היום יום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לוח היום יום)
"היום יום...
לוח אור זרוע לחסידי חב"ד
"
דף השער של ההוצאה הראשונה
דף השער של ההוצאה הראשונה
מידע כללי
מאת הרב מנחם שניאורסאהן
שפת המקור יידיש ועברית
תורגם לשפות אנגלית, ספרדית, צרפתית, רוסית ועוד
סוגה ספרות תורנית - חסידות חב"ד
הוצאה
הוצאה קה"ת
תאריך הוצאה 1942 - ה'תש"ג
מספר עמודים 165
הוצאה בעברית
תרגום כן
סדרה
סדרת ספרים ספרי הרב מנחם מנדל שניאורסון מחב"ד
הספר הבא הגדת הרבי מחב"ד

היום יום (שמו המלא: היום יום... לוח אור זרוע לחסידי חב"ד) הוא לוח שנה שערך רבי מנחם מנדל שניאורסון, לימים האדמו"ר מלובביץ', הכולל לוח לימוד יומי של שיעורי החת"ת, מנהגי חב"ד ופתגמים יומיים שליקט משיחות ומכתבי חותנו, רבי יוסף יצחק שניאורסון מלובביץ'. הלוח פותח ביום י"ט בכסלו – הנחשב כ"ראש השנה לחסידות" – ה'תש"ג, ומסתיים ביום י"ח בכסלו ה'תש"ד. זהו הספר הראשון של רבי מנחם מנדל שנדפס תחת שמו. בקרב חסידי חב"ד נהוג לקרוא בכל יום בשנה את הכתוב ביום המקביל בלוח.

מבנה הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפתגמים כוללים קטעים קצרים של אמרות חסידיות והדרכות לחיי היום יום ולעבודת השם על פי דרך חב"ד. הספר כתוב בגוף ראשון של הרב יוסף יצחק, למרות שכתב אותו חתנו[1]. בעקבות החלטת חתנו יצא הספר בהוצאת קה"ת לקראת חודש כסלו ה'תש"ג ונקבע על ידי הרב יוסף יצחק ל"אור זרוע לחסידי חב"ד", ללמוד ממנו מדי יום, במקביל ללימוד היומי של החת"ת. לוח השנה בספר מתחיל מחג הגאולה י"ט בכסלו, הנחשב בחב"ד 'ראש השנה לחסידות'[2].

הספר מכיל גם מראי מקום לשיעורים היומיים בחת"ת וכן הרבה ממנהגי חסידות חב"ד.

בדפוסים המאוחרים של הספר נוספו פתגמים שליקט הרבי מלובביץ' כשערך את הספר, ככל הנראה במטרה להדפיסם כחלק שני בסדרה. חלק זה נקרא היום יום - חלק שני[3].

בהקדמה לספר מופיעה סקירה בת כ-40 עמודים על אדמו"רי חב"ד הקרויה "שלשלת היחס", שבה מתוארים קורות חייהם, משפחתם, ספריהם ועוד. סקירה זו נכתבה גם היא בידי הרב יוסף יצחק[דרוש מקור]. לאחר שנתמנה הרבי מלובביץ' לאדמו"ר הוסיפו חברי מערכת אוצר החסידים את קורות חייו, בניסוח שקיבל את אישורו.

מהדורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר, שחלקים גדולים ממנו נכתבו ביידיש, נדפס בכארבעים מהדורות, בעברית[4] אנגלית, ספרדית, צרפתית, רוסית, כתב ברייל ועוד.

לימוד ודיוק בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסידי חב"ד רבים נוהגים לקרוא וללמוד את הפתגם היומי מתוך הספר, החסידים מייחסים לספר דיוק רב ורמזים רבים הטמונים בכל פרטיו. ברוח זו חוברו ספרים המכילים דיוקים וביאורים על הספר "היום יום". בין הספרים:

  • לוח היום יום עם הערות וציונים - הקשר של הפתגמים לתוכן הימים שלהם, וחידושים על הפתגמים, 3 כרכים, בהוצאת קה"ת, תשמ"א - תשמ"ח. מאת הרב מיכאל אהרן זליגסון
  • היום יום... המבואר, עם ביאור רחב, מקורות וציונים, בעריכת הרב שמואל רסקין (שליח הרבי מלובביץ' בחולון), ברוקלין: קה"ת, תשע"ו, באתר אוצר החכמה; הוצאה שנייה עם הוספות בשני כרכים, ברוקלין: קה"ת, תשע"ח
  • מורה הדרך לדור השביעי - ביאור הפתגמים בלוח היום יום, עם דגש מיוחד על הקשר שלהם לעבודת הדור השביעי, הוצאת ספרים "חזק", מאת הרב יוסף ביינדמן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מנחם מנדל קפלן, "סקירה מקיפה אודות לוח 'היום יום'", ועד תלמידי התמימים, תשס"ט, כפר חב"ד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ למשל כשמוזכר בספר 'אבי' - הרי הכוונה לאביו של הריי"צ - הרש"ב
  2. ^ מכתב מרבי שלום דובער שניאורסון, נדפס בראש הספר.
  3. ^ [1]
  4. ^ התרגום לעברית בוצע בידי הרב טוביה בלוי


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.