מאט קוטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

מאט קוטון (מאטרים קוטון), הוא אחד משלוש הדמויות העיקריות בספרו של רוברט ג'ורדן מחזור כישור הזמן.

אישיותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסדרה מאט מתואר כנער שנוטה לעשות מעשי שטות. לעיתים קורבות נינאב אל'מארה חוכמת הכפר נאצלת להעניש אותו. מאט נוטה לסבך גם את חבריו בצרות ולריב עם אחיותיו. מאט שונא את האאס סדאי ומנסה להתרחק מהן ככל האפשר. לאחר שעוזבים את שני הנהרות מבין מאט שהוא רוצה לראות עולם לרקוד, לשתות לעשן ולחיות חיי הוללות. לאחר שקיבל פגיון אופל מאדם בשם מורדט בשאדאר לוגות התחיל להעשות תוקפני ומשוגע אך לאחר שרופא במגדל הלבן חזר לעצמו. מאט הוא טאווראן בעל תכונה מיוחדת מזלו מיטב עמו מעבר להגיון מכיוון שהוא משפיע על התבנית, בנוסף במהלך הסדרה לאחר ביקורו בממלכת האילפין והאלפין הוא מתחיל לשמוע קוביות מתגלגלות בראשו הוא מבין שהן מתחילות להתגלגל כאשר עומדת בפניו בחירה חשובה ומפסיקות לאחר שבחר.[1]

עלילותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאט יוצא עם מוריין סדאי ועוצרה לאן, ביחד עם שני חבריו פרין אייברה ורנד אל'תור הדרקון שנולד שוב. בהגיעם לשאדאר לוגות מזהירה מוריין את כולם לא לגעת בדבר אך מאט לא מתאפק ולוקח סכין לעצמו. הסכין נושאת את הטומאה שהרסה את שאדאר לוגות ונדבקת במאט. מאט מתחיל להשתגע ונעשה תלוי בסכין כדי לחיות. מאט נלקח למגדל הלבן שם האאס סדאי מרפאות אותו אך רבים מזכרונותיו ממסעו בעולם נעלמו. מאט מתגלה כלוחם גדול במוט בחצר המגדל הלבן כאשר לאחר שנרפא הוא מביס את גאלאד אחיה של אליין אשר נחשב כלוחם הכי טוב במגדל הלבן. נרמז שם שמאט יכול להיות גלגול של לוחם מוט שהביס בעבר את הלוחם הטוב ביותר בחרב שהיה אי פעם והפסיד אך ורק ללוחם כפרי שנלחם במוט. מאט בורח בעזרת של אליין, נינאב ואגווין מהמגדל ובתמורה מעביר לאמא של אליין המלכה מורגז מכתב.

לאחר שמאט מגיע קאמלין בירת אנדור הוא מגלה שמורגז היא שליטת בובה של הלורד גבריאל שמתכנן להתנקש באליין. מיד כאשר הוא מגלה זאת הוא יוצא לטיר להזהיר את אליין. בהגיעו לטיר הוא מגלה שנינאב, אליין ואגווין כלואות בכלא שנמצא בתוך האבן של טיר, מצודה עתיקה ששרדה מתקופת שבירת העולם. הוא בעזרתו של ג'ולין משחרר אותן.

מאט בעקבותיו של רנד מגיע אל השממה. בעיר רוהידין העיר היחידה בשממה הוא מתפצל מרנד ונכנס לטראנגריל. הטראנגריל מוביל לארצם של יצורים הנקראים אילפין, האילפין נראים אנושיים, אך יש להם תכונות נחשיות, והם עונים תשובות נכונות על שלוש שאלות שתשאל. אם כי, שאלות על האופל יכולות להיות מסוכנות. התשובות נכונות, אך לא תמיד הן ברורות לשואל. הוא מקבל את שלוש התשובות, אך את פירושן הוא לא מבין. עליו להתחתן עם בת תשעת הירחים, עליו למות כדי לחיות מחדש והוא צריך לוותר על חצי מאורו של עולם. נבואות אלו רומזות על המשך הסדרה. לאחר מכן הוא מגיע גם לממלכתם של האלפינים יצורים שנראים כמו שועלים אנושיים. הם מעניקים שלוש מתנות וכמו האילפינים הם דורשים מחיר. מהם הוא מקבל חנית בשם האשאנדרי. חלק מזכרונותיו לאחר שהם נשכחו ממנו בעקבות הפגיון והריפוי ממנו, אשר להם נוספים גם זכרונות עתיקים מאלפי אנשים לפניו. זכרונות אלו עוזרים לו בקרבותיו ובמסעותיו ברחבי העולם. הדבר השלישי הוא מדליון ראש-שועל, אשר עינו עשויה בצורת הסמל העתיק של האאס סדאי. תליון זה, נודע כתליון בעל ערך בהמשך הסדרה, לאחר שהוא מתברר כתליון המונע מאנשים ונשים אשר מתעלים את הכוח, לפגוע בו בעזרת הכוח האחד.

בזמן המצור האיאלי ושל צבא הדרקון על קאירהיין מאט מגלה פלוגת חיילים שעומדים להיכנס למלכודת. למרות אי-רצונו להילחם, עם הזכרונות של מצביאים דגולים שבראשו הוא עוצר אותם, מציל אותם ומוביל אותם לניצחון. כך הוא מקים בטעות את חבורת היד האדומה. חבורת היד האדומה גדלה כל הזמן והופכת להיות כח משמעותי שלא כבול לשום ממלכה. הוא מוביל אותם לקרבות בשירותו של רנד ומשיג הישגים גדולים בשדה הקרב נגד צבאות אויב.

בשלב מאוחר יותר מתחיל לתהות מי היא בת תשעת הירחים ולאחר מסעות רבים נתקל בטעות בטואון שתוארה הוא בת תשעת הירחים והיא יורשת הכס הסינציני והאדם הבכיר ביותר בדם בשטחי הכיבוש הסינציני. לאחר מסעות רבים ולאחר שמאט פולט בטעות מספר דברים כמו שהוא זוכר את פניו של ארתור הוקינג (גנרל שאיחד את כל ארצות היבשת והסינצינים הם צאצאיו) היא מבינה על פי נבואה שניתנה לה שהם יינשאו ולכן נישאים. מאט מקבל את התואר נסיך העורבים.

בהמשך הסדרה מאט הולך שוב לארצם של האילפין והאלפין כדי להציל את מוריין שנכלאה בממלכתם הוא נאלץ לוותר על עינו ("חצי ממאור העולם", כציטוט הנבואה) כדי לצאת ובכך הוא מגשים את הנבואה השלישית. בעזרת האשאנדרי הוא בורח ממלכתם ומציל את מוריין בדיוק בזמן כדי שתוכל לייעץ לרנד לפני יציאתו לקרב האחרון.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]