainbow" ברשת PBS.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון נולד לזוג הורים אמריקאים במרכז הרפואי של צבא ארצות הברית שבלנדשטול, גרמניה המערבית. אמו, אירמה ז'אן לבית כריסטיאן, הייתה עובדת סוציאלית, מנהלת ומחנכת. אביו, לווארדיס רוברט מרטין ברטון, היה צלם עבור חיל הקשר של צבא ארצות הברית, אשר באותו הזמן הוצב בלנדשטול.[1][2][3] ברטון ושתי אחיותיו גודלו על ידי אמם, בסקרמנטו, קליפורניה.[4] ברטון גדל כקתולי, ובגיל 13 נכנס לסמינר לכמרים, בגולט, קליפורניה, על מנת להפוך לכומר.[5] הוא למד בתיכון "אחים נוצרים" וסיים לימודיו בשנת 1974. הוא בוגר של בית הספר לתיאטרון של אוניברסיטת דרום קליפורניה.

"שורשים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוואר ברטון עלה לגדולה בשנת 1977, כאשר שיחק את דמותו של "קונטה קינטה" בסדרת הדרמה עטורת הפרסים של ABC - "שורשים". האודישן של ברטון לתפקיד של קינטה היה הראשון שלו בקריירה המקצועית שלו.[6] כתוצאה מהביצועים שלו, הוא היה מועמד לפרס אמי לשחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה. ברטון חזר לגלם את התפקיד של קונטה קינטה בשנת 1988, בסרט הטלוויזיה "Roots: The Gift". כשנשאל לגבי ההשפעות החברתיות של "שורשים", בריטון מצוטט כאומר: "זה הרחיב את התודעה של אנשים. שחורים ולבנים התחילו לראות אחד את שני כבני אדם, לא כסטריאוטיפים. ואם אתה זורק אבן לתוך האגם, אתה הולך לקבל אדוות. אני חושב שהדבר היחיד שקבוע הוא שינוי, והוא תמיד איטי. בכל דבר שקורה בן-לילה חסר משהו יסודי. שורשים הם חלק משינוי מגמה, שעדיין מתרחש".[7]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון שחק תפקיד של מבקר ב-"Fantasy Island", השתתף ב-"Battle of the Network Stars", התארח אצל "החבובות" בתוכנית מיוחדת לקראת צאתו לאקרנים של סרט הקולנוע "החבובות - הסרט", והיה אורח קבוע במספר שעשועוני-טלוויזיה. בשנת 1985 הוא הופיע בוידאו קליפ של השיר "Word Up!‎", שבוצע על ידי להקת הפאנק/R&B ‏Cameo.

ברטון קיבל הזמנה להנחות את "Rebop", סדרת טלוויזיה רב-תרבותית המיועדת לאנשים בגילים צעירים 9–15, בהפקת PBS.

Reading Rainbow[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון היה מנחה ומפיק של תוכנית הילדים "Reading Rainbow" של רשת PBS החל משנת 1983.‏[8] הסדרה רצה במשך 23 עונות, מה שהופך אותה לאחד מהתוכניות הוותיקות ביותר לילדים ברשת שידור. יתר על כן, הסדרה זכתה במספר רב של פרסים במהלך שנות שידוריה הרבות, כולל פרס פיבודי ו-26 פרסי אמי, עשרה מהם בקטגוריה "תוכנית הילדים הטובה ביותר".[9]

ברטון עצמו זכה ב-12 פרסי אמי כמנחה וכמפיק התוכנית. לאחר שהתוכנית ירדה מהאוויר בשנת 2006, ברטון ושותפו לעסקים, מארק וולף, רכשו את הזכויות העולמיות למותג, ויצרו את RRKIDZ, חברת מדיה חדשה לילדים. בשנת 2012, התוכנית "Reading Rainbow" עובדה ליישום אייפד, וזכתה להצלחה מיידית, והפכה ליישום החינוכי מס' 1 בתוך 36 שעות. ב-RRKIDZ, ברטון שימש כאחד המייסדים, על מנת להבטיח שהפרויקטים המופקים תחת המותג יעמדו בציפיות הגבוהות ובאמון שיש למותג "Reading Rainbow".

"מסע בין כוכבים: הדור הבא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1986, ג'ין רודנברי פנה אל ברטון, והציע לו לגלם את דמותו של לוטננט ג'ורדי לה פורג' בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא". ג'ורדי הוא עיוור, אולם מתאפשר לו לראות באמצעות שימוש במכשיר תותב הנקרא "וייזור", המורכב מעל עייניו. לה פורג' הוא ההגאי של האנטרפרייז-D, והחל מהעונה השנייה של התוכנית - המהנדס הראשי שלה. באותו הזמן, ברטון היה שחקן מוכר הרבה יותר בארצות הברית מאשר פטריק סטיוארט, בשל הפרסום לו זכה בעקבות הופעותיו ב"שורשים" וב-"Reading Rainbow". סוכנות הידיעות AP דיווחה כי תפקידו של ברטון היה למעשה "ספוק החדש".[10]

ברטון שב לגלם את דמותו של ג'ורדי לה פורג' גם בארבעת סרטי הקולנוע העלילתיים, המבוססים על סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", החל מ-"מסע בין כוכבים: דורות" (1994), ועד לכ-"מסע בין כוכבים: נמסיס" (2002). ברטון ביים פרק מעונה 2 של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" בשם "Dreadnought". כמו כן, ברטון ביים והופיע בפרק מעונה 5 של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" בשם "Timeless", וביים מספר פרקים של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ושל "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז".

הופעות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון, יחד עם הפעילה החברתית טיפר גור, אשת סגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור.
ברטון במכללת מדינת פנסילבניה; ה-29 בינואר 2007.

בטלוויזיה, ברטון סייע להמחיז את הימים האחרונים של כת ההתאבדות של ג'ים ג'ונס בגיאנה, חייו ותקופתו של ג'סי אוונס, ואת חייו של בוקר טי. וושינגטון בן ה-9. הוא גילם את מרטין לותר קינג בשנת 2001 בסרט "עלי". הוא גם גילם את דמותו של רון לה-פלור, מהדטרויט טייגרס, בסרט הטלוויזיה "One in a Million, The Ron LeFlore Story".

בשנת 1987, ברטון שחק את דמותו של דייב רובינסון, עיתונאי וכתב ספורט, בעונה השלישית של "רצח במשיכת קולמוס", פרק 16: "Death Takes a Dive", בכיכובה של אנג'לה לאנסברי כג'סיקה פלטשר.

כמו כן, ברטון העניק את קולו למספר פרויקטים באנימציה, לרבות דמותו של קוואמי ב-"קפטן פלאנט" (שנים 1990–1993) וב-"ההרפתקאות החדשות של קפטן פלאנט" (שנים 1993–1996), "איש משפחה", "באטמן - הסדרה המצוירת" ו-"Gargoyles".

ברטון הופיע מספר פעמים ככוכב אורח בשעשועון הטלוויזיה "הפירמידה" (בארץ שעשועון זה נקרא "שחק אותה") בהנחיית דיק קלארק, משנת 1982 ועד שנת 1988. ביחד עם ויל ויטון, רוברט פיקארדו, דניס קרוסבי, רוקסן דוסון, ג'ון דה לנסי, ויליאם שאטנר וארמין שימרמן, ברטון השתתף בתוכנית המיוחדת למסע בין כוכבים של "החוליה החלשה". ברטון עלה לשלב הגמר, בו הוא הביס את יריבו האחרון פיקארדו, וזכה בתואר "החוליה החזקה ביותר" וב-167,500 $ לצדקה שלו, סכום שיא לתוכנית באותו הזמן, וסכום הזכייה הגבוה ביותר בכל מהדורות הסלבריטאים של התוכנית.

לברטון היו מספר הופעות אורח בסדרות סיטקום, דוגמת "בקר".

ברטון הפיק והינחה סרט תיעודי בשם "The Science of Peace", אשר העבודה עליו החלה בשנת 2007. הסרט חוקר את המדע והטכנולוגיה אשר נועדו לאפשר שלום בעולם, המכונה לעיתים "מדעי שלום". הסרט בוחן כמה מהמושגים של תודעה משותפת, לאחר שמומן בחלקו על ידי המכון למדעים נואטיים.[11]

הוא הופיע בפרק ה-1 באפריל של "Smosh", מתחזה להשתלט על הערוץ ומבצע עריכות שונות בסרטוני וידאו פופולריים של Smosh.‏[12]

הוא מופיע מדי פעם בתוכנית הפודקאסט "This Week in Tech", שבה הוא הכריז על עצמו "חנון"; עוד הוא השתתף בתערוכה הבינלאומית של אלקטרוניקה לצרכנים 2010.‏[13]

בשנת 2010, הוא הופיע בתוכנית "Tim and Eric Awesome Show, Great Job!", כרוח רפאים של עצמו, בפרק "Greene Machine".

בחודש פברואר 2011, ברטון הופיע בתפקיד עצמו ב-"קומיוניטי" של NBC, בפרק "Intermediate Documentary Filmmaking"; בשבוע שלאחר מכן הופיע בסדרה "המפץ הגדול" של CBS, בפרק "The Toast Derivation", כמו גם בחודש נובמבר 2012, בפרק "The Habitation Configuration".

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות ה-90 והעשור הראשון של המאה ה-21 ברטון ביים פרקים עבור כל אחת מסדרות מסע בין כוכבים השונות שהיו באותו הזמן בהפקה. הוא ביים יותר פרקי מסע בין כוכבים מאשר כל שחקן-לשעבר אחר של הסדרה.

ברטון הוא חבר בדירקטוריון של איגוד הבמאים של אמריקה (Directors Guild of America).

ברטון ביים פרקים של "מכושפות", "ג'אג", ו-"Soul Food: The Series", את המיני-סדרה "Miracle's Boys" ואת הסרט התיעודי "The Tiger Woods Story".

עבודת הבימוי הראשונה שלו לקולנוע הייתה בשנת 2003, עם הסרט "Blizzard", ועל כך זה בפרס "Best of Fest" מפסטיבל סרטי הילדים הבינלאומיים בשיקגו, ומועמדות לפרס ג'יני עבור עבודתו על שיר הנושא, "Center of My Heart".

בשנת 1999 הוא ביים את סרט הטלוויזיה "Smart House" בהפקת ערוץ דיסני, בו כיכבו קייטי סגל, קווין קילנר וג'סיקה סטין.

הפרויקט האחרון שלו כבמאי, "Reach for Me", שבו גם שיחק תפקיד משנה, שוחרר לבתי הקולנוע במרץ 2008. הסרט הופק על ידי המפיק הוותיק מארק וולף, אשר חבר לברטון רשמית בשנת 2010, ויחד הקימו את "Burton/Wolfe Entertainment". על פי ברטון, BWE תפיק סרטי קולנוע, טלוויזיה, תכנים לאינטרנט ועוד. "אנחנו מחפשים לספר סיפורים. בכל מקום שיש מסך - BWE יהיו שם. זו התוכנית שלנו".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון התחתן עם המאפרת סטפני קוזארט בשנת 1992, ובשנת 1994 נולדה להם בת. ברטון, אשתו ובתם מתגוררים כיום בשברמן-אוקס, קליפורניה בנוסף יש לו בן ממערכת יחסים קודמת משנת 1980. על פי בדיקת DNA, ברטון קשור לעם האוסה שבניגריה.[14]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם הסרט התפקיד הערות
1976 Almos' a Man דייב שם חלופי: Richard Wright's Almos' a Man
1977 שורשים קונטה קינטה 4 פרקים
Looking for Mr. Goodbar קאפ ג'קסון
Billy: Portrait of a Street Kid בילי פיפלס ילד רחוב (גטו)
1978 One in a Million: The Ron LeFlore Story רון לה-פלור The Man of Passion
Battered אנדרו סינקלייר
1979 Dummy דונלד לאנג
1980 Guyana Tragedy: The Story of Jim Jones ריצ'רד ג'פרסון
The Hunter טומי פרייס
1981 The Acorn People רודני
Grambling's White Tiger צ'ארלס "טנק" סמית'
1983 Emergency Room ריי וולדן
1984 The Jesse Owens Story פרופ' פרסטון
בוקר דייוויס סרט טלוויזיה
1985 And the Children Shall Lead גלן סקוט שם חלופי: PBS Wonderworks: And The Children Shall Lead
The Midnight Hour ויני דייוויס שם חלופי: In The Midnight Hour
1986 The Supernaturals טור' מייקל אוסגוד
Liberty רוברט ג'ונסון
1987 A Special Friendship בן סאמר
1988 Roots: The Gift קונטה קינטה שם חלופי: A Roots Christmas: Kunta Kinte's Gift
1993 Firestorm: 72 Hours In Oakland צ'יף כיבוי אש אלן ג'יי. מת'רס שם חלופי: Firestorm: A Catastrophe In Oakland
1994 Parallel Lives ד"ר פרנקלין קרטר
מסע בין כוכבים: דורות לוטננט-קומנדר ג'ורדי לה פורג'
1996 Yesterday's Target ווינסטרום
מסע בין כוכבים: המפגש לוטננט-קומנדר ג'ורדי לה פורג'
1998 מסע בין כוכבים: המרד לוטננט-קומנדר ג'ורדי לה פורג'
1999 החבר שלנו, מרטין מרטין, גיל 26 (קול)
2000 Dancing in September בתפקיד עצמו
2001 Ali מרטין לותר קינג
2002 מסע בין כוכבים: נמסיס לוטננט-קומנדר ג'ורדי לה פורג'
2003 Blizzard אלף שומר הלילה גם במאי
2008 תגיע בשבילי נתנאל
2009 חטיפה לאור יום מייק טימברוק סרט טלוויזיה של Lifetime
סופרמן/באטמן: אויבי הציבור ג'פרסון פירס / ברק שחור (קול)
2011 And They're Off בתפקיד עצמו
2012 Rise of the Zombies ד"ר דן הלפרן סרט טלוויזיה

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון, עם ברנט ספיינר וויליאם שאטנר; יולי 2010.
שנה שם התוכנית/הסדרה התפקיד הערות
1976-79 Rebop מנחה
1977 שורשים קונטה קינטה מיני-סדרה לטלוויזיה
1982 Trapper John, M.D. לות'ר פיקוק פרק אחד, "A Piece of the Action"
1983 Fantasy Island אדוארד רוס, ג'וניור פרק אחד, "Edward/The Extraordinary Miss Jones"
1983–2006 Reading Rainbow מנחה 155 פרקים
1984 ספינת האהבה דרנל פרק אחד, "Love is Blind"
1987 Murder, She Wrote דייב רובינסון, עיתונאי פרק אחד, "Death Take a Dive"
Houston Knights ג'ייסון אוונס פרק אחד, "Bad Girl"
1987-94 מסע בין כוכבים: הדור הבא ג'ורדי לה פורג' 178 פרקים
1990-96 קפטן פלאנט קוואמי (קול) 113 פרקים
1993 באטמן - הסדרה המצוירת קול פרק אחד, "The Worry Men"
1995 קריסטי דניאל סקוט 7 פרקים
משחקים קטלניים מר מטקלף פרק אחד, "The Boss"
Happily Ever After: Fairy Tales for Every Child קול פרק אחד, "The Frog Prince"
1996 Gargoyles אנאסטי פרק אחד, "Mark of the Panther"
1997 פינקי והמוח מורי פרק אחד, "The Real Life"
1998 מסע בין כוכבים: וויאג'ר קפטן ג'ורדי לה פורג' פרק אחד, "Timeless"
Mister Rogers' Neighborhood בתפקיד עצמו פרק אחד, "Giving and Receiving"
2000 בקר מר הלר פרק אחד, "Beckerethics"
2003 Boomtown מרווין לויד פרק אחד, "The Hole-in-the-Wall Gang"
2005 איש משפחה ורן (קול), מאוחר יותר גם בתפקיד עצמו (קול) 2 פרקים, "Petarded" & "Not All Dogs Go to Heaven"
2009 חטיפה לאור יום מייק טימברוק סרט לפי סיפור אמיתי
The Super Hero Squad Show וור משין (קול) פרק אחד, "Tales of Suspense"
2010 Tim and Eric Awesome Show, Great Job! רוח הרפאים של לוואר ברטון פרק אחד, "Greene Machine"
The Jensen Project קנדריק ג'יימס סרט טלוויזיה (הופק בשיתוף עם פרוקטר אנד גמבל/וולמארט)[15]
2011 קומיוניטי בתפקיד עצמו פרק אחד, "Intermediate Documentary Filmmaking"
המפץ הגדול בתפקיד עצמו 2 פרקים, "The Toast Derivation"
2012 Face Off בתפקיד עצמו פרק אחד, "Alien Interpreters"
2012 המפץ הגדול בתפקיד עצמו פרק אחד, "The Habitation Configuration"
2015-2012 תפיסה פול היילי 30 פרקים
2012-הווה Transformers: Rescue Bots דוק גרין (דיבוב) 26 פרקים
2013 הרפתקאות פין וג'ייק באבל (דיבוב) עונה 5;פרק 17
2014 מטבחי הגיהנום בתפקיד עצמו עונה 13; פרק 14
2016 Roots אפריים עונה 1; פרק 1
2016 מיילס מהמחר ד"ר קונסליום (דיבוב) עונה 2; פרק 8
2017 OK K.O.! Let's Be Heroes קוואמה (דיבוב) עונה 1; פרק 33
2018 מקרוב בתפקיד עצמו - מספר (דיבוב) עונה 1; פרק 9
2019 NCIS: ניו אורלינס רופוס נרו פרק: "X"
Weird City ד"ר נגרי פרק: "The One"
2021 העוקץ: החזרה מר בלאנץ' פרק: "The Bucket Job"
ננסי דרו בארקלי דיבוב; פרק: "The Celestial Visitor"
2022 תום סוויפט ברקלי תפקיד ראשי; 9 פרקים
2023 תקופת מבחן מרווין סולימאן 2 פרקים

במאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם הסרט/סדרה הערות
1987–1994 מסע בין כוכבים: הדור הבא 2 פרקים
1993–1999 מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 10 פרקים
1995–2001 מסע בין כוכבים: וויאג'ר 8 פרקים
1998 The Tiger Woods Story שם חלופי: Son, Hero, and Champion
1998–2006 מכושפות 3 פרקים
1999 Smart House
2000–2004 Soul Food 2 פרקים
2001–2005 מסע בין כוכבים: אנטרפרייז 9 פרקים
2003 Blizzard
ג'אג פרק אחד
2005 Miracle's Boys פרק אחד
2006 Las Vegas פרק אחד
2008 תגיע בשבילי

מועמדויות וזכיות בפרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה/שנים פרס קטגוריה סרט/תוכנית הערות תוצאה
1977 פרס אמי שחקן מצטיין בתפקיד ראשי בהופעה יחידה בסדרת דרמה או קומדיה שורשים חלק 1, כשחקן (קונטה קינטה) מועמדות
1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2003, 2005, 2006, 2007 פרס אמי הופעה יוצאת מן הכלל בסדרת ילדים Reading Rainbow כשחקן מועמדות
1990 כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד הישגים בטלוויזיה הכוכב נמצא בשדרת הוליווד 7030 זכייה
1990, 1993, 1996, 1997, 1998, 2001, 2002, 2003, 2005, 2007 פרס אמי סדרת ילדים מצטיינת Reading Rainbow כמפיק בפועל זכייה
1991, 1992, 1994, 1995, 1999 פרס אמי סדרת ילדים מצטיינת Reading Rainbow כמפיק בפועל מועמדות
1992 פרס פיבודי הישגים בטלוויזיה Reading Rainbow כמפיק בפועל של הפרק "The Wall" זכייה
1993 הישג Jeremy Nicholson Negro אומץ לב והצטיינות במדע בדיוני בטלוויזיה זכייה
1994, 1996, 1999, 2002, 2003 פרס Image הופעה יוצאת מן הכלל בסדרה/תוכנית מיוחדת לילדים/נוער Reading Rainbow הן כשחקן והן כמפיק בפועל זכייה
1998, 2001, 2005 פרס Image הופעה יוצאת מן הכלל בסדרה/תוכנית מיוחדת לילדים/נוער Reading Rainbow הן כשחקן והן כמפיק מועמדות
2000 פרס גראמי אלבום הדיבור הטוב ביותר האוטוביוגרפיה של מרטין לותר קינג זכייה
2001, 2002 פרס אמי הופעה יוצאת מן הכלל בסדרת ילדים Reading Rainbow כשחקן זכייה
2003 פרס איגוד מבקרי הטלוויזיה הישג יוצא דופן בתוכנית לילדים Reading Rainbow כמפיק בפועל זכייה
2004 פרס ג'יני ההישג הטוב ביותר למוזיקה בשיר מקורי Blizzard כמלחין-שותף של "Center of My Heart" מועמדות
2004 פסטיבל בינלאומי לסרטי ילדים, שיקגו Best of Fest Blizzard כבמאי זכייה
2006 פרס Black Reel במאי הטלוויזיה הטוב ביותר Miracle's Boys מועמדות

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Nishikawa, Kinohi. "LeVar Burton." The Greenwood Encyclopedia of African American Literature. Ed. Hans Ostrom and J. David Macey, Jr. 5 vols. Westport, CT: Greenwood Press, 2005. 219.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוואר ברטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "LeVar Burton Biography (1957-)". Filmreference.com. נבדק ב-2011-02-26.
  2. ^ "NewsLibrary.com - newspaper archive, clipping service - newspapers and other news sources". 1993-05-18.
  3. ^ "Pennsylvania: Burton speaks of 'Roots,' other strong influences". Herald-mail.com. נבדק ב-2011-02-26.
  4. ^ Wellesley College on iTunes
  5. ^ "LeVar Burton At Book-Signing: Actor, Now Author, Returns To - Sacramento Observer | HighBeam Research - FREE trial". Highbeam.com. 1997-02-19. אורכב מ-המקור ב-2011-08-10. נבדק ב-2011-02-26.
  6. ^ "Burton, LeVar. Twitter status update, 11:28 PM (PST) 27 August 2010". Twitter.com. 2010-08-27. נבדק ב-2011-02-26.
  7. ^ Beale, Lewis (1987-01-29). "Sun Sentinel Ft. Lauderdale January 29, 1987". Pqasb.pqarchiver.com. נבדק ב-2011-02-26.
  8. ^ Jones, Fred (1999-05-19). "Learning to Read the Rainbow". Tacoma Herald.
  9. ^ About Reading Rainbow
  10. ^ "Toledo Blade August 2, 1987". News.google.com. 1987-08-02. נבדק ב-2011-02-26.
  11. ^ "Science of Peace". scienceofpeace.com.
  12. ^ "LeVar Burton Buys Smosh (April Fools)". YouTube. נבדק ב-2011-02-26.
  13. ^ "LeVar Burton at CES 2010".
  14. ^ Goffe, Leslie (29 ביוני 2009). "Americans seek their African roots". Focus on Africa. BBC. נבדק ב-14 בינואר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ "NBC sets 'Jensen' with P&G, Wal-Mart". The Hollywood Reporter. 13 באוקטובר 2010. נבדק ב-2012-02-19. {{cite news}}: (עזרה)