מוזיאון עתיקות הגולן

מוזיאון עתיקות הגולן
מידע כללי
סוג ארכאולוגיה
כתובת מרכז מסחרי איתן קצרין
מיקום קצרין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים יוני דולב עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°59′43″N 35°41′18″E / 32.995369°N 35.688325°E / 32.995369; 35.688325
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חדר תצוגה במוזיאון

מוזיאון עתיקות הגולן בקצרין הוקם במטרה לרכז במבנהו את העתיקות שנמצאו בגולן, את אלו שהתגלו בחפירות הארכאולוגיות וללוות את הממצאים בהסברים ובמופעים אור-קוליים. חלק ניכר מהממצאים התגלו ביישובים סוריים נטושים ברמת הגולן.

מדורי התצוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התקופה הפלאוליתית מוצגת באמצעות איורים ותמונות של גולגולת פיל ישר-חט שנמצאה באתר האשלי גשר בנות יעקב וכן מצבור של עצמות בעלי חיים שנחשף באתר המוסטרי קוניטרה בהן עצמות: מין נכחד של קרנף, שור הבר, סוס הבר, אריה, צב, אייל אציל, צבי מצוי וזאב.
  • התקופה הכלכוליתית מיוצגת במוזיאון בבית טיפוסי משוחזר ובממצאים כגון פסלוני בזלת וכלים. על יסוד חפירה וחקירה של 25 אתרים בגולן הגיעו למסקנה כי הבתים היו בנויים מאבני הבזלת המקומיות, ללא עיבוד. המבנים היו גדולים: רוחבם כ-6 מטרים ואורכם כ-15 מטרים. הקירות התנשאו מעל לקומת אדם והגג עשוי מקורות עץ מכוסות בבוץ וקש.
  • גלגל רפאים - אתר מגליתי של שלוש חומות אבן בנויות במעגלים חד-מרכזיים אשר שימש ככל הנראה למטרות פולחניות. במוזיאון ישנו דגם של האתר עם הסבר אור-קולי מלווה בהולוגרמות.
  • הדולמן - "שולחן אבן" - העשוי מאבנים ענקיות, ששימש כקבר לפני כ-4500 שנים. מאות דולמנים פזורים בגולן, ודולמן מטיפוס בינוני הובא אל גן המוזיאון ונבנה מחדש במדויק.
  • גמלא - גמלא הייתה עיר יהודית פעילה החל בשנות השמונים שלפני הספירה ועד לשנת 67. במוזיאון מוקרן חיזיון אור-קולי המתאר את שלבי המרד, המצור והקרבות עד הסוף המר. בין הממצאים שנתגלו בגמלא ומוצגים במוזיאון, קנקנים לשמן ולמים, נרות שמן רבים, תכשיטים, ראשי חצים, אבני בליסטראות, ומטבעות רבים ביניהם המטבע החשוב 'לגאולת ירושלים'. מטבע זה נטבע בגמלא כנראה בעיצומו של המרד הגדול, בשנת 66 לספירה.
  • ימי המשנה והתלמוד - תקופה זו היא העשירה בממצאים חלקם מוצגים במוזיאון ובגן שמחוצה לו. ביניהם פריטי בנייה מבתי הכנסת ועליהם תבליטים של מנורת המקדש, שופר, מחתה וארבעת המינים. מוצגות גם כתובות החקוקות בעברית או בארמית על גבי מצבות. כתובות אחדות מבתי הכנסת מוקדשות לתורמים או לאישים חשובים. החשובה שבהן היא כתובת עברית על גבי משקוף מעוטר מהכפר דבורה המזכירה את רבי אלעזר הקפר: "זה בית מדרשו של רבי אליעזר הקפר". בתצוגה דגם 1:50 של בית הכנסת העתיק בקצרין ולידו ממצאים שנתגלו באתר: מטמון מטבעות, אבני פסיפס, כלי חרס ורעפי גג.
  • המוזיאון סוקר את העתיקות המתייחסות לנוצרים שהתגוררו בגולן, בדרך כלל ליד ים כנרת. בעשרות כפרים נוצריים שנסקרו בגולן נמצאו אבנים מעוטרות רבות. כן נמצאו כתובות יווניות רבות על גבי משקופים, או על מצבות קבורה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]