ליאם גלאגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: עברית, טענות רבות חסרות סימוכין, מחסור קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: עברית, טענות רבות חסרות סימוכין, מחסור קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
ליאם גלאגר
Liam Gallagher
לידה 21 בספטמבר 1972 (בן 51)
מנצ'סטר, אנגליה
שם לידה ויליאם ג'ון פול גלאגר
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1991
עיסוק מוזיקאי, זמר-יוצר
סוגה רוקרוק אלטרנטיביהארד רוקבריטפופ
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה שירה, תוף מרים, גיטרה
חברת תקליטים קריאיישן רקורדס, ביג בראדר רקורדינגס, אפיק רקורדס, Beady Eye Recordings עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג פטסי קנזיט (19972001)
Nicole Appleton (20082014) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://liamgallagher.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם ג'ון פול גלאגראנגלית: William John Paul Gallagher; נולד ב-21 בספטמבר 1972 במנצ'סטר שבאנגליה) הוא סולן לשעבר של הלהקות "Beady Eye" ושל הלהקה המצליחה אואזיס. הוא גם מייסד חברת הביגוד המצליחה Pretty Green. אלבום הסולו של גלאגר, "As You Were", יצא ב־6 באוקטובר 2017 והיה להצלחה מסחררת. האלבום דורג בראש מצעד האלבומים בבריטניה וקיבל את מעמד אלבום הפלטינה. עם למעלה מ-103,000 יחידות שנמכרו בשבוע הראשון של פרסום האלבום, היה זה האלבום ה-9 הנמכר ביותר באותו עשור בבריטניה.[1] אלבום הסולו השני שלו "למה אני? למה לא." עלה לראשונה במצעד הבריטי עם יציאתו ב־27 בספטמבר 2019. האלבום העשירי שלו בתרשים (כולל שמונה עם אואזיס), הוא אלבום הויניל הנמכר ביותר בשנת 2019.[2] הסינגל הראשי של מהאלבום "למה אני? למה לא" - "Shockwave" הפך לאחד מלהיטי הסולו הגדולים ביותר שלו ולסינגל הוויניל הנמכר ביותר של שנת 2019.[3]

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאם נולד בבורנייג', פרבר של העיר מנצ'סטר, כילד השלישי והצעיר ביותר לאביו תומאס גלאגר ולאמו פגי, ממוצא אירי. אביו של ליאם, תומאס, היה אלים לעיתים קרובות כלפי בני המשפחה ואף על פי שאחיו הגדולים של ליאם, פול ונואל, סבלו מכך יותר ממנו, ליאם העיד כי התנהגות זו מצד אביו השפיעה עליו רבות כילד וגרמה לו לרצות להיות אומן.[4] כשליאם היה בן 10, אימו פגי לקחה אותו ואת אחיו ועזבה את הבית. אף על פי שליאם נהג לראות את אביו מדי פעם לפעם כאשר היה נער, טוען ליאם כי הרבה מן המשקעים ביניהם נשארו עד עצם היום הזה.

כאשר היו צעירים סבלו אחיו הבכורים, פול ונואל, מהצורך של ליאם לעצבן ולהרגיז אנשים, בעיקר את נואל - איתו חלק את החדר. האחים גלאגר נהגו להסתבך בצרות לעיתים קרובות, בייחוד בצעירותם; ליאם סולק מבית הספר בגיל 15 בשל מספר רב של תקריות אלימות בהן היה מעורב. בתקופה זו גם נהג לגנוב זוגות אופניים מחנויות מקומיות במנצ'סטר. ליאם אהב מאד ספורט, ובעיקר כדורגל - ולא התעניין במוזיקה בכלל. הוא מספר כי יום אחד קיבל פטיש לראש, באחד מבין עימותיו הרבים, ובאותו יום הגיע הביתה והרים את הגיטרה.

נואל ציין שליאם גילה עניין מועט מאוד במוזיקה עד שנות צעירותו המאוחרות. עם זאת, ליאם היה בטוח ביכולתו לשיר והחל להקשיב ללהקות כגון הסטון רוזס, המי, הקינקס, הג'אם, טי רקס והביטלס שאת סולנה, ג'ון לנון, העריץ.

אואזיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 הקים ליאם את להקת "הגשם", שבעתיד תיקרא אואזיס. הלהקה כללה את ליאם כסולן וכותב שירים ובנוסף שלושה חברי ילדות שלו; פול ארתורס כגיטריסט של הלהקה, פול מקגוויגן כנגן גיטרת הבס וטוני מק'קרול כמתופף. הלהקה הופיעה בעיקר במועדונים קטנים ובפאבים ברחבי מנצ'סטר ונודעה בזריעת הרס ובלאגן בהופעותיהם שלעיתים קרובות קוצרו בעקבות תגרות. כאשר ליאם ראה שהלהקה לא מתקדמת הוא ביקש מאחיו הגדול, נואל, לעזור ולהצטרף ללהקה. נואל הסכים בתנאי שהוא יהיה מנהיג הלהקה וכותב השירים שלה, ובנוסף הוא החליט לשנות את שם הלהקה לאואזיס. תחת הדרכתו של נואל, השיגו אואזיס חוזה הקלטות והקליטו את אלבומם הראשון, "Definitely Maybe", שבאותו הזמן היה אלבום הבכורה שנמכר במהירות הרבה ביותר בהיסטוריה של בריטניה. מאז יציאת אלבום הבכורה של הלהקה באוגוסט 1994 התפרסם גלאגר בזכות קולו וסגנון שירתו המיוחדים בנוסף לאישיותו הצבעונית שהתבטאה בריבים תכופים עם הפפראצי וצריכת סמים ואלכוהול מרובה.

כאשר אואזיס פרצו לזירה הציבורית, ליאם גלאגר הולל על ידי התקשורת כאחד מהסולנים הטובים ביותר בהיסטוריה של בריטניה ושובח על הופעותיו החיות בהם נתן מאמץ משל היה באולפן.

אלבומה השני של הלהקה, "‎(What's The Story) Morning Glory?‎", שיצא לאור באוקטובר 1995, היה אפילו מצליח יותר, והפך לאלבום השלישי הנמכר ביותר בכל הזמנים בבריטניה. בנוסף, טקס פרסי המוזיקה הבריטית היוקרתי בחר בו לאלבום הטוב ביותר בבריטניה ב-30 השנים האחרונות.

במהלך הקריירה אואזיס ניגנו באלפי הופעות ברחבי העולם, אך אחת מהם, בשנת 1996, הייתה להופעה הגדולה ביותר בהיסטוריה של בריטניה: אואזיס הופיעו בניברות' פארק מול 400,000 איש במהלך שני לילות. הביקוש לכרטיסים היה של כ-2.6 מיליון איש - שיא כל הזמנים בבריטניה. ההופעה נחשבת מאז לאייקונית וכמסמלת את הרוח החדשה במוזיקה הבריטית של שנות ה-90. בתקופת הזמן הזו, סוקרה בהרחבה בתקשורת הבריטית היריבות של אואזיס עם להקת רוק אלטרנטיבי נוספת, בלר. הסגנון השונה בין אואזיס, להקה אשר מזוהה עם מעמד הפועלים של צפון-מערב אנגליה, ובלר, להקה אשר מזוהה עם מעמד הביניים של דרום מזרח אנגליה, הפך את שתי הלהקות ליריבות טבעיות. אלבומה השלישי של הלהקה, "Be Here Now", פורסם ב-21 באוגוסט 1997 וקבע שיא חדש כאלבום שנמכר הכי מהר בהיסטוריה של בריטניה.

בשנת 2000 חזרו אואזיס עם אלבומם הרביעי, "Standing on the Shoulder of Giants", כאשר שניים ממייסדי הלהקה, פול ארתורס ("בונהד") ופול מקגוויגן, עוזבים אותה בזמן הקלטות האלבום ומשאירים את גלאגר להיות השריד היחיד מלהקת "הגשם". באלבום זה החל גלאגר לכתוב שירים עבור הלהקה.

השיר שבסופו של דבר נכנס לאלבום נקרא Little James, שיר שנכתב על בנה של אשתו הראשונה - פטסי קנזיט. האלבום, ביחד עם השיר, זכה לביקורות מעורבות מהמבקרים. האלבום הבא של אואזיס, "Heathen Chemistry", שיצא בשנת 2002, סיפק עוד שלושה שירים אשר נכתבו על ידי ליאם גלאגר.

הבולט מבין שיריו באלבום זה הוא Songbird, בלדה אקוסטית שכתב לאהובתו, חברת להקת הבנות אול סיינטס, ניקול אפלטון. גם באלבומם השישי של הלהקה "Don't Believe The Truth", שיצא בשנת 2005, כתב גלאגר שלושה שירים נוספים עבור הלהקה אשר אותם גם הלחין. בשנת 2008 יצא אלבומם האחרון של הלהקה "Dig Out Your Soul", ובו עוד שלושה שירים שנכתבו על ידי ליאם, כאשר השיר I'm Outta Time יצא כסינגל והיה לאחד השירים המצליחים ביותר באלבום.

אואזיס התפרקו בסוף אוגוסט 2009 לאחר שנואל גלאגר פרש מן הלהקה בטענה שאינו יכול לעבוד יותר עם אחיו ליאם יום אחד נוסף. השניים לא דיברו מאז.

לאחר אואזיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר חודשים לאחר פירוק הלהקה ליאם הודיע כי ימשיך ליצור מוזיקה עם החברים לשעבר מאואזיס בתוספת גיטריסט מחליף לנואל. שמה החדש של הלהקה הוא Beady Eye. האלבום הראשון של הלהקה יצא לאור ב-28 בפברואר 2011 בשם "Different Gear, Still Speeding". גלאגר עורר סערה בתקשורת לאחר שהתייצב לקבל את פרס האלבום הטוב ביותר ב-30 השנה האחרונות בבריטניה, "‎(What's The Story) Morning Glory?‎" בטקס הבריטס בשם להקתו לשעבר, הוא נשא נאום קצרצר בו הודה לחברי הלהקה בזמן עשיית האלבום, אך לא הודה לאחיו שכתב והלחין את כל השירים באלבום. הוא המשיך והודה למעריצים, ולאחר שסיים השליך את הפרס והמיקרופון אל הקהל וירד מהבמה. עובדי הבמה נאלצו להתחנן להשבת המיקרופון שיועד למגיש הבא שהיה אמור לעלות.

ב-1 ביוני 2017 הוציא את הסינגל "Wall Of Glass" מתוך אלבום הסולו הראשון שלו "As you Were",[5] שיצא ב-6 באוקטובר של אותה שנה. סינגלים נוספים מהאלבום הם: "Greedy Soul" ,"Chinatown", "Come Back To Me", ו-"For What It's Worth" שפורש רבות כשיר התנצלות על מעשיו המגונים בעבר.

ב-7 ביוני 2019 שחרר את השיר Shockwave לקראת אלבומו השני "Why Me? Why Not" שיצא ב-20 בספטמבר.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 באפריל 1997 התחתן גלאגר עם הדוגמנית והשחקנית האנגלית פטסי קנזיט. נישואים אלו לא היו יציבים גם בשל תקריות שונות עליהן דווח באותה תקופה בצהובונים הבריטיים. בינואר 1998 נולדה בתו הבכורה מולי, כתוצאה מרומן עם הזמרת האנגלית ליסה מוריש בלוס אנג'לס אשר הרתה כשבוע לאחר נישואיו לקנזיט. ילדם היחיד של קנזיט וגלאגר, לנון פרנסיס, נולד בספטמבר 1999 ונקרא על שם ג'ון לנון ואז גם נתן גאלאגר את הריאיון היחיד לעיתונות הישראלית (לכתב בועז כהן מהעיתון ידיעות אחרונות. פורסם במגזין 7לילות). הזוג התגרש שנה לאחר מכן.[6]

צאצאו השלישי ובנו השני של גלאגר, ג'ין, נולד לחברתו באותה תקופה ניקול אפלטון ב-2 ביולי 2001. כאשר יצא מבית החולים לאחר הלידה הבחין ליאם בצלם פפראצי ובתגובה דחף את מצלמתו לפניו.

באפריל 2014 הזוג התגרש, לאחר שהתגלה כי לליאם יש ילדה מחוץ לנישואין כתוצאה מרומן עם עיתונאית איטלקייה.

במהלך חופשה באוגוסט 2019 הציע ליאם נישואים לחברתו דבי גוויתר. השניים היו אמורים להינשא באיטליה בקיץ 2019 אך חתונתם נדחתה. השניים גרים בשכונת הייגייטס בלונדון.

גלאגר ידוע כאוהד מושבע (מילדות) של קבוצת הכדורגל מנצ'סטר סיטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאם גלאגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The fastest-selling debut albums of the decade so far. Official Charts Company. Retrieved 14 October 2017.
  2. ^ "Liam Gallagher scores second solo Number 1 album, fastest-selling vinyl album of 2019: "Now that's what I call biblical!".
  3. ^ "WATCH: Liam Gallagher confirms Why Me? Why Not release date"
  4. ^ "Gallagher: 'Abuse Made Me a Better Artist'". Contact Music. 23 בנובמבר 2007. נבדק ב-15 בדצמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ חופשי זה לגמרי לבד: החדש של ליאם גאלאגר הוא מתנה למתגעגעי אואזיס, באתר וואלה!‏, 09 באוקטובר 2017
  6. ^ ליאם גאלאגר: אם לא פטסי אז לפחות נואל, באתר וואלה!‏, 8 ביולי 2000