מוישה רוזן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוישה רוזן
Moishe Rosen
לידה 12 באפריל 1932
קנזס סיטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 במאי 2010 (בגיל 78)
סן פרנסיסקו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה מרטין מאייר רוזן
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Northeastern Bible College עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1957
השקפה דתית בפטיזם (יהודים למען ישוע)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה (מוישה) רוזן (Moishe Rosen;‏ 12 באפריל 193219 במאי 2010) היה כומר בפטיסטי אמריקאי ממוצא יהודי, מייסד התנועה יהודים למען ישוע ומנהלה במשך עשרות שנים.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוישה רוזן נולד בשם מרטין מאייר רוזן ב-12 באפריל 1932 בקנזס סיטי לרוזה לבית בייקר, ממשפחה יהודית רפורמית מאוסטריה ולבן רוזן, ממשפחה יהודית אורתודוקסית שאף פקד את בית הכנסת אך בנו תיאר אותו כלא-דתי. הוא היה בן בכור בין שני בנים [1] וגדל בדנוור[2]. למד באוניברסיטת קולורדו, ובשנת 1950 נישא בבית כנסת בדנוור לסיל סטאר, שגדלה במשפחה יהודית אורתודוקסית אך מרדה נגד אמונת הוריה. בשנת 1953 שני בני הזוג התנצרו ברוח ה"אוונגליקליסטית" [3] . הוא למד ב-Northeastern Bible Institute בניו ג'רזי, ובשנת 1957 הוסמך ככומר בפטיסטי.

בשנות ה-50 ו-ה-60 עבד בעבור ארגון אוונגליסטי בשם "American Board of Missions to the Jews". הוא נודע תחילה בשמו הלועזי, מרטין, והתפלל בכנסייה בפטיסטית רגילה. אבל בשנת 1973 הקים את הארגון "יהודים למען ישוע" בסן פרנסיסקו, ועמד בראשו עד לשנת 1996. רוזן התמחה בשימוש בסמלים יהודיים מוכרים כדי למשוך צעירים שהשתתפו בתרבות-הנגד והיו בחיפוש רוחני, והיה הראשון לעשות בכך שימוש משמעותי. הטקטיקות הפרובוקטיביות שלו (כולל אזכור השואה) יצרו, על אף הצלחתן, מתיחות בינו לפטרוניו במיסיון האוונגליסטי. הוא הפך לדמות המזוהה ביותר עם היהדות המשיחית שהחלה לצמוח אז, שפעיליה סירבו לראות בעצמם יהודים מומרים או בני-חסות של המיסיון, אלא עמדו על זהותם העצמאית כיהודים המאמינים בישו. רוזן העיד על עצמו שפעילותו חיברה אותו שוב לתחושה ולעניין היהודי.

כתב מספר ספרים, בהם “Jews for Jesus” בשנת 1974, “The Sayings of Chairman Moishe” בשנת 1974 ו-“Share the New Life With a Jew” בשנת 1976.

במשך חייו הוא המשיך לקיים סממנים של אורח חיים יהודי, כמו סדר פסח, צום יום כיפור ונישואין תחת חופה. בערוב ימיו, התריע ממה שהגדיר כטשטוש מושגים מסוכן ביהדות המשיחית: הוא חשש מן האמונה שיש בתורה ובמצוות ערך רוחני כלשהו (בניגוד לקיומן כסממנים אתניים ופולקלוריים), מהבידול האפשרי בין מאמינים יהודים וגויים בישו, ומייחוס תפקיד באפוקליפסה למדינת ישראל. הכרזתו האחרונה לחברי תנועתו הייתה ברוח זו: ”אני מקווה שאוכל לסמוך עליכם שתגלו חיבה וכבוד ליהודים, אך יהדות לא הושיעה איש... אין קיצורי דרך. ביהדות של ימינו אין ישועה, כי אין בה מקום למשיח.”[4]

נפטר בשנת 2010 מסרטן הערמונית, בן 78 במותו. השאיר שתי בנות:רות ולין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Phil Davison - Moishe Rosen: Evangelist who founded the Jews for Jesus movement 24/08/2010

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/39601690:2442 באתר הגניאלוגי ancestry]
  2. ^ Jews for Jesus, Moishe Rosen with William Proctor, Old Tappan, NJ: Fleming H. Revell, 1974, p.21
  3. ^ Phil Davison 2010
  4. ^ Shalom Goldman, Jewish–Christian Difference and Modern Jewish Identity: Seven Twentieth-Century Converts, Lexington Books, 2015. עמ' 158-162.