ליינוס ואן פלט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליינוס ואן פלט

ליינוס ואן פלטאנגלית: Linus van Pelt) הוא דמות מצוירת בסדרת הקומיקס "פינאטס" פרי עטו של צ'ארלס מ. שולץ. הופיע לראשונה בסדרה ב-19 בספטמבר 1952, אולם שמו הוזכר לראשונה 3 ימים לאחר מכן. ההתייחסות הראשונה אליו הייתה חודשיים מוקדם לכן.
בהופעתו הראשונה הוצג כאחיה התינוק של לוסי, אך עם הזמן הועברה דמותו התבגרות מואצת כך שגילו יהיה סמוך לזה של שאר גיבורי הסדרה. הוא מוצג לעיתים כחברו הטוב של צ'ארלי בראון.

למרות גילו הצעיר מתואר ליינוס כפילוסוף והתאולוג של הסדרה, ולעיתים קרובות מצטט פסוקים מן התנ"ך. הוא בעל כישורים פיזיים יוצאי דופן כמו היכולת לנפח בלונים מרובעים והרכבת תצרפים במאונך. באחד מפרקי הסדרה המציא ליינוס דמות בדיונית בשם "הדלעת הגדולה", כאשר התבלבל בין חג המולד וליל כל הקדושים. הדלעת מופיעה פעם בשנה בליל כל הקדושים ומחלקת מתנות. הדלעת תופיע רק במקשת הדלעות האותנטית ביותר שליינוס מאמין בכל לבו שהיא זו שלו. ליינוס הוא היחידי המאמין בדלעת הגדולה. לעיתים רחוקות הוא מצליח לשכנע אחרים בקיומה, אך הם מתבדים במהרה. באחד הסיפורים פפרמינט פאטי באה אל חלקת הדלעות על מנת לבקש מהדלעת הגדולה כפפת בייסבול חדשה, וכאשר ליינוס שמע את הבקשה שלה הוא גרש אותה מחלקת הדלעות בטיעון על חילול קדושתה של הדלעת הגדולה. בספיישל "זה ליל כל הקדושים, צ'ארלי בראון" צ'ארלי בראון שואל את ליינוס מתי הוא יפסיק להאמין בדלעת הגדולה וליינוס משיב ברגע שהוא ושאר סובביו יפסיקו להאמין "באיש שלובש בגד אדום, בעל הזקן הלבן ושאומר "הו,הו,הו!"".

באופן פרדוקסלי מתקשה ליינוס, חרף אופיו האינטלקטואלי, להרפות משמיכה איתה הוא מסתובב כל העת תוך כדי מציצת אגודלו. לשמיכה הוא קבע את התואר "שמיכת הביטחון שלי". ההקנטות שהוא סופג בגלל נוהג השמיכה שלו, אינן מפריעות לו. בפרק אחד מזהיר אותו אחד מחבריו כי במחנה הקיץ ילעגו לו על תלותו בשמיכה. בתגובה הוא משתמש בשמיכה כבשוט, מפיל בתנועת הצלפה ענף מעץ, ואומר "הם לעולם לא לועגים פעמיים". מתברר כי לשמיכה אישיות משל עצמה אם כי לא וורבלית. בפרק אחד נאבקה השמיכה עם לוסי, אחותו של ליינוס, והפילה אותה לרצפה. לכל אורך הסדרה מנסה סנופי, בדרכים שונות, לשים את ידו על שמיכתו של ליינוס, תוך שימוש בתכסיסים שונים ומשונים. באחד הפעמים ליינוס החביא את השמיכה אצל סנופי מפני אחת מסבתותיו שלא אהבה ילדים שמסתובבים עם שמיכה, אך סנופי הכין ממנה חליפה. באחד הספיישלים לאחר שהבנות וסנופי הבינו את ההקרבה שצ'ארלי בראון עשה על מנת לא לפטרם מקבוצת הבייסבול, הם הכינו לו חולצת הוקרה מהשמיכה של ליינוס ובסיפור אחר לוסי הכינה מהשמיכה של ליינוס עפיפון ובטעות העיפה אותו לשמים. בכל הפעמים שבהם ליינוס איבד את שמיכתו, הוא גילה שהוא יכול לחיות בלעדיה, עד שהיא מוחזרת אליו וליינוס נאלץ לחיות עמה שוב. שולץ הודה ב-1989, כי ליינוס כבר בוגר מדי בשביל השמיכה והוא משאיר אותו איתה רק בשביל האספקט הקומי.

לוסי, אחותו של ליינוס, מנצלת כל הזדמנות כדי להציק לו, אולם הוא מצליח למתן את זעמה פעמים רבות על ידי התנגדות פאסיבית ושימוש בתבונתו הרבה. כאשר גירשה לוסי את ליינוס מן הבית, הצטרפה לסדרה דמות חדשה - אח קטן בשם "ריראן" (שידור חוזר) המהווה גרסה מוקטנת של ליינוס. בסיפור אחר שבו ליינוס צייר את לוסי, במסגרת מטלה כיתתית שעליו היה צריך לצייר מישהו מהמשפחה, הוא לא סיים לצייר אותי מתוך חשש לתגובתה, וכשהיא דרשה ממנו לסיים, היא הגיבה בזעם למראה דמותה. באחד הספיישלים שהחבורה הגיעה למחנה מחשבים, הוא יצר משחק מחשב שגיבוריו היו סנופי ווודסטוק ואחותו לוסי בתפקיד המפלצת. דבר שלוסי לא הייתה מרוצה ממנו.

אחותו של צ'ארלי בראון, סאלי, מאוהבת בליינוס, בעוד הוא מאוהב במורתו מיס אות'מר, כשבאחד הסיפורים כששמע את תהייתו של צ'ארלי בראון לגבי משכורתם של המורים, ליינוס התאכזב כשחשב שמורתו מלמדת למען הכסף ולא בשביל אהבת החינוך ולאחר מכן חשב מחשבה הפוכה ובספיישל "זה חג האהבה, צ'ארלי בראון" נשבר ליבו כאשר שמע שמיס אות'מר התארסה. באחד הפרקים הוא מתאהב בילדה בשם Truffles (כמהין), לאחר שהוא וסנופי בחנו את הפטרייה המפורסמת.

ליינוס משחק בתפקיד בסיס שני בקבוצת הבייסבול של צ'ארלי בראון. הקבוצה מנצחת רק בפעמים בהן הוא מחליף את צ'ארלי בראון בתפקיד המגיש, אז הוא משתמש בשמיכתו כדי להטיס את הכדור במהירויות עצומות.

פרשנות לדמותו של ליינוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרבות מדמויותיו של שולץ, ליינוס משקף את הסתכלותו על העולם בו שולץ חי ותחושותיו אליו. ליינוס מייצג את עולם האינטליגנציה, התבונה והאמונה. שולץ נותן אספקט אחר לעולם זה ומציג אותו באור קצת שונה וסרקסטי, בו הדמויות החזקות ביותר שכלית הן החלשות ביותר רגשית, וחייהן מלאים בחרדות ודאגות שווא. צ'ארלי בראון הוא הדוגמה הבולטת ביותר למגמה זו. שולץ מדגים גם באמצעות ליינוס את אוזלת היד, הקיימת הרבה פעמים לאינטליגנציה וחוכמה נגד כוחניות ואסרטיביות.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ליינוס הוצג לראשונה עם שמיכת הביטחון שלו ב-1 ביוני 1954.
  2. בהזדמנות אחת צוין כי יום הולדתו הוא ב-22 בנובמבר אולם בפעם אחרת צוין כי נולד באוקטובר.
  3. מגזין איטלקי, המפרסם את פינאטס וקומיקסים רבים אחרים, שינה את שמו לליינוס על שמו.
  4. ליינוס הביע רצון להיות האדם ה-47 על הירח.
  5. ליינוס היה הדמות הראשונה בפינאטס שהרכיבה משקפיים, אותם הוא זנח בהמשך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]