מאסיב אטאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאסיב אטאק
Massive Attack
מקום הקמה בריסטול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות בריסטול, בריטניה
תקופת הפעילות מ-1987
סוגה טריפ הופ
חברת תקליטים EMI עריכת הנתון בוויקינתונים
www.massiveattack.co.uk
פרופיל ב-IMDb
חברים
גראנט "דדי ג'י" מרשל, רוברט "3D" דל נג'ה
חברים לשעבר
אנדי "מאשרום" ווולס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Massive Attack (תעתיק: מָאסִיב אָטָאק) היא להקת טריפ הופ פופולרית מבריסטול, אנגליה שפועלת מאז 1987. חברי הלהקה הוציאו חמישה אלבומי אולפן מלאים. הלהקה היא חלוצת הסגנון המוזיקלי, הטריפ הופ (או "הצליל של בריסטול") - מוזיקה אלקטרונית שקטה ואפלה בשילוב ג'אז, דאב, מוזיקת נשמה, והיפ הופ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה צמחה מתוך קהילת האמנות הבריסטולית "The Wild Bunch". שלושת חבריה פעלו בשיתוף עם אמנים נוספים בקביעות, המזוהה ביותר כקשור ללהקה הוא טריקי. בכל אלבום עבדה הלהקה עם זמרת סולו שונה.

ב-1991 יצא האלבום הראשון, '"Blue Lines", שכלל את הלהיט "Unfinished Sympathy". האלבום הפך מאוחר יותר לאחד האלבומים הבריטיים המשפיעים ביותר בשנות ה-90, וסיפק השראה ללהקות כמו פּוֹרְטִיסְהֶד (Portishead) ומוֹרְצִ'יבָּה (Morcheeba).

ב-1994 יצא אלבומה השני של הלהקה, "Protection", ושיר הנושא מתוכו, בביצועה של טרייסי ת'ורן מהצמד "הכל פרט לנערה" (Everything But the Girl) הפך ללהיט המזוהה ביותר עם הלהקה. אלבום זה הרחיב את קהל אוהדי הלהקה מעבר לחובבי הז'אנר והפך את הלהקה למוכרת ומזוהה עם סגנונה בעולם כולו. להיטים נוספים מהאלבום הם "Sly" עם ניקולט, ו-"Karmacoma" עם טריקי.

האלבום השלישי, "Mezzanine" שיצא ב-1998 הנפיק את הלהיט "Teardrop" בביצוע ליז פרייזר, סולנית "קוקטו טווינס" (Cocteau Twins) לשעבר. זה היה אלבומם המשותף האחרון, ולאחריו פרש "מאשרום" מהלהקה. האלבום הרביעי, "100th window" שיצא ב-2003 כלל רק שניים מחברי הלהקה. השיר "Teardrop" שימש כנעימת הפתיחה בסדרת הטלוויזיה האוס בעונה הראשונה.

שינוי שם הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביב הוצאת האלבום עלתה המתיחות באזור המפרץ הפרסי והחלה מלחמת המפרץ הראשונה. הלהקה, בלחץ התקשורת השמיטה משמה את המילה "אטאק" (התקפה) באופן זמני, כדי להימנע מביטויים תוקפניים.

מאסיב אטאק בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאסיב אטאק הופיעו בישראל פעמיים. בפעם הראשונה - בגני יהושע בשנת 1995, כלהקת חימום בסיבוב ההופעות העולמי של דייוויד בואי. בפעם השנייה - בשנת 1999 במסגרת סיבוב ההופעות שלאחר האלבום Mezzanine, ימים ספורים לאחר פרישתו של מאשרום. ב-2010 הודיעו כי הם מצטרפים לחרם הבינלאומי על ישראל[1].

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאסיב אטאק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]