מארי פרדריקסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארי פרדריקסון
Marie Fredriksson
לידה 30 במאי 1958
Össjö, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בדצמבר 2019 (בגיל 61)
יורשהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Gun-Marie Fredriksson עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19782019 (כ־41 שנים)
סוגה מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת שוודית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים EMI עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mikael Bolyos (19942019) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • רוקביורנן (1988, 1991)
  • ליטריס אט ארטיבוס (2003)
  • מדליית המלך עריכת הנתון בוויקינתונים
www.mariefredriksson.se
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מארי פרדריקסון, 1987

מארי פרדריקסוןשוודית: Marie Fredriksson;‏ 30 במאי 19589 בדצמבר 2019) הייתה סולנית להקת רוקסט, הרכב פופ/רוק שוודי שהצליח ברחבי העולם בעיקר בשנות ה-90 של המאה ה-20. פרדריקסון הייתה אחראית גם ליציאתם של אלבומים שוודים רבים בקולה[דרושה הבהרה], אך אלבום באנגלית הוציאה רק בשנת 2004, לאחר שרוקסט החליטו לקחת פסק-זמן מפעילות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגיל צעיר רצתה פרדריקסון להיות זמרת. במהלך קונצרט ב-1978 פגשה בחור בשם סטפן ועברה להאלמסטד כדי לחיות עמו. היא הצטרפה ללהקתו, "Strul" (שוודית: "ברדק"), שבהמשך נהייתה ל-"Mamas Barn" ("ילד של אמא"), אך לא הצליחה עם אף אחת מהן. לפרדריקסון היה חבר בשם פר גסלה שעימו חלקה סטודיו. גסלה סידר עבורה מבחן בד עם המפיק השוודי הידוע לאסה לינדבום. מהר מאוד החתים לינדבום את פרדריקסון על חוזה תקליטים, והיא פצחה בקריירת סולו עם האלבומים "Het Vind" ("רוח חמה") ו-"Den Sjunde Vågen" ("הגל השביעי").

בשנת 1984 ביקש לאסה לינדבום, שהיה גם המפיק של יילנה טידר, מפרדריקסון להקליט איתו דואט - "Så Nära Nu" ("כה קרובה עכשיו"). לינדבום התרשם מקולה, ולכן דחפו אותה הוא וגסלה לפנות לקריירת סולו. לאחר כמה דחיות, התקבלה פרדריקסון, והחלה את ההקלטות של אלבום הבכורה - "Het Vind", כשהמפיק הוא לינדבום בכבודו ובעצמו. הסינגל הראשון, "Ännu Doftar Kärlek" ("עדיין מריח כמו אהבה") הצליח מאוד. האלבום נחל הצלחה, אך משנתבקשה פרדריקסון לצאת לסיבוב הופעות, היא העדיפה לצאת עם לינדבום ולהקתו, משום שלא היה לה די ביטחון להופיע לבדה.

לאסה, מארי, פר גסלה ומאטס פרסון הקימו יחד להקה משלהם, בשם "Spännande Ostar" ("גבינות מסעירות"). הלהקה הופיעה בכמה מועדוני לילה. באותה שנה, מארי ולאסה נסעו לאיים הקנריים על מנת לכתוב שירים לאלבומה הבא של פרדריקסון. כשחזרו לשוודיה, החלו ההקלטות. האלבום יצא ב-1986, בשם "Den Sjunde Vågen". הסינגלים שיצאו הם "Den Bästa Dagen" ("היום הטוב ביותר") ו- "Silver I Din Hand" ("כלי כסף בידך"). האלבום הצליח אף יותר מקודמו, וכך גם סיבוב ההופעות. באחת מההופעות ארעה תקרית שבה זרק מישהו מהקהל זכוכית על ראשה של פרדריקסון, והיא נאלצה להתפנות לבית החולים. לאחר החלמה החלה סיבוב הופעות נוסף.

רוקסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1986, ייסדו פר גסלה ומארי פרדריקסון את להקת רוקסט. הם נחלו הצלחה רבה בשוודיה עם הסינגל הראשון "Neverending Love", ואילו מארי הוציאה אלבום סולו חדש - "Efter Stormen" ("אחרי הסער"). רק ב-1989 הגיע הצמד רוקסט לתודעה העולמית, עם הלהיט "The Look" מאלבומם השני "Look Sharp". הלהקה הוציאה להיטים רבים נוספים, בהם "It Must Have Been Love" והאלבום המצליח "Joyride".

סיבוב ההופעות שליווה את האלבום Efter stormen, נעשה באופן שונה. ההופעות היו אקוסטיות, מה שיצר אווירה חדשה לגמרי, והתאים מאוד לשירים המלנכוליים החדשים של פרדריקסון.

בפברואר 1989 היא הוציאה סינגל חדש. לא היה זה שיר שנלקח מאלבום מסוים, אלא שיר שהוקלט במיוחד לסדרה השוודית - "Sparvöga" ("עין של דרוֹר"), וכזה גם היה שמו של הסינגל. השיר נכתב והולחן על ידי מארי. הוא נכנס לרשימת עשרת המובילים של שוודיה ומכירותיו היו מרשימות.

המשך קריירת הסולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992 חזרה פרדריקסון לקריירת הסולו והקליטה את האלבום "Den Ständiga Resan" ("המסע הנצחי"). אלבום אישי זה מספר על תקופה קשה בחייה של פרדריקסון, והיה הפורטרט העצמי שלה; הוא נכתב כיומן אישי המכיל שירים אישיים על חייה, רגשותיה ומערכות היחסים שלה. השיר "Ett enda liv" ("חיים פעם אחת") מספר על חברה הטוב שהתאבד. כשחבר אחר שלה שמע את השיר, תגובתו הייתה - "זה נשמע כאילו היא רצתה להרוג את עצמה"; פרדריקסון הודתה שמחשבות על התאבדות עברו בראשה אבל אישרה שאינה אובדנית. היא כתבה והלחינה את האלבום בעצמה, ואפילו הפיקה אותו, יחד עם אנדרס הרלין.

בסיבוב ההופעות הבינלאומי של רוקסט באוסטרליה, פגשה פרדריקסון את מיקאל בוליוס. הם התארסו 3 ימים אחרי שנפגשו, ומארי נכנסה להיריון תוך שנה. כיום, לשניים נותרו שני ילדים - ג'וזפין ואוסקר.

שנת 1996 הייתה שנה מלאת פעילות עבור פרדריקסון: הקלטת אלבום הבלדות הספרדיות של רוקסט, אלבום הסולו החדש של פרדריקסון עצמה - "I en tid som vår" ("בִזמן כמו שלנו") והולדתו של בנה אוסקר. באותה שנה, פרידה, סולנית להקת אבבא, הוציאה אלבום סולו משלה שהכיל דואט עם פרדריקסון - “Alla Mina Bästa År" ("שנותיי הטובות ביותר").

האלבום החדש הביא בעקבותיו שני סינגלים, יש אומרים הטובים ביותר שלה, "Tro" ו- "I En Tid Som Vår". באותה שנה הצטרפה מארי למסיבת השקה של אלבום הסולו החדש של פר גסלה.

בשנים 1998 ו-1999, מארי ופר עבדו על אלבום רוקסט חדש - "Have A Nice Day", ובשנה שאחרי, מארי הוציאה סוף סוף את אלבום האוסף הראשון שלה, שנקרא - "Äntligen - Marie Fredrikssons Bästa 1984-2000" ("סוף סוף - הטובים של מארי פרדריקסון").

בשנת 2000 הוציאה מארי את Äntligen, ובהמשך יצאה למסע הופעות קיצי. אותו סיבוב הופעות יצא לאחר מכן על DVD. האלבום מכר למעלה מ-350 אלף עותקים, ושני סינגלים ליוו אותו - "Äntligen" ו-"Det som var nu" ("מה שהיה עכשיו"). האלבום דחף אחורה את אלבום האוסף של הביטלס, והיה לאלבום המצליח ביותר בשוודיה באותה שנה.

פרדריקסון גם הוציאה את כל אלבומיה מחדש (Remastered). אותה קופסה נקראת "Kärlekens Guld" ("זהב האהבה") וכללה גם שירים שלא נחשפו מעולם.

היה זה בעת תהליך ההחלמה שלה, שהזמרת כתבה את אלבומה הראשון באנגלית - "The Change", שיצא לחנויות באוקטובר 2004, אך לא בארצות הברית. האלבום קיבל השראה מההתמודדות של פרדריקסון עם המוות, וחלק מהשירים הולחנו בעזרתו של בעלה בוליוס. האלבום החדש הכיל שירי בלוז ושירים מלנכוליים מהמתכונת הקודמת של רוקסט. על פי נתונים שפורסמו בשוודיה בשנת 2005, האלבום מכר מעל ל-30 אלף עותקים בשבוע הראשון ליציאתו, וברחבי העולם עבר את סף ה-350 אלף. הסינגל הראשון - "2nd Chance" - נכנס למצעדי ה-Top 10 של שוודיה. אולם, בסך הכול הנתונים לא היו כה מרשימים, והאלבום נחשב לכישלון.

פרדריקסון ובעלה הקימו חברת הפצה משלהם - MaryJane Music. החברה הוקמה למעשה כדי שפרדריקסון תוכל להקליט שירים בביתה. באתר הרשמי של החברה, נכתב "אל תתפלאו אם עוד חברים טובים יצטרפו לפרויקטים שלנו!".

פרדריקסון חזרה עם אלבום חדש בפברואר 2006 - "Min Bäste Vän" ("חברי הטוב ביותר"), אסופת גרסאות כיסוי לשירים שוודים ידועים. מארי השתמשה בשירים שעליהם גדלה ושתמיד היו חלק ממנה. הסינגל הראשון היה "Sommaräng" ("שדה קיצי"). חלק מהשירים היו מחווה לזמר ג'ון הולם. מארי פצחה גם בקריירת אמנות - היא פתחה תערוכה שהציגה את עבודותיה ונקראה "After The Change". בתצוגה נחשפו 24 מהציורים האישיים ביותר שלה. התערוכה נמשכה עשרה ימים בלבד. אחד מהציורים נמצא באלבום "The Change" ועל הסינגל "All about You" שנלקח מאותו אלבום. באותה שנה חגגו רוקסט 20 שנה והוציאו סינגל חדש - "One Wish".

מיקאל בוליוס, בעלה של פרדריקסון, השיק את אלבום הבכורה שלו - "A Family Affair", ב-14 ביוני 2007. מעריצי רוקסט הופתעו לגלות שארבעה שירים מבוצעים על ידי מארי פרדריקסון, בכבודה ובעצמה. אחרי הכישלון המחפיר של האלבום "The Change", וגרוע מכך - ההתעלמות הטוטאלית מהקאמבק של רוקסט ברוב המדינות, נראה היה שפרדריקסון אינה מתכוונת עוד לחזור לקריירת סולו דוברת אנגלית. לכן היה זה משונה לגלות שהיא אכן משתתפת באלבומו של בוליוס. אחד מהשירים - "Hometown", הוא שיר שהושמע באופן חלקי בסרט שוודי שעלה לאקרנים ב-1996. אחת עשרה שנים מאוחר יותר סוף כל סוף נחשף השיר במלואו. פרדריקסון הייתה אחראית גם לקולות הרקע של יתר השירים באלבום.

מחלתה ומותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 בספטמבר 2002, התעלפה מארי בחדר האמבטיה בביתה ונחבלה בראשה. לאחר שהובהלה לבית החולים, נמצא גידול סרטני במוחה, והיה עליה לעבור ניתוח. פרדריקסון עברה כימותרפיה וטיפולי הקרנות, סבלה מנזק תמידי במוחה ולא יכלה עוד לקרוא או לספור. במהלך החלמתה, כתבה והקליטה את אלבום הסולו דובר האנגלית הראשון שלה.

באותה שנה, רוקסט קיבלו את תואר המדליה המלכותית והסרט הכחול, ממלך שוודיה קארל גוסטף ה-16. הטקס היה האירוע הראשון שבו הופיעה מארי אחרי הניתוח שעברה. היא החלימה מספיק כדי לשיר עם פר גסלה את אחד משירי אלבום הסולו החדש שלו - "På Promenad genom Stan" ("טיול בעיר").

ב־9 בדצמבר 2019 נפטרה לאחר מאבק ממושך במחלתה[1].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Het Vind - 1983
  • Den Sjunde Vågen - 1985
  • Efter Stormen - 1987
  • Den Ständiga Resan - 1992
  • I En Tid Som Vår - 1996
  • Äntligen - Marie Fredrikssons Bästa 1984-2000 - 2000
  • The Change - 2004
  • Min Bäste Vän - 2006
  • 2007 - A Family Affair, אלבומו של מיקאל בוליוס עם הופעת אורח של פרדריקסון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מארי פרדריקסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ציוץ של חדשות 13 ברשת החברתית אקס (טוויטר), 10 בדצמבר 2019