לילה לבן (תל אביב)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מופע בשדרות רוטשילד במסגרת "לילה לבן", 2009

לילה לבן הוא פסטיבל שנחגג ברחבי תל אביב, המתקיים החל משנת 2003 ביום חמישי האחרון של חודש יוני משעות אחר הצהרים ועד לבוקר יום שישי. האירוע, ביוזמת עיריית תל אביב, נוצר בעקבות הכרזת העיר הלבנה של תל אביב כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

הלילה הלבן כולל מסיבות ומופעים מסוגים רבים - מוזיקה, מחול, תיאטרון, סרטים, וידאו ארט, תערוכות יחיד וקבוצתיות ואמנות לסוגיה לאורך כל הלילה. המופעים, בחלקם, מתקיימים ברחוב תחת כיפת השמים כמו בשדרות רוטשילד, גן הפסגה כיכר רבין כיכר ביאליק וחוף הים.

בנוסף בלילה לבן פתוחים חינם או בהוזלה משמעותית מאות מועדונים, חנויות ומוסדות תרבות ואמנות בעיר כדוגמת מוזיאון תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל, ספריית בית אריאלה ואחרים. בעקבותיו אף נחקק חוק עזר עירוני בעניין המתיר לפתוח עסקים באותו לילה.

בפסטיבל הלילה הלבן משתתפות עשרות מסעדות המציעות תפריטים מיוחדים לפסטיבל, ופתוחות עד הבוקר, כולל הגשת ארוחת בוקר למי שבילה כל הלילה.

בהתחלה, אירועי לילה לבן היו ייחודיים לתושבי תל אביב בלבד. החל מהעשור השני של המאה ה-21, אירועי לילה לבן החלו לזכות לעניין ציבורי, ומבקרים מכל רחבי ישראל החלו להגיע לפסטיבל גם כן, ובעקבות כך החלו רשויות נוספות כמו ירושלים לקיים אירועים לאורך הלילה בתחומן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הכרזת העיר הלבנה של תל אביב כאתר מורשת עולמית בשנת 2003. ביקש ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מדובר העירייה הלל פרטוק לערוך אירוע שבו ההכרזה תוצג רשמית. פרטוק החליט לערוך שבוע של אירועים במתחם העיר הלבנה תחת הכותרת ״התל אביבים מסתובבים עם הראש למעלה״ שכללה משמעות כפולה של גאווה על המורשת העירונית והפנית המבט למעלה, לאוצר הארכיטקטוני של העיר.

האירועים כללו תערוכה במוזיאון תל אביב שנאצרה על ידי האדריכלית ניצה סמוק, ישיבת מועצה חגיגית, אירוע מרכזי בהיכל התרבות בהשתתפות נשיא המדינה ושרת החינוך והתרבות, משט לבן ואירועים נוספים. בהשראת הלילה הלבן הפריזאי, התלבטו בעירייה כיצד להמשיך את מורשת העיר הלבנה וכך נולד הלילה הלבן התל אביבי - אירוע אמנות לילי המשלב בין העיר הלבנה לעיר ללא הפסקה.

תחילה התקיימו אירועי לילה לבן במתחם העיר הלבנה ובשנים שאחר כך הורחבו האירועים לכל העיר.

ב-2006 נוסף מרוץ הלילה של נייקי לאירועי לילה לבן, שכונה אז "המרוץ הלבן", אולם לאחר שהתברר הקושי לשלב את מרוץ הלילה ואירועי לילה לבן באותו מועד, הוחלט לפצל בין האירועים.

אירועים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת אירועי "לילה לבן" בשנים 2005–2008 התקיים פסטיבל למוזיקה מודרנית ובו התארחו עשרות אמנים והרכבי מוזיקה שונים מכל רחבי העולם המבצעים סדרת קונצרטים של יצירות ישנות וחדשות. לקראת סוף הפסטיבל הועברה על ידי אמן ידוע כיתת אמן.

בין אירועי המוזיקה של "לילה לבן" 2008 ניתן היה למצוא את דויד ברוזה בחוף הצוק, הג'ירפות, אפרת גוש ודניאל סלומון בחוף הבננה ביץ' ורבים אחרים. מסעדות מפורסמות הגישו ארוחות עסקיות במחיר של 70 ש"ח ואירועי מחול התקיימו בחוף גורדון ובפארק הירקון. התערוכות עסקו, בין היתר, בגרפיטי ובאדריכלות. סרטים וסרטי נישה הוקרנו בסינמטק תל אביב ובבית התפוצות, ובאוניברסיטת תל אביב הוקרנו סרטי סטודנטים מהאוניברסיטה.

בשנת 2009 נערכו אירועי "לילה לבן" בסימן חגיגות המאה לתל אביב.

בשנת 2012, הוחרמו אירועי הלילה הלבן על ידי אמנים ועסקים רבים, במחאה על האלימות בה נקטו פקחי העירייה ושוטרי משטרת ישראל שבוע קודם לכן, במסגרת הפגנות המחאה החברתית. במקביל נוסדו אירועי לילה שחור, אירוע אלטרנטיבי בטענה כי מתקיימת חלוקה של העיר ל"עיר לבנה" בצפון ו"עיר שחורה" בדרום על בסיס קיפוח תקציבי.

בשנת 2015 POP UP PARK למרגלות התחנה המרכזית החדשה של תל אביב ברחוב השלכת התקיים אירוע אמנות ואקטיביזם עירוני שחיבר אזור נטוש לשכונת שפירא ולנווה שאנן (תל אביב).

בשנת 2017 חיברו אירועי לילה לבן בין מרכז תל אביב לדרומה על ידי מסלול חווייתי של אמנות שקישר את שדרות רוטשילד, עם דרום העיר והתחנה המרכזית הישנה, דרך מתחם חברת החשמל ההיסטורי ותחנת הכוח הראשונה של תל אביב שנפתח לראשונה לציבור הרחב.

בשנת 2019 הוקדמו אירועי ה"לילה לבן" ל-16 במאי על מנת לחברם עם אירועי "שבוע האירוויזיון" אותו ארחה תל אביב, כשגם התכנים בחלק מהמופעים קושרו למדינות המתארחות באירוויזיון 2019 ולתיירים שבאו לצפות ולעודד בתחרות.

ב-2020 ו-2021 לא התקיימו אירועי ה"לילה לבן" בעקבות מגפת הקורונה. אירועי הלילה הלבן חזרו בשנת 2022 לאחר הפסקה של שנתיים.[1]

המרוץ הלבן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרוץ הלילה של נייקי

בשנים 2006–2007 התקיים בתל אביב, במסגרת אירועי "לילה לבן", "המרוץ הלבן" שמתקיים גם בערים כמו סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, מדריד, שאנגחאי ולונדון בחסות חברת נייקי. בתל אביב השתתפו במרוץ כ-6000 רצים ואורכו היה חמישה או עשרה ק"מ לפי בחירה. המסלול מתחיל בכיכר רבין ומסתיים בפארק גני יהושע. החל משנת 2008 הופרד המרוץ הלילי מאירועי לילה לבן והוא מתקיים במועד נפרד ונקרא "מרוץ הלילה של תל אביב".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לילה לבן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאת מערכת טיים אאוט, הערב זה קורה: הלילה הלבן חוזר לתל אביב. ויש לנו המלצות, באתר טיים אאוט, ‏2022-06-27