למפרט מהרספלד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף למברט מהרשפלד)

למפרט מהרספלדגרמנית: Lampert von Hersfeld; בצרפתית: Lambert d'Hersfeld; בערך 10241088) היה כותב דברי הימים שיצירתו "רשומות היסטוריות" (Annals - אנלים) נודעה כמקור עיקרי להיסטוריה של גרמניה ושל האימפריה הרומית הקדושה במשך המאה ה-11.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למפרט נולד בתורינגיה או בפרנקוניה. ב-15 במרץ 1058 הפך לנזיר במנזר הרספלד של מסדר הבנדיקטינים (שחורבותיו נמצאות כיום בעיירה באד הרספלד במדינת הסן בגרמניה), וב-16 בספטמבר של אותה שנה הוסמך ככומר בעיר אשאפנבורג בבוואריה ולכן יש מקומות בהם מתייחסים אליו כלמפרט מאשאפנבורג. באותה שנה עלה לרגל לירושלים וביקר במספר מנזרים של הבנדיקטינים. ב-1059 שב לגרמניה ושימש כספרן וכמורה בסמינר לכמרים בהרספלד.

ב-1071 ביקר במנזרים של זיגבורג ושל זאלפלד כדי להתחקות אחר הרפורמות מייסודו של מנזר קלוני שבצרפת. היות שהיה תומך נלהב של תקנון בנדיקטוס, למפרט מהרספלד התנגד לרפורמה זו. ב-1077 נאלץ לעזוב את הרספלד בגלל תמיכתו באפיפיור גרגוריוס השביעי במאבקו נגד היינריך הרביעי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. הוא עבר לבישופות האזונגן (כיום העיר צירינגן במחוז קאסל במדינת הסן בגרמניה). ב-1078 כתב את יצירתו "רשומות היסטוריות", וב-1082 התמנה לאב הראשון של מנזר האזונגן.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירתו העיקרית של למפרט מהרספלד היא "רשומות היסטוריות" שנכתבה ב-1078 ופורסמה לראשונה ב-1522. אם כי יצירה זו כוללת היסטוריה של העולם עד 1077, רק התקופה המתחילה ב-1040 היא פרי עטו. החל ב-1069, תיאורו ההיסטורי לובש צורה עלילתית ורבת עוצמה. בשל בהירות המחשבה, סגנון וכישרון הכתיבה של למפרט מהרספלד יצירה זו נחשבת כאחד משיאיה של ספרות המאה האחת עשרה.

בין המאורעות החשובים המתוארים בספרו זה נכללת ההליכה לקנוסה. אך האמת ההיסטורית נפגמת בשל היות המחבר תומך נלהב של האפיפיור גרגוריוס השביעי במאבקו נגד היינריך הרביעי. מלומדים רבים מציינים כי למפרט מהרספלד תיאר את היינריך הרביעי באופן מסולף ורחוק מלהיות חסר פניות.

בנוסף על יצירה גדולה זו, למפרט מהרספלד כתב יצירות קטנות יותר ובהן הגיוגרפיה של הארכיבישוף לולוס ממיינץ (710786) שייסד את מנזר הרספלד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא למפרט מהרספלד בוויקישיתוף