מבוקש (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מבוקש לחקירה)
מבוקש
Person Of Interest
סוגה דרמה המשכית, פשע
יוצרים ג'ונתן נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים ג'ונתן נולאן, ג'יי ג'יי אברהמס
בימוי כריס פישר, Jeffrey Hunt, פרד טוי, ריצ'ארד ג'יי לויס, Stephen Surjik עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ג'יימס קאביזל
טראג'י פ. הנסון
קווין צ'אפמן
מייקל אמרסון
שרה שאהי
איימי אקר
פרסים פרס בחירת הקהל לסדרת הדרמה החדשה האהובה ביותר, פרס NAACP לשחקנית היוצאת מן הכלל בסדרת דרמה
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5
מספר פרקים 103
הפקה
מפיק Stephen Semel עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל ג'ונתן נולאן
ג'יי ג'יי אברהמס
בראיין בורק
חברת הפקה וורנר
הפצה Warner Bros. Domestic Television Distribution, נטפליקס, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה רמין ג'וואדי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 43 דקות
שידור
רשת שידור CBS
רשת שידור בישראל yes Action
פורמט (תמונה) 480i ‏(SDTV)‏
1080i ‏(HDTV)
תקופת שידור מקורית 22 בספטמבר 201121 ביוני 2016
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבוקש (במקור: Person of Interest) היא סדרת דרמה המשכית מז'אנר הפשע ששודרה ברשת CBS מאז 22 בספטמבר 2011 ועד ל-21 ביוני 2016. את הסדרה יצר ג'ונתן נולאן והיא מתמקדת בסוכן CIA לשעבר (ג'יימס קאביזל) שמגויס בידי מולטי-מיליונר מסתורי (מייקל אמרסון) כדי למנוע מפשעים אלימים להתרחש בעיר ניו יורק.

הסדרה משודרת בישראל בערוץ yes Action.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
12322 בספטמבר 201117 במאי 2012
22227 בספטמבר 20129 במאי 2013
32324 בספטמבר 201313 במאי 2014
42223 בספטמבר 20145 במאי 2015
5133 במאי 201621 ביוני 2016

העונה הראשונה (23 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוסקת בג'ון ריס, סוכן חשאי שביצע עבור ה-CIA פעולות סודיות ואף חיסולים. בעת פיגועי 11 בספטמבר שהה עם חברתו ג'סיקה במלון במקסיקו. ג'ון החליט להתגייס שוב לצבא. לאחר מספר שנים חזר לחיים האזרחים אך אז גילה שחברתו נישאה לאחר, אשר רצח אותה כמה שנים מאוחר יותר. בעקבות כך נכנס ג'ון לדיכאון והתמכר לאלכוהול.

מצבו נודע להרולד פינץ' - מילארדר ומתכנת על, שבנה לממשל האמריקאי בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר מכונת ריגול מיוחדת המסוגלת לזהות איומי טרור. אך המכונה זיהתה גם מעשי טרור וגם פשעים פלילים אלימים אחרים. בעקבות כך תכנת פינץ' את המכונה להרכיב רשימת 'רלוונטיים' - איומי טרור, ו'לא רלוונטיים' - פשעים פלילים אלימים אחרים. רשימת ה'לא רלוונטיים' נמחקת מדי חצות על ידי המכונה. הרולד נזקק לג'ון לשם התערבות במעשי הרצח ומניעתם.

לאחר כמה פעולות מוצלחות של השניים, משטרת ניו יורק החליטה לרדוף אותם, בעיקר את ג'ון שהיה מוכר להם בשם 'האיש בחליפה'. הבלשית קרטר (טראג'י פ. הנסון) ושותפה הבלש ליונל פוסקו (קווין צ'אפמן) עסקו ברדיפה אחר שני פורעי החוק. לאחר מקרה בו הציל ג'ון את בנה של הבלשית קרטר מידי ראש מאפיה בשם אליאס, היא החלה לעזור לשניים בעיקר במידע משטרתי ובגיבוי טקטי. לאורך כל עונתה הראשונה של הסדרה, הבלשית לא ידעה שגם שותפה פוסקו עוזר להרולד ולג'ון.

העונה השנייה (22 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהרולד נחטף בסוף עונה 1 בידי 'פסיכולוגית' שהתבררה מאוחר יותר בכינוי רוט, פתח שותפו ג'ון ריס בחיפושים אחריו. במהלך הפרקים הראשונים ניכר המבנה המיוחד שבאמצעותו קיבלו השניים מספרי ביטוח לאומי: המכונה, שמשתמשת בכל מצלמה או סמארטפון בשעה שמזהה איום כלשהו, משגרת אל הרולד פינץ' מספר ביטוח לאומי באמצעות טלפון ציבורי הקרוב אליו.

ארגוני ביון זרים, בעיקר של סין, שמו להם למטרה להדביק את 'המכונה' בווירוס האמור לתת להם שליטה במידע. בעזרת רוט, שבינתיים התבררה מטרתה לשחרר את המכונה משליטה, עוצרים פינץ', ריס ושו (שרה שאהי) את התפשטות הווירוס. אך במהלך הדברים התברר, שהמקום שבו אמורות לשכון חוות השרתים שמאחסנות את המידע מהמכונה - ריק. בעקבות כך, נכנסה רוט להלם ואושפזה במוסד לחולי נפש.

העונה השלישית (23 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב שתילת הווירוס במכונה, בסוף העונה השנייה, נאצלה המכונה לבצע תהליך אתחול שבסופו תעניק את השליטה למכונה, לאדם שיענה לצלצול טלפון ציבורי הקרוב אליו. בסופו של דבר קיבלו הממשלה, ריס ורוט גישה למכונה. במהלך העונה השלישית מתגלה שהמכונה מעניקה לרוט הוראות באמצעות טלפונים, אגב כך, הצליחה רוט להימלט במבצע מורכב מהמוסד שבו שהתה.

למרות שהבלשית קרטר הורדה מדרגת 'בלש' לדרגת שוטר, המשיכה לסייע לפעילות ההצלה של הצוות - פינץ', ריס ושו. אגב כך, הצליחה למוטט את ארגון השוטרים המושחתים במשטרת ניו יורק, דבר שגרם להירצחה בידי ראש הארגון.

השפעת פרשיית ההאזנות בסדרה גרמה לכך שיכנס לזירה ארגון חדש, 'על המשמר' שמו. מטרתו היא השגת גישה אל המכונה וחשיפת פעילות ההאזנות הבלתי חוקית. לאחרי שביצע הארגון מספר פעולות טרור אלימות שבמהלכם ניסה להשיג שליטה ל'מכונה' שנייה, המתופעלת על ידי חברת 'דסימה טכנולוגיות' שהיא מתופעלת על ידי ארגון הביון של סין, וגרם לכך שהתפרסמו בציבור מסמכים סודיים של הסוכנות לביטחון לאומי המעידים על קיום המכונה, קיים 'משפט' תחת איומי נשק לראשי NSA, ולפינץ'. לאחרי שפינץ' התוודה בפניו שהוא בנה את המכונה, התגלה שהמממנים של פעילות הארגון 'על המשמר' הם הסינים, הרוצים להכריח את הממשל לסגור את פעילות המכונה, אך להשתמש במכונה השנייה-'השומרוני' שבשליטתם. העונה מסתיימת בכך שהצוות של פינץ', הכולל כעת את שו, ריס ורוט, נאלץ לרדת למחתרת מאימת המכונה 'השומרוני' שבבעלות חברת הקש הסינית 'דסימה טכנולוגיות' שתוכנתה, בין השאר, לחפש אחריהם. רוט החדירה לחוות שרתים של מכונת ה'שומרוני' שרת המתוכנת באופן יחידני על ידה, פינץ' וצוותו הוצאו מרשימת המבוקשים. כך הצליחו להימלט למקום לא ידוע, בינתיים.

העונה הרביעית (22 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורמט הסדרה משתנה בעונה זו, בעת שמכונת ה'שומרוני' המתופעלת על ידי חברת 'דסימה טכנולוגיות', שבסיוע סנאטור מושחת הצליחה להיכנס לשירות ה-CIA, מתוך מטרה להתערב לא רק בענייני ביטחון לאומי, אלא באיסוף מידע בסדר גודל בלתי נתפס על אזרחי ארצות הברית, מחפשת כל העת אחר פינץ' וצוותו. עקב כך, יצרה המכונה המקורית, זהויות חדשות לכל אחד מן הצוות. עונה זו מתאפיינת בשינוי הקיצוני באופן הפעילות וההצלה של פינץ', ריס ושו, המתבטא במחסור במזומנים, בנשק, ובמקומות מסתור שאינם מכוסים דיגיטלית על ידי מכונת ה'שומרוני'. למרות הקשיים הרבים מצליח פינץ' בסיוע המכונה, לסדר תקשורת חילופית, שאינה נתונה לריגול על ידי 'שומרוני'.

במהלך הפרקים הראשונים נחשף כוחה העצום של מכונת השומרוני, בכך שמסוגלת לזייף את הבחירות לראשות הערים, לבחור מתכנתים עלומים שיעבדו עבורה, לשבש את פעילות הבורסה ובכך להפגין את כוחה הדיגיטלי מול המכונה הוותיקה של פינץ'. בין השאר מתברר, שאמנם מכונת ה'שומרוני' מעבירה מידע לגורמי הביון, אך משאירה לא מעט קצוות פתוחים בכוונה תחילה, תוך זילזול בחיי אדם ובמוסריות. בין לבין, ארגון הפשע המרכזי בניו יורק, תחת שליטתו של אליאס, מתמודד עם כניסתו של שחקן חדש לזירה - ארגון פשע אלים חסר גבולות בראשותו של ברנש בשם דומיניק, הסוחר בין השאר במטולי רובים אימתנים. פינץ' וצוותו מסייעים לאליאס להחזיר את שליטתו בארגונו.

לאחר מספר חיכוכים בין צוותו של פינץ' לצוותי המתנקשים של 'דסימה טכנולוגיות' הוכרז על מעין מלחמה בין המכונות, באמצעות רוט המייצגת את המכונה, ומנגד ילד גאון מחשבים עם תקשורת ישירה ל'שומרוני'. לאחר מספר אירועים קיצונים בהם הפילה מכונת ה'שומרוני' את בורסת ניו יורק, וכן מערכות שליטה ובקרה אחרות בעיר, צוותו של פינץ' החזיר מלחמה באמצעות גישה פיזית לשרתי בורסת ניו יורק, והחדרת תוכנה המנטרלת את גישת 'שומרוני'. הפעולה הצליחה, אך שו נפגעה בקרב, ויש חשש כבד לחייה. בפרקים הבאים מנסים ג'ון ריס בסיועה הצמוד של רוט למצוא בדל מידע. לאחר זמן מתברר ששו חיה ומוחזקת בידי דסימה טכנולוגיות. (שרה שאהי סיפרה בריאיון שהוציאו אותה מהקאסט עקב הריונה).

במבצע מורכב, מנסה פינץ' וצוותו למצוא את שו בעזרת המכונה. במאמץ רב איתרה המכונה את שו בתוך מבנה בית חולים פסיכיאטרי. הצוות פורץ לבנין ומגלה שהמקום משמש כמרכז העצבים של מערכת 'השומרוני', וקצה החוט שהיה להם בנוגע למיקומה של שו הוא מלכודת מצד גריר - מנהל מערכת השומרוני, במטרה לאיים על המכונה למסור את מיקומה למערכת ה'שומרוני', בתמורה לחייה של רוט. בסופו של דבר המכונה נכנעת ומסגירה את מיקומה. מתברר שהמכונה העבירה את עצמה בסוף העונה השנייה, מחוות השרתים המסורבלות, לשימוש בתילי הנחושת של מערכות החשמל העירוניות. פינץ' בסיועה של רוט, מצליחים לכווץ את קוד המקור של המכונה הגוססת, ולצרובו על גבי מזוודת מלאה ברכיבי זיכרון נדיף (RAM). ניצחונה של שומרוני במערכה מאלץ את הצוות לרדת למחתרת שוב.

במקביל למאבק ב'שומרוני', מסייעים ג'ון והבלש פוסקו למאבקו המתחדש של ראש המאפיה אליאס במאפיה הצעירה המתחרה בראשותו של דומיניק. בסצנת סיום העונה, מערכת השומרוני מחסלת את שני ראשי המאפיות, מתוך מטרה להראות ל'בקרה' על העדיפות של 'שומרוני' על פני המכונה.

העונה החמישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הודעת רשת CBS, אושרה עונה חמישית לסדרה[1], בת 13 פרקים בלבד. עונה זו עלתה לשידור ב-3 במאי 2016 במתכונת של שני פרקים לשבוע.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרולד פינץ (מייקל אמרסון) - האקר ומתכנת מהשורה הראשונה, נהנה ממעמד מיליארדר עקב מספר השקעות מוצלחות שביצע בעברו. יצר את 'המכונה' לבקשת ידידו ניית'ן, וללא ידיעת ה-NSA על מעורבותו של פינץ'.
  • ג'ון ריס (ג'יימס קאביזל) - יוצא הכוחות המיוחדים של ה-CIA, גויס לעבוד בשיתוף פעולה עם פינץ' על המספרים ה'לא רלוונטיים' בעת שהיה על סף התמכרות הרסנית לאלכוהול, עקב מות חברתו ג'סיקה. אמן לחימה ובעל יכולות אסטרטגיות רבות והבנה מקיפה בכלי נשק.
  • ג'וס קרטר (טראג'י פ. הנסון) - בלשית במחלקת הרצח במשטרת ניו יורק. עזרה וסייעה לפעולות ההצלה של פינץ' וג'ון עד הירצחה במערכה על ארגון HR. היא שותפה של הבלש פוסקו.
  • ליונל פוסקו (קווין צ'אפמן) - בלש במחלקת הרצח במשטרת ניו יורק. היה שותפה של הבלשית קרטר. מסייע רבות לפעולות ההצלה של פינץ' וג'ון. בעבר היה חבר בארגון השוטרים המושחתים HR.
  • רוט / סמנת'ה גרובס (איימי אקר) - במסווה של פסיכולוגית חטפה את פינץ' וניסתה לקבל הרשאת גישה למכונה. בסוף העונה השלישית נהנית מקבלת גישת 'מנהל' למכונה. מסייעת רבות במאבקי צוותו של פינץ' עם הסביבה המשתנית עם התגברות מערכת 'שומרוני'.
  • סאמין שו (שרה שאהי) - סוכנת CIA לשעבר שביצעה את החיסולים עבור המכונה אך תחת המספרים ה'רלוונטיים'. נבגדה על ידי מעסיקיה בעקבות חשיפת המכונה על ידה. מיני אז הצטרפה לשורת צוותו של פינץ'. נחשבת על ידי רבים מחבריה כבעלת הפרעת אישיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבוקש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]