לבלב מלאכותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לַבְלַב מלאכותי הוא מכשיר טיפולי המיועד לשימוש חולי סוכרת. תפקידו הוא לדמות לבלב בריא ובכך להוות תחליף הולם לבעלי לבלב לא תקין.

תפקוד הלבלב בסוכרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבלב האדם
איברים המושפעים מן הסוכרת

תפקיד הלבלב הבריא, בלוטה הממוקמת בבטן, הוא להפריש את מיצי הלבלב (אשר מכילים אנזימים הנחוצים לעיכול המזון) דרך תעלות אל מערכת העיכול, ולהפריש גלוקגון, אינסולין וסומטוסטטין – הורמונים אשר נחוצים לווסת את הגלוקוז בדם אל מערכת הדם. תפקוד לקוי של הלבלב כאמצעי המווסת את רמת הגלוקוז בדם, עשוי לרוב לגרום לסוכרת, המתאפיינת בעלייה של הסוכר בדם ובשתן. לעיתים מתאפיינת המחלה בהרס תאי הבטא של הלבלב, הגורם לחוסר מוחלט באינסולין (סוכרת נעורים), ולעיתים בהתנגדות לאינסולין (סוכרת מסוג 2), המלווה בתסמינים נוספים.

לסוכרת השפעות וסיבוכים מגוונים בטווח הקצר והארוך. הטיפול בה כיום מתמקד במניעה (באמצעות תזונת החולה), והזרקת אינסולין בהתאם לחישוב ומדידת הסוכר בדמו של החולה (בשלבים הראשונים של המחלה) החסרונות הקיימים בטיפול זה הם הצורך בדקירות תכופות של העור, קושי להעריך את כמות האינסולין המוזרקת, ותדירות הזריקות, כל זאת בשל העדר משוב או מדידה רציפה של רמת הסוכר בדם, אשר אמורה להתבצע על ידי הלבלב.

הטיפול העתידי בסוכרת באמצעות לבלב מלאכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים מגוון מכשירים הנמצאים נכון ל-2012 בשלבי פיתוח מתקדמים, ותפקידם לאזן את ריכוז הסוכר בדם החולה. מכשירים אלו מיועדים להנשא על גוף המטופל (בשל כך יהיו זעירים), ואמורים לכלול חיישן המושתל מתחת לעור החולה, ומאפשר ניטור רציף של ריכוז הסוכר בדם. על פי אלגוריתם ייעודי, הלבלב המלאכותי יחשב את ספיקת האינסולין אשר יש להזריק אל גוף המטופל במטרה לאזן את ריכוז הסוכר בדמו.

הלבלב המלאכותי אמור גם להזריק אינסולין אל גוף המטופל, באמצעות עירוי קבוע, ובכך יפטור את הצורך בדקירות תכופות. כמו כן, הזרקת האינסולין תהיה רציפה, בהתאם לחיווי הסוכר הרציף.

מוצרים מסוג זה נמצאים כיום בפיתוח מתקדם במדינות רבות בעולם, ובהן ישראל, ארצות הברית והממלכה המאוחדת.

פיתוחי הלבלב המלאכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-2000 החלו פיתוחים ראשונים של מכשירים שהם של שילוב בין חיישן המודד את רמת הסוכר בדם להתקן המזריק אינסולין בכמות הדרושה[1].

ב-2010 חוקרים במרכז הארצי לסוכרת נעורים, במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה, הדגימו מערכת אוטומטית לאיזון רמת הסוכר בדם[2].

ב-28 בספטמבר 2016 אישר ה-FDA את MiniMed 670G של חברת "מדטרוניק". זוהי מערכת הבקרה בחוג סגור הראשונה לחולי סוכרת המאושרת לשימוש רפואי[3]. בשנת 2022 נכנסה לסל התרופות בישראל מערכת "לבלב מלאכותי" של "מדטרוניק" למספר מצומצם של חולים[4]. כל קופות החולים מספקות היום מערכת MiniMed 780G לזכאים. פרויקט "לבלב לכולם" קם על מנת לתת מענה לחולים שלא נכללו בסל[5].

בשנת 2021 חברת "בטאלין תרפיוטיקס" הישראלית הכריזה על פיתוח לבלב מלאכותי מתאי גזע[6]. החברה נמצאת בשלבי פיתוח ראשוני והודיעה שהמוצר יצא לשוק בתוך חמש שנים[7].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michael G. Sarr ,Markus Büchler, Waldemar Uhl, Peter Malfertheiner, Diseases of the pancreas, Kargr, 2004.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]