מבוך תמונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבוך תמונה לא פתור נראה כמו מבוך רגיל

מבוך תמונה היא סוג של חידת מבוך, שפתרונה יוצר תמונה או ציור כלשהו.

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לצייר מעבר בין הכניסה למבוך ליציאה ממנו תוך כדי הימנעות ממבוי סתום.
  • למלא את הריבועים לאורך המסלול על מנת לחשוף את התמונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במבוך תמונה פתור אפשר לראות תמונה או ציור

החלוץ בהכנת מבוכי תמונה היה פרנצ'סקו סגלה, ארכיטקט בן המאה ה-15 מפדובה אשר באיטליה. הוא עיצב חידות מבוכים בצורות דמויות אדם ובעלי חיים.

בשנת 1975, מעצב המבוכים האנגלי רנדול קוט החל במפעל חייו של יצירת מבוכים "סמליים" רבים, ששילבו תמונה חיצונית ייחודית עם סמלים פנימיים ותמונות נוספות. יצירותיו הראשונות, נבנו כמבוכי גדר חיה בנוף, ביניהם את ה"חותם" (עקב ענקית) בגינה פרטית באוקספורדשייר אשר באנגליה בשנת 1975; "יצירה" (בצורת ביצה, הכוללת מינוטאורוס, ועל גבי זה סיפור גן עדן) בורמלנדס שבשוודיה בשנת 1977; ו"פירמידה" שנמצאת בשאטו דה בלואיל שבבלגיה בשנת 1979. קוט המשיך ליצור ולעצב עשרות של מבוכים סמליים נוספים, 15 מהם בשיתוף פעולה עם עמיתו אדריאן פישר.

מבוכי תמונה נוצרו גם ביפן כבר לפני 1986. מאז, יצירת מבוכי תמונה על נייר נהיו פופולריים בכתבי עת יפנים לחידות שפורסמו על ידי גקן, ניקולי, סאן והוצאות לאור נוספות ביפן.

מבוך התירס הראשון בעולם היה מבוך תמונה שיצר צורה של סטגוזאורוס (בשנה זו יצא הסרט פארק היורה לאקרנים). מבוך זה נבנה ב-1993 בקולג' עמק הלבנון שנמצא באנוויל שבפנסילבניה, ארצות הברית. מבוך זה היה הראשון מבין שישה מבוכי תירס שעוצבו בידי אדריאן פישר, ששבר שיאי גינס בבניית מבוכי תירס גדולים יותר ויותר, שכל אחד מהם היה מבוך תמונה.

אלגוריתם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלגוריתמים לייצור מבוכים

בשימוש באלגוריתמים שונים במדעי המחשב למבוכי תמונה, אפשר ליצור מבוכים בגדלים שונים וכן ברמות קושי שונות על ידי שינוי אורך וצפיפות המעברים שללא מוצא.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]