מורולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורולה
שיוך היווצרות העובר, particular anatomical entity עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (46) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
טרמינולוגיה אמבריולוגיקה E2.0.1.2.0.0.11 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D009028 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0026573 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלביה הראשונים של התפתחות העובר – בלסטולציה: (1) מורולה; (2) בלסטולה
התפתחות העובר מזיגוטה (הביצית המופרית) ל מורולה, בחלוקות מיטוטיות, לפי האנטומיה של גריי, 1918, ציור מאת אלן תומסון (אנ')‏: (a) שלב שני התאים, (b) שלב ארבעת התאים, (c) שלב שמונת התאים, (d) שלב המורולה

מורולהלטינית: morula, מהמילה הלטינית לפרי תות (עץ), morum, בגלל הדמיון בצורה; בעברית: תּוּתִית[1]) הוא שם הניתן לעובר בשלב מאוד מוקדם בהתפתחותו (אמבריוגנזיס).

בעקבות התחלקויות חוזרות (על ידי מיטוזה) של הזיגוטה, נוצרים תאים יותר ויותר קטנים היוצרים ביחד מבנה כדורי מוצק הדומה לפרי עץ התות המכונה בלטינית "מורולה". המורולה היא צבר או אשכול של בין 16 ל-64 תאים, הקרויים בלסטומרים (אנ'). בהמשך מתחיל תהליך התמיינות המציין את התחלת השלב הבא – בלסטולה או בלסטוציסט. כשבתוך תוכו של העובר נוצר חלל הנקרא בלסטוצל. מסביב למורולה נוצרים שני קרומים: אחד פנימי, הקרוי קרום פלוצידי, והשני חיצוני – הקרוי קורונה ראדיאטה.

אירוע מפתח בהיווצרות המורולה הוא ה-compaction, כאשר 8 תאים עוברים שינויים במורפולוגיה ונדבקים זה לזה כדי ליצור את הכדור המוצק של תאים.[2]

אצל האדם שלב המורולה מתרחש אחרי היום השלישי או הרביעי שלאחר ההפריה. אז גודל העובר הוא בערך 150 µm (מיקרון). הוא מתחיל אז את מסעו מהחצוצרה אל דפנות הרחם.

עד לשלב המורולה, התאים העובריים נקראים "טוטיפוטנטים", כלומר הם מסוגלים ליצור יצור שלם כולל נספחיו העובריים בתנאי שיימצאו in vivo, בניגוד לתאי גזע הפלוריפוטנטים המסוגלים להתמיין לכל סוג של תאים מתמחים של האורגניזם (נוירונים, הפטוציטים (אנ'), לימפוציטים וכו')

הטוטיפוטנטיות גורמת לכך שאם מחלקים מורולה לשניים, כל חלק יתפתח לעובר שלם בעל גנים זהים לאלו של השני (תאומים אמיתיים או תאומים מונוזיגוטים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורולה בוויקישיתוף
  • Mark A. Hill (2000), UNSW Embryology, University of New South Wales, ISBN 978-0-7334-0726-0

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]