לפטוצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלפטוצרטופס

תקופה
קרטיקון עליון, 66.8–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: לפטוצרטופסיים
סוג: לפטוצרטופס
שם מדעי
Leptoceratops
בראון, 1914
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לפטוצרטופס (שם מדעי: Leptoceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הלפטוצרטופסיים אשר חי באמריקה הצפונית בשלהי הקרטיקון העליון, 68-66 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש שמו הוא "פנים רזות בעלות קרניים".

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלפטוצרטופס היה צרטופסי יחסית פרימיטיבי, שחי באמריקה הצפונית ושרד עד סוף המאסטריכט לצד הצרטופסיים המתקדמים הרבה יותר. הוא היה דינוזאור בינוני-קטן, באורך של 1.5-3 מטרים ומשקל של 50-200 ק"ג. הגולגולת שלו הייתה פרימיטיבית והסממנים שמשייכים אותו לצרטופסים הם עצם ה-rostral היוצרת מקור בחזית פיו, עצמות לחיים מחודדות ועטרה קטנה וקצרה שעוטפת את הצוואר. רגליו האחוריות היו ארוכות וחזקות יותר מרגליו הקדמיות, שבהן האצבעות לא איבדו את יכולת האחיזה כמו אצל הולכי על ארבע באופן קבוע. במובן זה הוא היה יותר דומה לאורניתופוד מאשר לפרוטוצרטופס. כנראה שיכל ללכת הן על ארבע והן על שתי רגלים.

הלפטוצרטופס היה דינוזאור צמחוני שניזון מצמחייה נמוכה ויכל לעכל גם צמחייה קשה. הוא חי באותו זמן שבו חי הטריצרטופס, אולי הצרטופסי המתקדם ביותר, ששרד עד סוף עידן הדינוזאורים, אז כולם נכחדו בהכחדת קרטיקון-שלישון.

הוא נתגלה בעמק הצבאים האדומים באלברטה, קנדה, על ידי בארנום בראון ב-1910 אך תואר וסווג על ידו רק ב-1914. שרידיו נתגלו גם בוויומינג שבארצות הברית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לפטוצרטופס בוויקישיתוף
איור של רגאליצרטופס לצד היפקרוזאורוסים ולפטוצרטופסים
ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.