הפועל רובי שפירא חיפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפועל רובי שפירא חיפה
Fc-haifa-robi-shapira
Fc-haifa-robi-shapira
מידע כללי
תאריך ייסוד 24 באפריל 2014
תאריך פירוק 17 ביוני 2023
אצטדיון בית נגלר, חיפה
בעלים עמותת עיר הפועלים
נשיא רחל שפירא
יו"ר דולב חייט
מאמן לירון מזרחי
ליגה ליגה ב'
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ

הפועל רובי שפירא חיפה הייתה קבוצת כדורגל מהעיר חיפה. בהתאחדות לכדורגל בישראל הייתה רשומה הקבוצה בשם "מועדון ספורט חיפה רובי שפירא"[1] הקבוצה החלה לשחק בעונת 2014/2015, והיא קבוצת אוהדים המנוהלת על ידי עמותת "עיר הפועלים"[2] הטוענת בנוסף להיותה המייצגת את אוהדי קבוצת הפועל חיפה הוותיקה, המבקרים את דרך ניהולו של יואב כץ, בעלי המועדון הפועל חיפה. הקבוצה התפרקה בסוף עונת המשחקים 2022/2023.

הקבוצה נקראה על שמו של בעלי הפועל חיפה לשעבר, רובי שפירא, שהתאבד בחודש דצמבר בשנת 2001.

רקע להקמת הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התאבדותו של רובי שפירא, בעלי קבוצת הפועל חיפה, בסוף 2001, מינה בית המשפט המחוזי בחיפה מפרקים זמניים לקבוצה, ואלה ניהלו אותה במשך כשנתיים וחצי, עד לרכישתה בשנת 2004 על ידי יואב כץ, אזרח ישראלי המתגורר בארצות הברית. למרות טענות שונות של המפרקים הזמניים בדבר הפרת הסכם מצד כץ,[3] בית המשפט אישר את המשך הבעלות של כץ.[4] במהלך השנים נעשו ניסיונות שונים לרכישת הקבוצה,[5] אך כץ הצהיר שאינו מעוניין למכור את המועדון.[6]

התפתחו מחאות שונות מצד אוהדי קבוצה, אשר כללו הפגנות באירועים שונים של הקבוצה, באימונים, בנשף פתיחת העונה ובמשחקי הבית והחוץ של הקבוצה ועוד.[7] המחאה אמנם יצרה גל של אוהדים שיצאו נגד יואב כץ והתנהלות המועדון, אך גם יצרה פילוג בקהל ונראה שחלק לא מבוטל מהקהל לא היה מעוניין שיואב כץ יעזוב. חלק מהאוהדים טענו להתנהלות לא תקינה של המועדון, התדרדרות של מחלקת הנוער, וחוסר בחזון מקצועי או ניהולי של המועדון.

הקמת העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 באפריל 2014 קיימה עמותת האוהדים שפרשו מהפועל חיפה מסיבת עיתונאים בה הודיעו על השקת העמותה, על שמה ("עיר הפועלים"[2]) ועל מהלכיה ותוכניותיה לעתיד.[8]

ב-10 ביוני 2014 נערך כנס השקת העמותה בו נשאה דברים נשיאת הכבוד של המועדון, רחל שפירא (אלמנתו של רובי שפירא), ובהם הסבירה את מטרות העמותה: ”ייתכן וההתפלגות שלנו מהפועל חיפה תהיה זו שתגרום לנו להתאחד איתה בעתיד כדי ליצור הפועל חיפה חזקה”.[9] תגובת נגד של חלק מאוהדי הפועל חיפה לא אחרה לבוא, הם תקפו את המהלך וטענו כי אין לנטוש את קבוצת האם ויש להמשיך לתמוך בה.[10]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הבכורה בליגה ג' מחוז שומרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

את העונה הראשונה (2014/15) פתחה הקבוצה בליגה ג' תחת המאמן חנא פרהוד. ב-15 באוגוסט נערך אימון הפתיחה של הקבוצה במגרש "אבי רן" שבחיפה.[11] ב-12 בספטמבר נערך המשחק הרשמי הראשון של הקבוצה במסגרת סיבוב ב' של גביע המדינה נגד הפועל טירת כרמל, והסתיים בניצחון 0:3.[12] בגביע של אותה עונה סיימה הקבוצה בסיבוב ו' לאחר הפסד להפועל עירוני באקה אל-גרבייה בבעיטות הכרעה בתום 120 דקות ללא הכרעה,[13] לא לפני שזכתה בגביע המחוז לאחר שגברה על הפועל אחווה חיפה בתוצאה 4:2.[14] ב-17 באפריל הבטיחה הקבוצה את העלייה לליגה ב' לאחר ניצחון חוץ על מכבי טירת כרמל.
בין היתר שיחקו בעונת הבכורה שחקני עבר של הפועל חיפה: כפיר לייבוביץ, חי בן לולו, ענאן פרו, אייל טרטצקי, וכן צורף במהלך העונה הקומיקאי אוהד הקבוצה וחבר העמותה, טל פרידמן.[15]

שחקני הקבוצה והקהל במשחק חוץ נגד מכבי סולם בליגה ב' צפון ב'. כפר נין, 12.02.16

עונת 2015/16, בליגה ב' צפון ב'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת המשחקים שלאחר מכן (2015/16) התבססה הקבוצה על אותו שלד שחקנים תחת אותו המאמן, חנא פרהוד. המשיכו השחקנים כפיר לייבוביץ, חי בן לולו וענאן פרו, וכן הבלם גל פיבך, שבנוסף מונה לעוזר מאמן ושוחרר במהלך העונה. הקבוצה זכתה בגביע המחוז לאחר שגברה על קבוצת הפועל רמות מנשה מגידו והגיעה עד לסבב ז', אז הודחה לאחר הפסד 1:0 למכבי קביליו יפו.[16] ב-1 באפריל נערך לראשונה משחק של הקבוצה באצטדיון סמי עופר, לעיני 3,400 אוהדים, במשחק שתיקו בו היה מבטיח עלייה לליגה א', אך המשחק הסתיים בהפסד 1:0 מול הפועל אום אל-פחם. הקבוצה הבטיחה את העלייה בשבוע לאחר מכן, לאחר ניצחון חוץ 1:0 על הפועל דלית אל כרמל משער של השחקן מראדונה דיבי.

עונת 2016/17, בליגה א' צפון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקהל חוגג במהלך משחק בית מול הפועל הרצליה בליגה א צפון, קריית אתא 30.09.16

בעונה זו שיחקה הקבוצה לראשונה תחת שרביטו של המאמן עודד קוטר, בעוד כפיר לייבוביץ' אשר היה קפטן הקבוצה בשתי העונות הראשונות ופרש ממשחק פעיל מתפקד כעוזרו וכמאמן הכושר. גם ענאן פרו, שהיה שוער הקבוצה בשתי העונות הראשונות, פרש ממשחק פעיל ומונה למנהל המקצועי של מחלקת הנוער. במהלך הפגרה לפני העונה שילבה בסגל מספר שחקנים שהיו משמעותיים בעלייה של עירוני נשר ללאומית בעונה מלפני כן ושחקנים נוספים בעלי ניסיון בליגה א'. את העונה פתחה הקבוצה בניצחון ביתי 2:0 על מ.ס. טירה (אנ') באצטדיון סמי עופר, אך מגביע המדינה הודחה כבר בסיבוב ה' (הראשון עבור קבוצות ליגה א') לאחר הפסד 2:1 מול קבוצת מכבי דלית אל-כרמל.

את העונה הסדירה סיימה הקבוצה במקום השני, אך הפסידה בגמר הפלייאוף 5:2 מול קבוצת עירוני טבריה.[17] לפיכך, נשאר המועדון עונה נוספת בליגה א' צפון.

באותה עונה סוקרו הקבוצה ואוהדיה בפרקים מתוך סדרת טלוויזיה בשם אהבת חיי, אשר שודרה בערוץ הספורט.

סוגיית האצטדיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הסוגיות שעוררו בעיה בעונה זו הייתה סביב המגרש הביתי. אמנם את העונה פתחה הקבוצה באצטדיון סמי עופר, אך זה יקר מדי לתפעול עבור קבוצה בליגה א' ואילו מגרשים אחרים בעיר אינם עומדים בקריטריונים הנדרשים למשחקים בליגה א' ואינם מאושרים על ידי ההתאחדות לכדורגל בישראל וגם לא על ידי משטרת ישראל. בהיעדר אפשרות לשחק בעיר, פנה המועדון לשחק בקריית אתא, אך גם זה לא יכל יותר לארח את משחקי הקבוצה מכיוון שהקבוצה המקומית משחקת באותו יום ואין תאורה במגרש כדי לשחק במוצאי שבת. עקב סירובה של עיריית נשר לשחק במגרשה נאלץ המועדון לפנות לחברי העמותה ובמשאל בקרבם נקבע שהאצטדיון שייארח את המשחקים עד תום העונה יהיה אצטדיון טוטו עכו.[18]

עונת 2017/18, בליגה א' צפון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה זו עברה הקבוצה לשחק באצטדיון נשר, תוך שהיא שומרת על שלד השחקנים מהעונה החולפת, למרות עזיבתם של מספר שחקנים מובילים. הקבוצה החתימה מספר שחקנים, ביניהם הקשר עאהד עזאם[19] ומספר שחקנים צעירים אך גם כאלה עם ניסיון בליגה. לראשונה בעונה זו נפתחה למועדון קבוצה לגילאי נוער.

בעונה זו הגיעה הקבוצה לשלב השביעי בגביע המדינה, אז נוצחה על ידי הפועל קטמון ירושלים בתום דו-קרב פנדלים (2-2 לאחר הארכה).

במהלך הסיבוב השני של העונה סיים את תפקידו המאמן עודד קוטר ובמקומו מונה פטריסיו סייג עד תום העונה.[20] הקבוצה הגיעה לפלייאוף מהמקום הרביעי, אך הפסידה בו בחצי הגמר 3:0 מול הפועל הרצליה.[21]

בסיום עונת 2019/20 מונה שחקן העבר של המועדון ענן פרו למאמן הקבוצה.[22] בסיום עונת המשחקים עונת 2021/2022 ירדה הקבוצה לליגה ב'. בשנת 2023 סיימה הקבוצה את פעילותה וחדלה הקבוצה מלהתקיים.[23]

פעילות חברתית, קבוצות נוער ופעילות אוהדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמת העמותה החלו להפעיל אוהדי הקבוצה את פרויקט "קידום דרך הרגליים"[24]ע"ש גיורא וינבלום (אוהד הקבוצה וממקימי "שער 5", ארגון האוהדים של הקבוצה שנהרג בתאונת דרכים). מטרת הפרויקט היא קידום נוער דרך כדורגל.[25] הפרויקט פעל עד שנת 2019 בכ-20 בתי ספר. בחיפה, קריית חיים, עספיא, אעבלין, קריית ביאליק, מג'ד אל-כרום, ג'סר א-זרקא וקריית ים. כ-400 תלמידים לוקחו חלק בפרויקט והשתתפו בחוגי כדורגל וספורט בפעילות בבתי הספר, בטורנירים בין יישובים ובטורנירים נגד גזענות, התלמידים קיבלו סיוע לימודי בבית הספר על ידי מתנדבי העמותה בשילוב עם הפעילות הספורטיביות.

הפרויקט פעל בשיתוף ארגון האוהדים שער 5, עמותת "שער שוויון" תוכנית עיר ללא אלימות ועיריית חיפה אך הסתיים עם עזיבת חלק מאהודי הקבוצה הנמנים עם ארגון האוהדים.

העמותה גם תמכה בקבוצת "אריות חיפה" המשחקת בליגת הקטרגל לחרשים ובקבוצת "אבסיניה חיפה" המשחקת בליגת הקטרגל ליוצאי אתיופיה.

מלבד אזכור שמו של רובי שפירא בשם המועדון, העמותה שמה לה למטרה להנציח את פועלו של שפירא על ידי קיום פעילויות שונות.[26][27]

החל מעונת 2015/2016 מפעילה העמותה מחלקת נוער, אשר כללה שש קבוצות נערים וילדים.[28] החל מעונת 2016/2017 מנוהלת מחלקת הנוער על ידי שוער העבר ענאן פרו, כאשר בעונת 2017/18 יהיו סך הכל עשר קבוצות המחולקות לשמונה קבוצות גיל וביניהן גם לראשונה קבוצת נוער של המועדון. ישנן תוכניות להתרחב ולהקים קבוצות לגילאים צעירים גם בעספיא ובדלית אל-כרמל ושלוחה נוספת בעתלית.

ארגון האוהדים "שער 5"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון האוהדים "שער 5" הוקם בעונת 2002/2003, כארגון אוהדים של הפועל חיפה, ונקרא על שם השער בו ישבו פעילי הארגון באצטדיון קריית אליעזר. לאחר הקמת עמותת "עיר הפועלים" וקבוצת הפועל רובי שפירא חיפה, הארגון החל לפעול במסגרת משחקי הבית והחוץ של הקבוצה החדשה. הארגון לוקח על עצמו אחריות לעידוד הקבוצה, הכנת תפאורות וכתיבת שירים. הארגון פעיל גם במשחקי קבוצת הכדורסל של הפועל חיפה. לאחר כמה שנים של תמיכה, נטש ארגון האוהדים את התמיכה בקבוצת הפועל רובי שפירא, וחזר לעודד את הקבוצה הבוגרת של המועדון, הפועל חיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דף הקבוצה באתר התאחדות הכדורגל בישראל
  2. ^ 1 2 שמה הרשמי של העמותה, כפי שהוא רשום ברשם העמותות, הוא "מועדון ספורט הפועל רובי שפירא חיפה - עיר הפועלים" (מספר תאגיד 580589059)
  3. ^ יונתן הללי, המפרקים לביהמ"ש: יואב כץ הוא אדם תמהוני, באתר nrg‏, 29 בנובמבר 2004
  4. ^ תומר לוי‏, יואב כץ ימשיך להיות הבעלים של הפועל חיפה, באתר וואלה!‏, 21 בדצמבר 2004
  5. ^ יעקב זיו, ג'ובאני רוסו: כץ לא היה רציני, באתר nrg‏, 3 בספטמבר 2011;
    איתן גליקמן, יוסי מאור: "אהפוך את הפועל חיפה לטובה יותר", באתר ynet, 31 במאי 2012
  6. ^ דורון בן דור, ‏ניצן שירזי זרק את סביטי ליפניה לקראת סוף האימון, באתר ‏מאקו‏, 7 בדצמבר 2010;
    יואב כץ: "לא אמכור את הפועל חיפה", באתר nrg‏, 24 במאי 2012;
    דורון בן דור, ‏יואב כץ יודיע היום: הפועל חיפה לא עומדת למכירה, באתר ONE‏, 28 במאי 2012
  7. ^ עדי סרדס, אוהדי הפועל חיפה הפגינו נגד יואב כץ, באתר ynet, 19 ביולי 2007;
    שלמה וייס‏, הפועל חיפה: האוהדים מחו, הקבוצה המשיכה לאכזב, באתר וואלה!‏, 24 באוקטובר 2012;
    תומר לוי, ‏מחאה באימון הפועל חיפה. אוהד אחד נעצר, באתר ערוץ הספורט, 30 ביוני 2013
  8. ^ תומר לוי, ‏עיר הפועלים: "מקווים שנצליח כמו בקטמון", באתר ערוץ הספורט, 24 באפריל 2014
  9. ^ דורון בן דור, גל ברקן, ‏"ההתפלגות מהפועל חיפה תוביל לאיחוד בעתיד", באתר ONE‏, 10 ביוני 2014
  10. ^ זיו אמויאל, הפועל חיפה נגד הפועל 'רובי שפירא'? האוהדים קיימו פגישת פיוס, באתר דאבל פס, 17 בנובמבר 2014
  11. ^ תומר לוי, ‏בכורה להפועל רובי שפירא. "נעלה, ואז ננהל מו"מ עם כץ", באתר ערוץ הספורט, 26 באוגוסט 2014
  12. ^ 0:3 להפועל רובי שפירא חיפה במשחק הבכורה, באתר ynet, 12 בספטמבר 2014
  13. ^ אדיר נמרוד כץ, ביש מזל: מ.ס רובי מפסידה בפנדלים 7:6, באתר גולר ‏, 28 בנובמבר 2014
  14. ^ אהרון מילרד, גמר גביע ליגה ג': הפועל רובי 4 - 2 הפועל אחווה, באתר "hhaifa"‏, 11 באוקטובר 2014
  15. ^ תומר לוי, ‏אכן, ארץ נהדרת: החדש של הפועל 'רובי שפירא', באתר ערוץ הספורט, 28 בינואר 2015
  16. ^ כתבה על הפועל "רובי שפירא" חיפה, נבדק ב-2023-06-17 גבריאל היידו, חדשות הספורט, 24 בדצמבר 2015
  17. ^ דו"ח המשחק, באתר ההתאחדות לכדורגל בישראל.
  18. ^ במהלך העונה בחרו חברי העמותה ברוב של כ-93% במשאל אינטרנטי, פירוט בפוסט בדף הרשמי של המועדון בפייסבוק.
  19. ^ קובי פורטל, עאהד עזאם: "המטרה שלנו היא אך ורק לעלות לליגה הלאומית", באתר דאבל פס, 10 באוגוסט 2017
  20. ^ מיכאל וייסרמן, פטריסיו סייג מונה למאמן הפועל רובי שפירא חיפה, באתר דאבל פס, 6 במרץ 2018
  21. ^ קובי פורטל, יבנה תארח את יפו, הרצליה מול טבריה, באתר "דאבל פס", 6 במאי 2018
  22. ^ ענן פרו מונה למאמן
  23. ^ https://doublepass.sport5.co.il/story.php?id=31846
  24. ^ קידום דרך הרגלים, ברשת החברתית פייסבוק
  25. ^ מיקי שורץ, עיר הפועלים, באתר ynet, 12 בספטמבר 2014
  26. ^ דורון בן דור, ‏13 שנה בלעדיו: הטורניר לזכרו של רובי שפירא, באתר ONE‏, 23 בדצמבר 2014
  27. ^ גל ברקן, ‏ליבוביץ': כשרחל דיברה, נזכרתי איזה אדם רובי היה, באתר ONE‏, 19 בדצמבר 2014
  28. ^ דורון בן דור, ‏אמנון רז מצטרף למ.ס. רובי שפירא כמנהל מקצועי, באתר ONE‏, 19 ביוני 2015