מה קרה לבייבי ג'יין?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מה קרה לבייבי ג'יין?
What Ever Happened to Baby Jane?
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על What Ever Happened to Baby Jane? עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רוברט אולדריץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט אולדריץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לוקאס הלר
עריכה מיכאל וצ'יאנו
שחקנים ראשיים ג'ואן קרופורד
בטי דייוויס
ויקטור בונו
מוזיקה פרנק דה וול עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ארנסט הלר
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Seven Arts Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 31 באוקטובר 1962
משך הקרנה 134 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט אימה פסיכולוגי, psycho-biddy, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, מותחן פסיכולוגי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 0.98 מיליון דולר
הכנסות $9,000,000
פרסים פרס אוסקר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מה קרה לבייבי ג'יין?אנגלית: What Ever Happened to Baby Jane?‎) הוא סרט מתח אמריקאי משנת 1962 בבימויו של רוברט אולדריץ'. הסרט, עיבוד קולנועי למחזה של הנרי פארל בעל אותו שם, מגולל את סיפורן של האחיות ג'יין (בטי דייוויס) ובלאנש (ג'ואן קרופורד) המתגוררות ביחד. ב-2003 דמותה של ג'יין האדסון דורגה במקום ה-44 ברשימת "מאה שנים... מאה גיבורים ונבלים" של מכון הסרטים האמריקאי. בתה המתבגרת של דייוויס, ביי. דיי. היימן, שיחקה בסרט את בת השכן, ליזה בייטס.

הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר וזכה בפרס בקטגוריית עיצוב התלבושות. בנוסף, הסרט היה הרביעי המכניס ביותר לשנת 1962, אחרי הסרטים - לורנס איש ערב, היום הארוך ביותר וילדי רב החובל גרנט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסרט מוצגת בייבי ג'יין האדסון (בטי דייוויס) כילדת פלא בעוד אחותה, בלאנש (ג'ואן קרופורד), נגררת אחריה. כשהבנות מתבגרות מצליחה בלאנש כשחקנית בעוד ג'יין נשכחת. כששתי השחקניות מזדקנות הן גרות יחדיו וג'יין מטפלת בבלאנש עקב תאונת דרכים שהיא עברה. ג'יין מתנהגת בגסות אל האנשים שבסביבתה ובעקבות זאת מחליטה בלאנש למכור את הבית ולהיפרד מאחותה. כשג'יין מגלה זאת היא כולאת את אחותה בביתה ללא שום גישה לעולם. כשעוזרת הבית שלהן, אלווירה (מיידי נורמן), באה לבדוק מה קרה לבלאנש, היא נרצחת על ידי ג'יין. מאוחר יותר כשחברה של ג'יין, אדווין (ויקטור בונו), לומד אודות תחבולותיה, הן בורחות לחוף הים ושם מוצאת אותן המשטרה.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצלחתו של הסרט התחילה ז'אנר חדש בזרם סרטי האימה שבהם דמות האנטגוניסט היא אישה מבוגרת. הסרטים "שרלוט המתוקה" ו"What Ever Happened to Aunt Alice?" הושפעו רבות מהסרט. ב-1991 נעשה אתחול מחדש לסרט בטלוויזיה שבו את האחיות האדסון גילמו ונסה ולין רדגרייב. ב-2012, הבמאי וולטר היל תכנן לעשות רימייק לסרט בכיכובם של מריל סטריפ וגלן קלוז, אולם עד כה, לפחות, הדבר לא יצא לפועל. לסרט נעשו מספר רב של פארודיות וחיקויים, כמו בתוכניות והסרטים: סיינפלד, משפחת סימפסון, בית השעווה, דוקטור הו וכדומה.

במרץ 2017 עלתה סדרת הטלוויזיה "אויבות" שמגוללת את סיפור יריבותן של דייוויס ושל קרופורד במהלך צילומי הסרט. הסדרה הופקה על ידי ראיין מרפי ומשחקות בה ג'סיקה לאנג וסוזן סרנדון בתור קרופורד ודייוויס בהתאמה. בתפקידי משנה ישתתפו בין היתר אלפרד מולינה, שרה פולסון, סטנלי טוצ'י, ג'ודי דייוויס, קתרין זיטה-ג'ונס וקתי בייטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מה קרה לבייבי ג'יין? בוויקישיתוף