לחמניית גבינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לחם גבינה)
לחמניית גבינה
מאכלים
סוג לחם, מאפה, מנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים שורש קסאווה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לחמניות גבינה, ולעיתים "לחם גבינה", הן לחמניות קטנות בטעם גבינה, פופולריות למדי בבוליביה, ברזיל, פרגוואי וצפון ארגנטינה. בברזיל הן נקראות "פאו ג'י קייז'ו" (pão de queijo), ובאמריקה הספרדית הן נקראות "צ'יפה" (chipá) או "קוניאפה" (cuñapé).

לחמניות הגבינה מיוצרות מעמילן תירס או עמילן קסאווה ועיקר ייחודן במרקמן הפנימי, שהוא לח וצמיגי. צורת הלחמניות כדורית, בקוטר של כמה סנטימטרים, ולעיתים צורתן מעין כדור משוטח בגובה של כשלושה-ארבעה סנטימטרים ובקוטר של כעשרה. בפרגוואי ובצפון ארגנטינה נהוג להכין לחמניות גבינה קטנות יותר.

לחמניות הגבינה נמכרות לרוב בדוכנים בצידי הרחוב או בידי רוכלים. מחירן נמוך לרוב והן פופולריות עד מאוד.

בברזיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פאו ג'י קייז'ו" או "פאו דה קייז'ו" (pão de queijo; מילולית: "לחם גבינה") הוא מרכיב טיפוסי במטבח הברזילאי, במיוחד במדינות מינאס ז'ראיס וגויאס. מקורו של המאכל אינו ודאי, ומניחים כי הופיע במאה ה-18, למרות שהוא הפך לנפוץ במיוחד לאחר שנות ה-50 של המאה ה-20.[1] כיום פאו ג'י קייז'ו מהווה פריט נפוץ בארוחות בוקר לצד כוס קפה. בשנים האחרונות ניתן אף לקנותו במצב של בצק קפוא להכנה ביתית.[2]

הודות למסורת הארוכה של אפיית הפאו ג'י קייז'ו במדינת מינאס ז'ראיס ותעשיית מוצרי החלב שלה, ובמיוחד גבינות מינאס, ידועה המדינה בברזיל כמקור לפאו ג'י קייז'ו מעולה בטעמו ואיכותו. מוניטין זה מהווה מקור גאווה מקומית עבור "מינירוס" (בני המדינה) רבים.

באמריקה הספרדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור התפוצה של שפת הגוארני נפוצות לחמניות הגבינה ביותר תחת השמות chipá, chipa, chipacito ולעיתים chipa'í. מגמות הגירה החל ממחצית המאה ה-20 הביאו להרחבת תפוצת הצ'יפה גם לצפון מזרח ארגנטינה, וכיום זהו מאכל נפוץ גם במטרופולין הגדול של בואנוס איירס, קורדובה, רוסריו וכדומה. הצ'יפה נמכר, לרוב, בשקיות נייר בצידי הרחוב, ומהווה חטיף פופולרי בחגיגות עממיות ודתיות.

בצפון ארגנטינה ובבוליביה קיים מאכל דומה הקרוי "קוניאפה" (cuñapé), הדומה לצ'יפה במרכיביו, אך ממדיו גדולים יותר. באקוודור ניתן למצוא את ה"מוצ'ינס דה יוקה" (muchines de yuca) ובקולומביה את ה"בוליטאס דה יוקה" (bolitas de yuca).

בפראגוואי נפוץ וריאנט של הצ'יפה הנקרה "צ'יפה גדולה" (chipa guasu או chipá guazú), האפוי מקמח תירס, ואשר מהווה מרכיב פופולרי בימי שישי ובמהלך ימי התענית שלפני חג הפסחא, שכן אינו מכיל בשר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לחמניית גבינה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MASSA MADRE BLOG, האם אתם מכירים את ההיסטוריה של לחמניות הגבינה? גלו כאן!, באתר MASSA MADRE, ‏8 ביוני 2017 (בפורטוגזית)
  2. ^ מריה דולסה מירנדה, יום לחמניות הגבינה, באתר ESTADO DE MINAS degusta, ‏17 באוגוסט 2023 (בפורטוגזית)