מונוקלוניוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמונוקלוניוס

שחזור של מונוקלוניוס
תקופה
קרטיקון עליון, 75 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: מונוקלוניוס
מין: *M. crassus (קופ, 1876)
שם מדעי
Monoclonius
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של מונוקלוניוס בסביבתו הטבעית

מונוקלוניוס (שם מדעי: Monoclonius) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים שחי בתקופת הקרטיקון באמריקה הצפונית. בעקבות מחקר נוסף שנערך בשנות ה-90 של המאה ה-20 תקפותו של הטקסון הוטלה בספק.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונוקלוניוס היה שייך לתת-משפחת ה-Centrosaurinae של הצרטופסיים המאופיינת בעטרה קצרה, בקרן אף ארוכה ובקרני גבה מנוונות. במראהו הוא כנראה דמה לצנטרוזאור. כמו שאר הצרטופסיים, המונוקלוניוס היה צמחוני ואכל בעיקר צמחייה נמוכה כגון שרכים, ציקסיים ועוד.

מאובנים של מונוקלוניוס נתגלו לראשונה על ידי הפלאונטולוג אדוארד דרינקר קופ ב-1876, אך רק אחרי שעותניאל צ'ארלס מארש גילה את הטריצרטופס ב-1889 הבין קופ שהמונוקלוניוס היה דינוזאור מקורנן, מאותה משפחה של הטריצרטופס, הצרטופסיים. פירוש השם Monoclonius הוא "שורש אחד" ורבים מאמינים ששם זה ניתן למונוקלוניוס מכיוון שהייתה לו קרן אחת בלבד על הראש, מעל האף. סברה זו שגויה, שכן בעת שגילה קופ את המונוקלוניוס השרידים שנמצאו לא כללו קרניים אלא בעיקר שיניים וחוליות, והוא בכלל נחשב כהדרוזאור ולא כדינוזאור בעל קרניים. למעשה, השם "מונוקלוניוס" מתייחס לשיניים שלו ולדרך בה הן גדלו והתחלפו במהלך חייו. בעוד שלדיקלוניוס ("שורש כפול"), שתואר באותו מאמר על ידי קופ, שתי שכבות של שיניים עבדו בו-זמנית - השיניים המבוגרות ואלה שמחליפות אותן - במונוקלוניוס עבדה רק שכבה אחת, והשיניים שמחליפות את אלה שנשחקו ונפלו, גדלות רק אחרי שהשיניים הפעילות נפלו.[1]

לפני המונוקלוניוס, גילה קופ את האגתאומאס (Agathaumas) ב-1872 ואת הפוליונקס (Polyonax) ב-1874, שמהם נתגלו שרידים מעטים וחלקיים ביותר. כיום מאמינים הפלאונטולוגים שהם למעשה שרידים של טריצרטופס ומתייחסים לשמות אגתאומאס ופוליאונקס כסוגים לא-תקפים (Nomen dubium).

מאז גילו קופ ופלאונטולוגים אחרים שרידים רבים של מונוקלוניוס, רובם של צעירים. הפלאונטולוגים גילו גם שרידים רבים של צרטופסיים אחרים, בעיקר צנטרוזאורוס וסטירקוזאורוס, אותם ייחסו בטעות למינים שונים של מונוקלוניוס. כתוצאה מכך כל המינים למעט המין M. crassus בוטלו והמאובנים שלהם שויכו למינים אחרים של צרטופסיים. בעקבות מחקרים נוספים שנערכו בשנות ה-90 של המאה ה-20 גם תקפותו של M. crassus הוטלה בספק, וכיום מקובל להתייחס אליו כאל Nomen dubium (כלומר: טקסון מוטל בספק). לפי מחקרו של הפלאונטולוג ד"ר סקוט סמפסון המאובנים שסווגו כמונוקלוניוס אינם סוגים נפרדים אלא שלבי גדילה צעירים (sub-adults, תת-בוגרים) של מיני צרטופסיים אחרים כגון צנטרוזאורוס וסטירקוזאורוס. הוא הסיק זאת לפי המבנה המיקרוסקופי של העצם המאפיינת צעירים שעדיין גדלים ובכך שבגיל צעיר טרם התפתחו הסימנים הייחודיים (כגון במבנה העטרה והקרניים) שמאפיינים פרטים בוגרים ולפיהם קל לשייך את הפרט לסוג ומין ידועים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מונוקלוניוס בוויקישיתוף
  • מונוקלוניוס, באתר האנציקלופדיה של החיים (באנגלית)
  • מונוקלוניוס, באתר GBIF (באנגלית)
  • Dodson, Peter (1998). "Monoclonius—The First Ceratopsid". The Horned Dinosaurs. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. pp. 127–169. ISBN 0-691-05900-4. OCLC 60183976.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Creisler, B.S. (בספטמבר 1992). "Why Monoclonius Cope Was Not Named for Its Horn: The Etymologies of Cope's Dinosaurs". Journal of Vertebrate Paleontology. Journal of Vertebrate Paleontology, Vol. 12, No. 3. 12 (3): 313–317. doi:10.1080/02724634.1992.10011462. JSTOR 4523455. {{cite journal}}: (עזרה)