מגדל הטלוויזיה של ברלין

מגדל הטלוויזיה של ברלין
Berliner Fernsehturm
מגדל הטלוויזיה של ברלין
מגדל הטלוויזיה של ברלין
מגדל הטלוויזיה של ברלין
מידע כללי
סוג מגדל טלוויזיה, אתר היסטורי, מגדל תצפית, אטרקציה תיירותית עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש מגדל תקשורת, תצפית ומסעדה
כתובת ברלין
מיקום מיטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
בעלים Deutsche Funkturm עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ?–1969
תאריך פתיחה רשמי 3 באוקטובר 1969 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל הרמן הנסלמן, גינטר פרנקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
גובה 368.03 מטר
קומות 8 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 52°31′15″N 13°24′34″E / 52.52083°N 13.40944°E / 52.52083; 13.40944
http://tv-turm.de/
(למפת ברלין רגילה)
 
מגדל הטלוויזיה
מגדל הטלוויזיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הפרנזהטורם מעוטר ככדורגל לרגל אליפות העולם בכדורגל.
"נקמת האפיפיור" - השתקפות השמש על המבנה.

מגדל הטלוויזיה של ברלין - הפרנזהטורםגרמנית: Fernsehturm - מגדל טלוויזיה) הוא מגדל תקשורת במרכז ברלין, בסמוך לאלכסנדרפלץ. המבנה נבנה בין השנים 19651969 ביוזמת ממשלת גרמניה המזרחית במטרה לסמל את העיר ברלין ואת המדינה הקומוניסטית. כיום המגדל הוא אחד מסמליה של העיר ברלין.

תיאור המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת הקמתו היה גובה המבנה 365 מטרים. בשנת 1990 הוגבהה אנטנת המבנה וכיום גובהו עומד על 368 מטרים. כיום הפרנזהטורם הוא המבנה השלישי בגובהו באירופה (אחרי מגדל אוסטאנקינו במוסקבה שברוסיה ומגדל הטלוויזיה של ריגה בריגה שבלטביה).

בראש המגדל, הבנוי בצורת כדור דיסקו, מצויה מרפסת תצפית ומעליה מסעדה מסתובבת. מרפסת התצפית נמצאת בגובה של 204 מטרים וממנה ניתן לראות למרחק של עד 42 קילומטר (כתלות בראות). המסעדה נמצאת בגובה של 207 מטרים, והיא משלימה הקפה כל 20 דקות. בעת הקמת המבנה היה קצב ההקפה אחת לשעה אולם הוא הוכפל ולאחר מכן בשיפוץ שנערך בסוף שנות ה-90 שולש קצב ההקפה המקורי.

במבנה שתי מעליות המעלות את המבקרים למרפסת התצפית בתוך 40 שניות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1964 החליט ולטר אולבריכט, מנהיג מפלגת האיחוד הסוציאליסטי של גרמניה אשר שלטה במזרח גרמניה, על הקמת מגדל טלוויזיה באלכסנדרפלאץ בדומה למגדל הטלוויזיה של שטוטגרט. המבנה תוכנן על ידי האדריכלים וולטר הרצונג והרברט אאוסט בהתבסס על רעיון של הרמן הנזלמן ויֶרג שטרייטפארת. עבודות ההקמה החלו ב-4 באוגוסט 1965 והסתיימו ב-3 באוקטובר 1969. המבנה נחנך ארבעה ימים מאוחר יותר, ביום הלאום של מזרח גרמניה.

"נקמת האפיפיור"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר השמש משתקפת על כדור הפלדה שבראש המגדל, השתקפות השמש יוצרת צורת "צלב". השתקפות זו כונתה על ידי תושבי ברלין ומזרח גרמניה בשם "נקמת האפיפיור" (בגרמנית: "Rache des Papstes"), בשל האופי האנטי דתי של מזרח גרמניה אשר מגדל זה נועד להיות סימלה, למול אופיו הדתי של סימן הצלב אשר הופיע על המגדל.

תופעה זו אוזכרה בנאומו של נשיא ארצות הברית רונלד רייגן ב-12 ביוני 1987:

לפני מספר שנים, עוד לפני שהחלו תושבי מזרח גרמניה לבנות את כנסיותיהם, הם בנו מבנה חילוני: מגדל הטלוויזיה באלכסנדרפלאץ. מאז הקמת המבנה ניסו שלטונות מזרח גרמניה לתקן את מה שהיה בעיניהם הפגם התכנוני החמור ביותר של המבנה: על ידי צביעת כדור הזכוכית שבראש המבנה בצבעים וחומרים כימיים שונים. ואולם, גם היום, כאשר השמש מאירה את הכדור, הכדור המתנשא מעל כל מבני ברלין, האור יוצר צורת צלב.

נאום "הסר את החומה"[1]

המבנה בקולנוע בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט הטלוויזיה של ה-BBC "יום סוף העולם" (End Day) מתואר אירוע המביא להריסת המבנה. בסרט הקולנוע טורנדו נהרסים חלונות המבנה בסופת טורנדו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של מגדל הטלוויזיה של ברלין (בגרמנית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טקסט מקורי:
    "Years ago, before the East Germans began rebuilding their churches, they erected a secular structure: the television tower at Alexanderplatz. Virtually ever since, the authorities have been working to correct what they view as the tower's one major flaw: treating the glass sphere at the top with paints and chemicals of every kind. Yet even today when the sun strikes that sphere, that sphere that towers over all Berlin, the light makes the sign of the cross. There in Berlin, like the city itself, symbols of love, symbols of worship, cannot be suppressed." הטקסט המלא של הנאום