מועצת המדינה של רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מועצת המדינה של רוסיה
ישיבת המועצה בארמון הקרמלין הגדול, ספטמבר 2008
ישיבת המועצה בארמון הקרמלין הגדול, ספטמבר 2008
מידע כללי
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יו"ר ולדימיר פוטין
מזכיר המחלקה איגור לוויטין
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מועצת המדינה של הפדרציה הרוסיתרוסית: Государственный Совет РФ) היא גוף ייעוץ ממלכתי הצמוד לראש המדינה. המועצה הוקמה על פי צו נשיאותי של ולדימיר פוטין ב-1 בספטמבר 2000. יושב ראש המועצה הוא נשיא הפדרציה הרוסית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המועצה המדינית

אף שמועצת המדינה הוקמה בשנת 2000, המועצה נחשבת ליורשת גוף קודם שהתקיים עוד בתקופת הצאר והיה גוף ייעוץ לקיסר רוסיה. מועצת המדינה ששמה מתורגם כ"המועצה המדינית" היה מוסד ממשל עליון באימפריה הרוסית שהוקם ב-1806. עד לשנת 1906 תפקדה כמועצה מייעצת לקיסר ובשנים 1906-1917 היה הבית העליון של הפרלמנט הרוסי.

בשנת 2000 הוקמה מועצת המדינה והורכבה ממושלי המחוזות ברוסיה ושבעת מחוזות העל. המועצה הוקמה על ידי הנשיא ולדימיר פוטין כדי להבטיח תפקוד מתואם ואינטראקציה של גופי ממשל, כדי לקבוע את הכיוונים העיקריים של מדיניות הפנים והחוץ של המדינה ותחומי העדיפות של ההתפתחות החברתית-כלכלית של המדינה. המועצה דנה בנושאי הרפורמות בכלכלה, בעניינים חברתיים ובנושאים רבי חשיבות מבחינה ביטחונית, כמו הרפורמה הצבאית בכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית. המועצה מקיימת לעיתים ישיבות משותפות עם מועצת הביטחון של הפדרציה הרוסית בנושאי צבא. כך למשל התקיימה ישיבה משותפת עם המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ב-6 בספטמבר 2008, בעקבות פרוץ המלחמה בדרום אוסטיה.

בינואר 2020 הנשיא פוטין הציע לערוך שינויי חקיקה שיעניקו למועצה סמכויות נרחבות יותר והפיכתה גוף על שלטוני. מומחים טענו כי החקיקה תהפוך את המועצה לבית שלישי של האספה הפדרלית, הפרלמנט הרוסי.[1] בפועל, בהתאם לתיקונים לחוקת רוסיה, ב-21 בדצמבר 2020 פורסם אוקאז לפיו עוגן מעמדה של המועצה כגוף ייעוץ נשיאותי ובו חברים ראש הממשלה מיכאיל מישוסטין, סגן ראש סגל הקרמלין סרגיי קיריינקו, יושבי ראש מועצת הפדרציה והדומה הממלכתית, ראשי סיעות הדומה, מושלים, נציגי הנשיא במחוזות הפדרליים, יו"ר הפדרציה של האיגודים המקצועיים העצמאיים של רוסיה מיכאיל שמקוב, נשיא איחוד התעשיינים והיזמים הרוסי אלכסנדר שוכין וראשי סוכנויות פדרליות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא רוסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.