מגזרת נייר יהודית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מגזרת נייר (יהדות))
מגזרת נייר יהודית, המציגה מגן דוד מוקף בגלגל המזלות

מגזרת נייר יהודית היא סוג של אמנות יהודית עממית, מסורתית מסוג מגזרת נייר שהייתה נפוצה בקהילות יהודיות באירופה, בצפון אפריקה וברחבי העולם. לפי חוקרת מגזרות הנייר ד"ר גיזה פרנקל ידוע על מגזרת נייר יהודית שנוצרה ב-1345 בספרד על ידי רבי יצחק בן ארדותיאל. עם השמדת הקהילות היהודיות באירופה ובצפון אפריקה בשואה, נכחדה שם גם אמנות מגזרת הנייר היהודית. היהודים שהיגרו לאמריקה שימרו את הגחלת. המגזרת שמשה בעיקר להידור מצווה והיו בה סמלים יהודיים, פסוקים מהמקורות תפילות וברכות. המגזרת היהודית הושפעה מאמנות עממית מקומית. אמנות המגזרת הגיעה לשיא פריחתה בקהילות היהודיות של מזרח אירופה במאות ה-19 וה-20. סגנונן של המגזרות בתקופה זו מכונה, בשל עושרן הרב, "הבארוק היהודי".

המגזרת היהודית היא לרוב סימטרית, עשירה בדגמים וסמלים יהודיים ובקטעי קליגרפיה עם פסוקים מהמקורות, שצמחייה וצורות גאומטריות מחברות ביניהם. כללי היצירה הם שכל מרכיבי המגזרת מחוברים זה לזה ואף אחד מהם אינו מסתיר את משנהו. כך מסמלות היצירות באופן מטפורי את האחדות הקיימת בעם ישראל ואת הסובלנות ההדדית בין בניו.

אף כי מדובר באמנות יהודית עממית שנוצרה מחומר פשוט וזול, הרי שבזכות סמלי המלכות המרובים המופיעים בה (בהשראת הקבלה והזוהר ובהשראת סמלי שלטון מקומיים), ניגודי הצבעים והמורכבות הצורנית, יוצרות המגזרות רושם של עושר ופאר. המגזרות הללו, שנקנו מידי רוכלים או שהתקבלו כשי מעניים שלא יכלו להרשות לעצמם לקנות מתנות, נתלו על קירות של בתים פרטיים ובתי כנסת. זמינותו של הנייר אפשרה ליהודים מכל שכבות העם להדר במצווה ולשלב את כישוריהם האמנותיים ואת אמונתם הדתית באמצעותה. את המגזרת יצרו בעיקר גברים, רבים מהם בחורי ישיבה, שעסקו באמנות זו בשעות הפנאי.

למרות החשיבות האמנותית המיוחסת לה, המגזרת נועדה למטרה דתית-טקסית או למטרה אישית, קמע למשל. מגזרות "מזרח" ו"שיוויתי" קבעו את כיוון התפילה, מגזרת "אושפיזין" קישטה את הסוכה, מגזרת "דגל לשמחת תורה" נישאה בידי ילדים בשמחת תורה, מגזרת "משנכנס אדר" נתלו על קירות בית הכנסת במשך חודש אדר, מגזרת "שבועות'ל" או "רויזעלע" קישטו את הבית בשבועות, ומגזרת "שיר המעלות'ל" שימשו כקמע שהגן על היולדת ותינוקה מפני לילית. כמו כן היו מגזרת לכתובה, לימי זיכרון (יום השנה) ועוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרנקל, גיזה, מגזרות נייר: אמנות יהודית עממית, מודן, 1996.
  • ג'וזף ויהודית שאדור, Jewish Paper Cuts: A History and Guide, הוצאת גפן, 1994.
  • נאמן יעקב, מגזרות נייר יהודיות, הוצאת ד"ר יצחק נאמן, 1981.
  • שפירא נעמי, מסורת עם ישראל במגזרות נייר, מתן הוצאת ספרים, 2018.
  • שפירא נעמי, חברים מקשיבים לקולך, מתן, הוצאת ספרים, 2010.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגזרת נייר יהודית בוויקישיתוף