לין ג'ונסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לין ג'ונסון
Lynn Johnston
לין ג'ונסון בטקס פרסי דאג רייט 2008, בו זכתה להיכנס להיכל התהילה הקנדי של הקריקטוריסטים
לין ג'ונסון בטקס פרסי דאג רייט 2008, בו זכתה להיכנס להיכל התהילה הקנדי של הקריקטוריסטים
לידה 28 במאי 1947 (בת 76)
קולינגווד, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אמילי קאר לאמנות ועיצוב עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות לטוב או לרע עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Giants of the North Canadian Cartoonist Hall of Fame (2008)
פרס רובן (1985)
שדרת הכוכבים של קנדה (2003)
פרס אינקפוט (1991)
חבר במסדר קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לין ג'ונסוןאנגלית: Lynn Johnston; נולדה ב-28 במאי 1947) היא קריקטוריסטית קנדית, הידועה בעיקר על רצועת הקומיקס שיצרה, "לטוב או לרע" (For Better or For Worse). על פועלה זכתה ג'ונסון לאותות כבוד כגון מסדר קנדה, מסדר מניטובה, והיכל התהילה הקנדי של הקריקטוריסטים. כן הייתה האישה הראשונה והקנדית הראשונה שזכתה ב"פרס רובן" של "אגודת הקריקטוריסטים הלאומית" של ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם לין ריג'ווי בקולינגווד, אונטריו, וגדלה בצפון ונקובר שבקולומביה הבריטית בקנדה. למדה בבית הספר ונקובר לאמנות. עבדה תקופה קצרה באנימציה. ב-1969 נישאה וחזרה לאונטריו, שם עבדה כחמש שנים כאמנית רפואית באוניברסיטת מק'מאסטר. עבודותיה מתקופה זו שמורות בארכיון הרפואי של האוניברסיטה, והן כוללות איורים המתארים אירועים מתוך שגרת בית חולים (למשל אב מעשן בחדר המתנה).

במהלך הריונה הראשון, איירה קריקטורות על תקרת משרדו של הרופא המיילד שלה. איורים אלו פורסמו בספרה הראשון, "דייוויד אנחנו בהריון" (David We're Pregnant), ב-1973, תחת השם לין פרנקס (בהמשך פורסם הספר מחדש תחת השם לין ג'ונסון). הספר הפך לרב-מכר. לאחר גירושיה עבדה כפרילנסרית באמנות רפואית ומסחרית. ב-1975 פורסם ספר ההמשך לספרה הראשון, "היי אמא! היי אבא!" (Hi Mom! Hi Dad!). זמן קצר לאחר מכן היא נישאה לרוד ג'ונסון.

ב-1978 עברו בני הזוג ושני ילדיהם להתגורר באגם לין שבמניטובה. היא קיבלה הצעה מ-"Universal Press Syndicate" ליצור רצועת קומיקס, ובעקבותיה יצרה את הקומיקס "הג'ונסונים", המבוסס על משפחתה. האגודה אישרה את הקומיקס ואף הציעה לה חוזה ל-20 שנה. לאחר חצי שנה של עבודת הכנה, הופיעה רצועת הקומיקס הראשונה שלה בעיתונים בכל רחבי קנדה, תחת השם "לטוב או לרע" (For Better or For Worse). כיום מופיע הקומיקס בכ-2000 עיתונים ברחבי קנדה, ארצות הברית, ו-20 מדינות נוספות.

הקומיקס מבוסס לעיתים קרובות על אירועים אמיתיים במשפחתה של ג'ונסון. הדמויות המרכזיות קרויות על שם השמות האמצעיים של בעלה וילדיה, והאם אלי קרויה על שם חברה שמתה בצעירותה של ג'ונסון. הדמויות גדלו והזדקנו "בזמן אמת" לאורך שנות פרסום הקומיקס. ב-2008 הופיעה ג'ונסון עצמה ברצועת הקומיקס, והודיעה על סיומו במתכונת זו לאחר כ-30 שנה של פרסום, ומעבר למתכונת בה מחצית מהרצועות הן מהעבר ומחצית חומר חדש; המתכונת נזנחה ב-2010, ג'ונסון הודיעה על פרישה, ומאז ממשיכה אגודת העיתונות לפרסם מחדש את הקומיקסים הקודמים של ג'ונסון, החל משנות השמונים.

ג'ונסון מתגוררת בקורבייל, אונטריו. בתה קטי עובדת עימה ב"For Better or For Worse studio" בקורבייל, ובנה ארון עובד בתעשיית הטלוויזיה בוונקובר. ב-2007 הודיעה על פרידה מבעלה מזה 30 שנה; בעקבות זאת שקלה להפסיק את הקומיקס, אך שינתה את דעתה.

ג'ונסון זכתה במגוון הוקרות ופרסים, בהם פרס רובן (1985), מסדר קנדה (1992), מועמדות לפרס פוליצר (1993), כוכב ב"שדרת הכוכבים של קנדה" בטורונטו (2003), היכל התהילה הקנדי של הקריקטוריסטים (2007), ומספר תוארי דוקטור לשם כבוד באוניברסיטאות שונות בקנדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לין ג'ונסון בוויקישיתוף