לאלו שיפרין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאלו שיפרין
Lalo Schifrin
לאלו שיפרין, 2006
לאלו שיפרין, 2006
לידה 21 ביוני 1932 (בן 91)
בואנוס איירס
שם לידה בוריס קלאודיו שיפרין
שם במה Lalo Schifrin עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1948
מקום לימודים התיכון הלאומי של בואנוס איירס עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מלחין, מעבד מוזיקלי
סוגה ג'אז, רוק, בי בופ, בוסה נובה, מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר
חברת תקליטים Audio Fidelity Records, Tabu, CTI רקורדס, פאלו אלטו רקורדס, Paramount Records, אטלנטיק רקורדס, וורנר רקורדס, Colpix Records, דוט רקורדס, קולג'מס, MGM רקורדס, Tico Records, ורב רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
אתר הבית של שיפרין
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאלו שיפרין (ספרדית: Lalo Schifrin; נולד ב-21 ביוני 1932) הוא פסנתרן ומלחין ארגנטינאי יהודי, שהתפרסם בעיקר הודות לנעימת הנושא המלווה את הפתיל הבוער בסדרת הטלוויזיה "משימה בלתי אפשרית".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאלו שיפרין נולד בשם בוריס קלאודיו שיפרין למשפחה יהודית בבואנוס איירס. אביו, לואיס שיפרין, היה כנר ראשון בקבוצת הכינור השני בתזמורת תיאטרון קולון במשך שלושים שנה.

בגיל שש החל שיפרין תקופת לימודי פסנתר בת שש שנים אצל אנריקה ברנבוים, אביו של הפסנתרן והמנצח דניאל בארנבוים. בגיל 16 החל שיפרין ללמוד פסנתר אצל הגולה הרוסי אנדריאס קאראליס, לשעבר ראש הקונסרבטוריון של קייב, והרמוניה אצל המלחין הארגנטינאי חואן-קרלוס פאס. בתקופה זו גם החל להתעניין בג'אז.

את התואר הראשון שלו עשה בסוציולוגיה ומשפטים באוניברסיטת בואנוס איירס, אך המוזיקה מילאה את חייו. בגיל 20 קיבל מלגת לימודים בקונסרבטוריון של פריז ושם למד אצל אוליבייה מסייאן ושרל קכלין, תלמידו של מוריס ראוול. בלילות ניגן ג'אז במועדוני פריז. בשנת 1955 ייצג שיפרין את ארצו בפסטיבל הג'אז הבינלאומי בפריז.

אחרי שובו לארגנטינה, הקים שיפרין תזמורת ג'אז, להקה בת 16 כלים, שהשתתפה דרך קבע בתוכנית בידור שבועית בטלוויזיה של בואנוס איירס. הוא הוזמן להופיע גם בסרטי קולנוע, טלוויזיה ורדיו. בשנת 1956 פגש את דיזי גילספי והציע לכתוב יצירה ארוכה לתזמורת הג'אז של גילספי. שיפרין השלים את היצירה, "גילספיאנה", בשנת 1958. בהמשך אותה שנה החל לעבוד כמעבד מוזיקלי לתזמורת הריקודים הפופולרית של חוויאר קוגאט.

בהיותו בניו יורק בשנת 1960 פגש שיפרין את גילספי, שפירק בינתיים את תזמורתו בגלל בעיות מימון. גילספי הזמין את שיפרין להיות הפסנתרן בחמישייה שלו והוא עבר לניו יורק. ב-1963 עבר להוליווד לכתוב מוזיקה לסרט הרפתקאות בהזמנת חברת MGM.

שנת השיא שלו הייתה 1966, כשבגיל 33 שהוציא את טרילוגיית האלבומים המפורסמת שלו - פסקול הסרט Murderer's Row (בכיכובו של דין מרטין), "המרקיז דה סאד" ביוני 1966 ופסקול הסרט "Cool Hand Luke" (בכיכובו של פול ניומן). באותה שנה גם הלחין שיפרין את נעימת הנושא הידועה לסדרה "משימה בלתי אפשרית".

עד כה כתב שיפרין יותר ממאה פרטיטורות לסרטי קולנוע, לטלוויזיה ולמשחקי וידאו. בין הידועים שבהם "משימה בלתי אפשרית", "הנשר נחת", "מאניקס", "הנועזים בעורף האויב", "המורד", "השועל", "הנער מסינסינטי", "בוליט", "הארי המזוהם", "מסע הארורים", "חברים, חברים, אבל..." ועוד.

ב-2019 זכה בפרס אוסקר לשם כבוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאלו שיפרין בוויקישיתוף