ליגת ה-CBA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליגת ה-CBA
Continental Basketball Association
ענף כדורסל
תאריך ייסוד 1946
תאריך פירוק 2009
ארגון מפעיל פיב"א
מדינות משתתפות ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יבשת אמריקה
הכי הרבה זכיות אלנטאון ג'טס (8)
וילקס-באר בארונס (8)
www.cbaworldhoops.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליגת ה-CBAאנגלית: Continental Basketball Association) הייתה ליגת כדורסל מקצוענית בארצות הברית. ייעודה הראשוני של הליגה היה לפתח כישרונות לליגת הכדורסל הבכירה בארצות הברית, ה-NBA.

הליגה הוקמה ב-23 באפריל 1946, תחת השם "ליגת הכדורסל של מזרח פנסילבניה" (Eastern Pennsylvania Basketball League). בשנת 1948 שונה שם הליגה ל-"ליגת הכדורסל המזרחית המקצוענית" (Eastern Professional Basketball League) ולבסוף ב-1970 קיבלה את שמה שהיה בשימוש עד לסגירתה.

בליגה זו שיחקו שחקנים אשר לא התקבלו ל-NBA או שנבחרו במקומות נמוכים בסיבובי הדראפט, ולעיתים גם שחקנים שכלל לא הצליחו להיבחר באחד מסיבובי הדראפט הנמוכים (הסיבובים השני והשלישי, שלא מבטיחים חוזה ב-NBA). מרבית השחקנים בליגה זו אינם מתאימים לרמה הגבוהה של ה-NBA. חלק גדול מהשחקנים עובר לשחק במקומות שונים ברחבי העולם במקום לנסות להתקבל ל-NBA. רבים מהם הגיעו לקבוצות באירופה ואפילו לאסיה, על מנת לשחק במסגרת הליגות הבכירות של המדינות מאותן יבשות.

מאמן הכדורסל פיל ג'קסון, המחזיק בשיא אליפויות ה-NBA בכל הזמנים (11), זכה בליגת ה-CBA באליפותו הראשונה כמאמן.

בין השנים 1998 ו-2000 היה אייזיאה תומאס הבעלים של ליגת ה-CBA, אותה רכש בכ-10 מיליון דולר.[1] הוא קיווה להפוך את הליגה לליגת משנה של ה-NBA, אך דחה את הצעת ה-NBA לרכישתה תמורת 11 מיליון דולר. כשמונה בשנת 2000 למאמן אינדיאנה פייסרס אולץ להפקיד את ניהול הליגה לנאמנות עיוורת. הנהלת ה-NBA החליטה על הקמת ליגה משנה משלה, ה-NBDL, צעד שהוביל לפשיטת רגל כלכלית של ה-CBA. חמש קבוצות מן הליגה התחברו מיד לליגת ה-ABL, חמש הקבוצות האחרות התפרקו.[2] מאז הליגה התאוששה כלכלית, אך בשנותיה האחרונות, עזבו רוב קבוצות הליגה לליגות אחרות כמו ליגת ה-NBDL, ליגת ה-ABA המחודשת, וליגת ה-PBL, שהוקמה בשנת 2007. לעונת 2009/2010 נרשמה קבוצה אחת בלבד והליגה חדלה מפעילות.

שחקני CBA שהגיעו לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך השנים הגיע מספר רב של שחקני CBA לשחק בישראל, ולפעמים אלה היו שחקנים בכירים שעזרו לקבוצותיהם לזכות באליפות ה-CBA בשנים קודמות, ועברו במספר תחנות באירופה עד שקיבלו הצעה מקבוצה ישראלית. המפורסמים שבזרים שהגיעו מליגת ה-CBA לישראל הם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תומאס השלים את רכישת ה-CBA, באתר ynet, 18 ביולי 2000
  2. ^ ניו יורק טיימס, הקברן, באתר הארץ, 10 במרץ 2001