מבצע ניצוץ (1973)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוחות מצריים חוצים את תעלת סואץ

מבצע ניצוץערבית: عملية سبارك) היה מבצע הונאה נרחב של סוריה ומצרים לקראת מלחמת יום הכיפורים, שמטרתו הייתה להטעות את המערכת הביטחונית והמודיעין הישראלי ולהגביר את גורם ההפתעה לקראת ההתקפה המתואמת ביום הכיפורים 1973.

המבצע התרכז בכך ששני הצבאות ירכזו את הכוחות הנחוצים למתקפה בשטחי ההיערכות ושמהצד השני, ישראל לא תאמין שמדובר בהכנות למלחמה, כך שיחידות צה"ל בחצי האי סיני ורמת הגולן לא יהיו ערוכות למתקפה בסדר גודל מלא ולא תהיה התראה מוקדמת לגיוס מילואים מלא. המבצע היה מוצלח בכך שצה"ל לא היה ערוך, אף על פי שהועלתה הכוננות באופן חלקי בקווי החזית, ובאופן נקודתי תוגברו חלק מהיחידות (כמו העלאת חטיבה 7 לתגבור צפון רמת הגולן), בפועל רוב יחידות החזית לא היו ערוכות למלחמה ולא נעשו צעדים משמעותיים להגנה.

ההכנות של סוריה למלחמה נתפסו כצעדי מגננה מחשש להתקפה ישראלית, בעוד שההכנות במצרים נתפסו כתרגיל צבאי נרחב לאורך הגבול. כל זאת למרות ששני הצדדים ביצעו הכנות בהתאם לדוקטרינה הסובייטית שלפיה נלחמו (שהייתה מוכרת לישראל). בחודשים שקדמו למתקפה המשולבת, הייתה כוננות כחול לבן, ולאחר ביטולה ירד החשש בקרב צבא הגנה לישראל.

בנוסף לכך, נכפתה דממת אלחוט בקרב יחידות הצבאות, מה שהיה עשוי בפני עצמו להדליק נורה אדומה בקרב המודיעין הישראלי, אך עם זאת תוכניות המתקפה לא זלגו באופן ישיר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא צבא. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.