מגבעת קנייטש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגבעת קנייטש
מגבעת קנייטש
חבר הכנסת אורי מקלב חובש מגבעת קנייטש

מגבעת קנייטש (קנייטש ביידיש "קמט"; במקור מגרמנית: knautsch) הוא תת-סוג של כובע פדורה שגברים חרדים מהזרם הליטאי, הספרדי וחסידי חב"ד נוהגים לחבוש. המגבעת נקראת כך על שם הקיפול הנעשה בחזיתה. המגבעת עשויה בדרך כלל מלבד, אך ישנם סוגים נוספים העשויים מקטיפה, זמש או צמר.

צורתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגבעת הקנייטש דומה בצורתה הבסיסית לפדורה, גם בכיפתה של המגבעת ישנו קמט מרכזי לכל אורכה של הכיפה ובקדמתה ישנם שני קמטים נוספים קטנים יותר (נקראים בסלנג "עיניים") ישנה דעה כי הן נועדו לתפיסת המגבעת. המגבעת מיוצרת כאשר התיתורה המקיפה אותו מוטה כלפי מעלה בדומה לקאפעלוש מלבד חלקו הקדמי ה"קנייטש" המוטה כלפי מטה, אצל חסידי חב"ד הקמט המרכזי בכיפתו של מגבעת הקנייטש עמוק ורחב יותר והקנייטש נוטה תמיד כלפי מטה ובזווית חדה יותר, כמו כן חלקם מעצבים את הקמט העליון בצורת משולש.

אצל הליטאים וחסידי חב"ד המגבעת משמשת בימי חול, בשבתות ובחגים. בקרב ספרדים יש החובשים בעיקר בשבת וכן בשמחות ואירועים המתלבשים אליהם בלבוש חגיגי, נהוג לחבוש את הקנייטש.

חרדים בני הזרם הליטאי והספרדי חובשים לראשם את מגבעת הקנייטש לרוב כאשר שוליו הקדמיים נוטים כלפי מעלה[1], אולם ניתן לראות תלמידי ישיבות רבים שמטעמי נוחות אינם עושים זאת במשך ימות השבוע.

רוחב השוליים ואורכו של הקנייטש משתנה בהתאם לאופנה החרדית, לעיתים הוא רחב ולעיתים הוא צר יותר.

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגבעות הקנייטש מיוצרות בעיקר באיטליה, הונגריה וצ'כיה. חברות הייצור המובילה לייצור המגבעות היא בורסלינו, יחד עם זאת במגזר החרדי קיימות מספר רשתות למכירת מגבעות המייצרות מגבעות תחת מותגים פרטיים שלהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגבעת קנייטש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרב קניבסקי היה מעלה את השולים הקדמים שהיו באים אצלו לפגישה