מד טווח לייזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מד טווח לייזר צבאי מסוג LRB20000. מערכת זו כוללת מערכת אופטית בנוסף למד הטווח עצמו, והיא מותקנת על גבי חצובה שבה מותקנים מכשירים למדידת האזימוט וההגבהה. כאשר המכשיר מאופס ומוצפן, ניתן לקבל במדידה אחת את כל הנתונים הדרושים לטיווח המטרה

מד טווח לייזרראשי תיבות - מט"ל) הוא מכשיר המודד את המרחק לעצם כלשהו תוך שימוש בקרן לייזר. במימוש הנפוץ של מד טווח לייזר מודדים את הזמן שדרוש לפעימה של קרן לייזר להגיע לעצם המטרה ולשוב אל המכשיר. בשל מהירות האור הגבוהה, טכניקה זו אינה מתאימה לשמש למדידות הדורשות דיוקים טובים יותר ממילימטר, שכן אז נדרש למדוד זמן בדיוק גבוה מאוד. לצרכים אלו ניתן להשתמש בטריאנגולציה ובטכניקות נוספות. עם זאת, המכשיר מתאים מאוד לצרכים צבאיים, ובמיוחד לטיווח, ונעשה בו שימוש צבאי על ידי כל הצבאות המודרניים.

הפעלת המכשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעימת קרן הלייזר יכולה להיות מקודדת על מנת להפחית את היכולת של האויב לשבש את המכשיר. כן ניתן להשתמש באפקט דופלר על מנת לקבוע האם העצם הנמדד מתקרב או מתרחק אל המודד, ומה מהירותו.

דיוק המכשיר נקבע על ידי אורך הפעימה, ומהירות המקלט הקולט את הפעימה. שימוש בלייזר בעל פעימה קצרה מאוד ומקלט מהיר יכול להביא לקביעת טווח של אובייקט בדיוק של מילימטרים.

על אף שקרן הלייזר היא צרה ביותר, על פני מרחקים ארוכים כתם הלייזר מתרחב, בגלל התבדרות הקרן. גורמים מטאורולוגיים ואטמוספיריים שונים כגון סינטילציה יכולים להביא אף הם לעיוותים ולסטיות במדידה.

בעיה נוספת היא "החזרה מוקדמת", כאשר הקרן עלולה להיות מוחזרת מעצם כלשהו הקרוב יותר מהעצם הנמדד. מכשירים מסוימים מצוידים ב"שער טווח", המתעלם מהחזרות של הקרן מעצמים קרובים מדי (שמגיעות זמן קצר מדי לאחר שידור הפעימה), ובכך מקטין את הסיכוי למדידת טווח שגויה.[1]

השימוש הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייל יווני משתמש במד טווח לייזר

השימוש הצבאי במד טווח לייזר הוא למציאת טווח מדויק למטרות. לכך שימושים רבים בפעולת הארטילריה, חיל הרגלים, הטנקים וכוחות ההנדסה.

השימוש הרווח במד טווח הלייזר הוא לטיווח. מכשירי מד טווח לייזר צבאיים הם משקפת, שעליה מורכב מכשיר הלייזר. לעיתים ניתן לקבע את המכשיר באמצעות חצובה שעליה התקנים המספקים אזימוט והגבהה, וכך, בלזירה אחת, ניתן לקבוע את הנתונים הדרושים לטיווח. מכשירים מתקדמים מצוידים במערכות המאפשרות את העברת הנתונים באופן ישיר אל גורמי בקרת האש. המכשירים הצבאיים משתמשים בסוללות הניתנות לטעינה מחדש, או שהם נטענים ממצבר הרכב.

בטנקים מודרניים מותקן מכשיר מט"ל שמספק נתונים על מרחק המטרה למערכת בקרת האש של הטנק ובכך מאפשר כוונון מהיר ומדויק לעברה (מערכת בקרת האש מחשבת סטיות ותיקונים בהתבסס על מרחק המטרה).

בחיל ההנדסה משתמשים לעיתים במד טווח לייזר כאשר נדרשים לבניית גשרים, התקני צליחה, ביצורים וכדומה.

ישנם מכשירים צבאיים רגישים ורבי עצמה המסוגלים למדוד טווחים של עשרות קילומטרים. מכשירים אלו מקובעים לרוב על חצובה או על רק"מ ומשולבים עם מכשירי ראיית לילה תרמיים, ציוד תצפית יום ומחשבי ירי. ישנם מכשירים קטנים וניידים יותר, המשמשים קציני תצפית קדמיים, או קציני סיוע ארטילרי.

כדי להקשות על האויב למדוד טווח למטרות מסוימות, יש צבאות הצובעים את הכלים שברשותם בצבע הבולע אורכי גל של לייזרים נפוצים. גם בלי חידוש זה ישנם עצמים שאינם מחזירים את אור הלייזר בצורה יעילה, ופעילותו של המכשיר פחות יעילה כלפיהם.

שימושים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מד טווח לייזר לשימוש ביתי

עקב מחירו הגבוה (כמה מאות דולרים) חדירת מד טווח לייזר לשוק הביתי עדיין מוגבלת, אבל השימוש בו נפוץ אצל קבלני בניין וכן סוכני נדל"ן כתחליף יעיל ומדויק לסרט מידה. חלק מהיתרונות של מט"ל לעומת סרט מידה הם: שימוש בסרט מידה דורש בדרך כלל שני אנשים, והמדידה במט"ל מהירה יותר ומדויקת יותר. שלא כמו בסרט מידה, מדידה במט"ל מובטח שתהיה בקו ישר.

סוכני נדל"ן משתמשים במט"ל בין השאר למדידת גודלם של בתים וחדרים בבית. המכשירים המיועדים לשוק הזה בדרך כלל מצוידים ביכולת לבצע שתי מדידות עוקבות ולספק את המכפלה, ובצורה כזו למדוד שטחים בקלות יחסית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מד טווח לייזר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכשיר GVS-5 אתר Global Security